تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
معاون امور بندری سازمان بنادر در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

برنامه‌هایی برای الحاق بندر چابهار به مناطق آزاد داریم/ ارائه مشوق‌های جذاب برای جذب سرمایه‌گذاری

محمدعلی حسن‌زاده گفت: روز هفتم اسفند همایشی با عنوان «روز چابهار» برگزار خواهیم کرد که از حدود ۳۵ کشور خارجی دعوت به عمل آمده تا در این همایش حضور داشته باشند و در آن روز مزایا، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بندر چابهار بیان خواهد شد.

اقتصاد۲۴- چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد تجاری ایران محسوب می‌شود.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود.

در اهمیت بندر چابهار نیز می‌توان این مسئله را اضافه کرد که این بندر به لحاظ موقعیت استراتژیکی که دارد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنی شده است.

محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴، با اشاره به ظرفیت‌های بندر چابهار گفت: زمانی که می‌گوییم چابهار نقطه اقیانوسی است به این معنی است که مسیر اصلی تردد کشتی‌ها در سطح دنیا تا بندر چابهار انحراف کمی نسبت به بنادر دیگر کشورمان دارد.

وی گفت: هزینه تمام‌شده حمل به چابهار کمتر از هزینه تمام‌شده به سایر بنادر خواهد بود و موقعیت خوبی برای ترانزیت و ترانشیب کالا و ارائه خدمات صادراتی و وارداتی استان‌های شرقی و شمال شرقی کشور دارد.

حسن‌زاده ادامه داد: فرصت‌‎های سرمایه‌گذاری در خصوص ایجاد ترمینال‌های بار را در این بندر داریم و همچنین با دادن فراخوانی در خصوص پایانه‌های مسافری قصد داریم شرکت‌هایی که در حوزه گردشگری و دریایی فعال هستند بتوانند شرکت کنند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با جابجایی بخشی از کالاهای استان‌های شرقی و جذب کالای ترانزیتی می‌توانیم هم به اقتصاد کشور کمک کنیم و هم کشورهای همجوار از موقعیت ممتاز چابهار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه روز هفتم اسفند همایشی با عنوان روز چابهار برگزار خواهیم کرد افزود: از حدود 35 کشور خارجی دعوت به عمل آمده تا در این همایش حضور داشته باشند و در آن روز مزایا، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بندر چابهار بیان خواهد شد.
برنامه‌هایی مبنی بر الحاق این بندر به مناطق آزاد داریم که باعث می‌شود مشوق‌های مالیاتی به برخی از فعالین اعطا و همچنین به اتصال بندر به شبکه سراسری ریلی کمک می‌کند که به تبع آن شاهد افزایش سطح پیشرفت در سواحل مکران خواهیم بود

حسن‌زاده اظهار کرد: با فعالیت بندر چابهار به عنوان نقاط مهم سواحل مکران که در شرق این بندر قرار گرفته، می‌توانیم شاهد ایجاد زنجیره‌ای از توسعه‌های فرعی در بقیه سواحل باشیم.

وی عنوان کرد: برنامه‌هایی مبنی بر الحاق این بندر به مناطق آزاد داریم که باعث می‌شود مشوق‌های مالیاتی به برخی از فعالین اعطا و همچنین به اتصال بندر به شبکه سراسری ریلی کمک می‌کند که به تبع آن شاهد افزایش سطح پیشرفت در سواحل مکران خواهیم بود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بخشی از قوانین و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی را باید در بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری دهیم افزود: با این شیوه می‌توانیم مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری موثر را بالا و هزینه فعالیت‌شان را کم و تسهیلاتی برای ارائه خدمات داشته باشیم.
ارسال نظر