تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ پاسخ داد:

حباب بازار بورس واقعیت دارد؟/ رشد همیشگی شاخص بورس با واقعیت همراه نیست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار باشد با عرضه شرکت‌های دولتی در بورس از جمله شستا که از جمله شرکت‌های ارزنده و فعال در اقتصاد کشور هستند عدالت اقتصادی ایجاد شود، لازم است که تمام شرکت‌هایی که در اقتصاد ایران هستند، توسط عموم مردم خریداری شده و عموم هم از منافعی که در کشور ایجاد می‌شود، استفاده کنند.
 
سحر گلی زاده، اقتصاد۲۴ - این روز‌ها با وجود شیوع کرونا و تعطیلی 80 تا 90 درصدی بسیاری از کسب و کارها و تعطیلی بخش‌های مهم اقتصادی کشور اما بورس با عرضه سهام شرکت‌های دولتی رونق خوبی گرفته و برای ورود به کانال ۷۰۰ هزار واحدی خیز برداشته است.
 
این در حالی است که بازارهای موازی بورس، نظیر طلا و سکه، ارز، خودرو و مسکن نه تنها رونقی ندارند که حتی در دوره رکود بسر می‌برند.
 
در بازار سرمایه ورود نقدینگی مردم به این بازار نه تنها توانسته اثرات کرونا را خنثی کند که حتی بر جذابیت‌های بورس بیش از پیش بیافزاید. حال در این میان عرضه سهام شرکت‌های دولتی توانسته به رکوردشکنی‌های جدید در بازار سرمایه کمک کند و بسیاری از مردم را به گرفتن کد سهامداری ترغیب کند تا بتوانند حداقل سهام عرضه اولیه‌های بورس را خریداری کنند و منتفع شوند.
 
اما در این میان برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند بورس دارای حباب است و به زودی خواهد ترکید. این عده از اقتصاددانان معتقدند افزایش قیمت شاخص‌ها هیچ دلیل منطقی و علمی ندارد.

اما آیا این بازار سرمایه دارای حباب است؟ در همین رابطه حمیدرضا میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: بازار سرمایه با حباب روبرو نیست؛ شاید قیمت سهام برخی شرکت‌های کوچک به دلیل سفته بازی بیشتر از ارزش ذاتی بازار معامله می‌شوند، اما نمی‌شود گفت که کل بورس با حباب روبه‌رو است.

وی افزود: با عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، تقاضا در این بازار بیشتر شده است به طوری که این بازار باید در شرایط فعلی ویروس کرونا افت می‌کرد اما همچنان مثبت است که بنا بر پیش بینی‌های صورت گرفته تا چند هفته دیگر شاخص بورس روند صعودی را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: ورود شستا به بورس بر شفافیت عملکرد آن می‌افزاید
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرکت‌هایی که در چند هفته اخیر در بازار سرمایه حضور پیدا کرده اند، عمدتا شرکت‌هایی هستند که به لحاظ عملیاتی و نرخ ارز و تورم توجیه اقتصادی دارند.

بیشتر بخوانید: سرنوشت پول فروش اموال شستا چه خواهد شد؟
میرمعینی در ادامه مطرح کرد: بخشی از ایجاد حباب به دلیل وجود نقدینگی بیش از حد در این بازار است، اما با ورود شرکت‌های جدید و عرضه اولیه در این بازار، بخشی از تقاضا در این بازار جبران می‌شود و بازار به سمت شرکت‌هایی که ارزندگی پایینی دارند، سوق پیدا نمی‌کند از طرفی هم عمق بازار سرمایه در آینده افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: فرصت‌ها و تهدیدهای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد با عرضه شرکت‌های دولتی در بورس از جمله شستا که از جمله شرکت‌های ارزنده و فعال در اقتصاد کشور هستند عدالت اقتصادی ایجاد شود، لازم است که تمام شرکت‌هایی که در اقتصاد ایران هستند، توسط عموم مردم خریداری شده و عموم هم از منافعی که در کشور ایجاد می‌شود، استفاده کنند.

وی اظهار کرد: آینده بازار سرمایه به مولفه‌های بسیاری وابسته است و فقط به عرضه اولیه بستگی ندارد و متغیر‌های بسیاری بر روی شاخص بورس تاثیر گذار است؛ هرچه متغیر‌ها چه متغیر‌های اقتصاد جهانی و سیاست گذاری اقتصاد داخل بیشتر باشد، به نفع بازار سرمایه است و می‌تواند این بازار را با جریانات نقدینگی که وارد آن شده است، عمق بیشتری دهد و به رشد شاخص تداوم ببخشد اما رشد همیشگی شاخص بورس با واقعیت همراه نیست.
ارسال نظر