تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

سمساری‌های آنلاین ابزار سوءاستفاده دلالان

این روزها در سایت‌هایی مشابه دیوار و شیپور به وفور به آگهی‌هایی برمی‌خورید که خرید از آنها به هیچ‌عنوان مقرون به‌صرفه نیست و حتی قیمت‌شان از جنس نو گران‌تر است.

اقتصاد24 - دیوار و شیپور با آگهی‌های رایگان و البته حذف واسطه‌ها برای خیلی از مردم هیجان‌برانگیز بودند. سایت‌هایی که این امکان را به شهروندان می‌دادند تا کالاهایشان را با قیمت‌هایی بیشتر از دلالان به یکدیگر بفروشند اما این تنها یک بُعد ماجراست و حالا در سایت‌هایی مشابه دیوار و شیپور به وفور به آگهی‌هایی برمی‌خورید که خرید از آنها به هیچ‌عنوان مقرون به‌صرفه نیست؛ زیرا آگهی‌دهندگان تلاش کرده‌اند قیمت کالاهایشان را تا حد ممکن بالا پیشنهاد دهند و البته گاهی این تلاش به آن‌جا می‌رسد که فاصله قیمت اجناس دست دوم این سایت با بازار نوفروش‌ها برداشته می‌شود. عبداللهی، رئیس اتحادیه سمساران به «شهروند» می‌گوید: «گرچه این سایت‌ها امکان فروش خوبی برای صاحبان کالا فراهم می‌آورد اما چون واسطه‌های متخصص خریدوفروش حذف شده‌اند، قیمت‌ها گاهی افسارگسیخته بالا پیشنهاد می‌شود و این به نفع خریداران نیست.»

دست‌دوم‌هایی با قیمت گران‌تر از نو!

«از شیر مرغ تا جون آدمیزاد» این اصطلاحی است که از قدیم برای سمساری‌ها کاربرد داشته اما این روزها مصداق بارزی برای سایت‌هایی چون دیوار و شیپور است چرا که در این سایت‌ها هم ژیان تولید سال ١٣٦٦ فروخته می‌شود و هم لوازم خانگی دست‌دوم که هنوز هم بوی نوبودن را می‌دهند.

شاید برای همین است که چندسالی است سمساری‌ها کمرنگ‌تر از گذشته شده‌اند، به‌طوری که روز به روز تعدادشان کمتر و کمتر می‌شود؛ به‌طوری که انگار قرار است سمساری‌ها هم به خاطرات گره بخورند؛ البته گرچه فروش در این سایت‌ها مقرون به‌صرفه به نظر می‌رسد اما اگر قرار است نقش خریدار را بازی کنید، حتما قیمت‌ها را با سمساری‌ها و حتی بازار نوفروشان چک کنید.

برای این‌که بهتر متوجه منظورمان شوید، بهتر است با هم قیمت چند کالا را چک کنیم. دوربین Canon EOS ٧٥٠D Body در دیوار ٤‌میلیون و ٩٠٠تومان به‌عنوان دوربین دست‌دوم قیمت‌گذاری شده است، درصورتی که همین کالا در بازار و البته بدون گارانتی ٥‌میلیون تومان فروخته می‌شود.

در این میان جالب است که برخی آگهی‌دهندگان قیمت کالاهای دست‌دوم خود را بالاتر از نو تعیین کرده‌اند. به‌عنوان مثال، آگهی‌دهنده دیگری لباس مجلسی سایز ٤٢ خود را که جنس لمه دارد، با نرخ ٤٢٠‌هزار تومان برای فروش گذاشته است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که لباسی با همین مشخصات در سه‌راه جمهوری بین ٣٥٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان قیمت دارد. در این میان آگهی‌دهنده‌ای هم از مجیدیه پوتین‌های سربازی خود را با قیمت ٥٠٠‌هزار تومان برای فروش گذاشته است.

قیمت کفش‌های چینی زنانه سایز ٣٧ تا ٣٩ در در بازار سلسبیل تهران بین ١٠٠ تا ١٧٠‌هزار تومان قیمت دارد ولی دست‌دوم آن در سایت دیوار با همین بازه قیمتی عرضه می‌شود.

یک ویترین چهار طبقه کاملا ساده و بدون هیچ‌گونه تزیینات و البته بدون شیشه در پونک که با قیمت ٢٧٠‌هزار تومان برای فروش به آگهی گذاشته شده است. عکس همین ویترین را که با چوب روس ساخته شده است، برای کارگاهی در یافت‌آباد ارسال کردیم و قیمت تمام‌شده ساخت آن را با شیشه جویا شدیم و جالب است که بدانید کارگاه هزینه ساخت این ویترین را تنها ٢٤٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری کرد.

یک کمد لباس با ارتفاع ١,٥متر و عرض یک‌متر در ازگل با قیمت ٣٠٠‌هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. چوب این کمد ام.دی.اف است و قفل در خراب است. همین کمد با مشخصات گفته‌شده در بازار یافت‌آباد با قیمت ٢٢٠ تا ٢٥٠‌هزار تومان برای فروش گذاشته شده است.

کشف قیمت با آگهی‌های رایگان

البته این موضوع تنها به لوازم مصرفی مردم خلاصه نمی‌شود و قیمت خانه در این سایت‌ها حسابی ناامیدتان می‌کند. یک خانه ١٢‌سال ساخت در ممسنی استان فارس متری ١,٥‌میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. وقتی موضوع را با مجید برزگر، یکی از املاکی‌های استان فارس درمیان می‌گذاریم، به «شهروند» می‌گوید: «خانه ١٢‌سال در مناطق جنوبی شیراز با این قیمت عرضه می‌شود و در شهرستان‌های اطراف استان قیمت خانه نوساز هم به زحمت به ١.٥‌میلیون تومان می‌رسد.»

آگهی دیگر مربوط به آپارتمانی ١٧‌سال ساخت در فاز یک اتوبان نواب است که با قیمت متری ٧‌میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. یکی از املاکی‌های این منطقه درباره قیمت آپارتمان‌های نواب در فاز یک به «شهروند» توضیح می‌دهد که حداکثر قیمت بین متری ٥,٥ تا ٦‌میلیون تومان است و قیمت ملک گفته‌شده بالاتر از عرف منطقه است.

البته مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم می‌گوید به سایت‌هایی که آگهی املاک را از اشخاص و به صورت رایگان منتشر می‌کنند، اعتماد نکنید، زیرا بسیاری از دلالان و حتی اشخاص با آگهی‌های رایگان کشف قیمت می‌کنند و در واقع کشش بازار را می‌سنجند.

او توصیه می‌کند که افراد برای به دست آوردن قیمت واقعی ملک به سایت‌های تخصصی املاک مراجعه کنند و معمولا آگهی‌هایی را ملاک قرار دهند که از طرف بنگاه‌ها فایل می‌شود، نه آگهی‌های اشخاص را.

خرید از دلال‌ها به‌صرفه‌تر است!

دلال‌ها و واسطه‌ها به نوعی متخصص خرید و فروش هستند. این جمله را عبداللهی فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانتداران به «شهروند» می‌گوید و توضیح می‌دهد: «حتما برای خیلی از شهروندان این اتفاق رخ داده که برای فروش کالایی به سمساری‌ها مراجعه کرده‌اند و سمساری آن کالا را فاقد ارزش تشخیص داده و نخریده است. این موضوع به این دلیل است که واسطه‌ها به صورت تخصصی‌تر کالاها را قیمت‌گذاری می‌کنند و اگر تشخیص دهند قیمت کالایی بالاتر از ارزش واقعی آن است، از خرید خودداری می‌کنند. اما اشخاص به دلیل این‌که در زمینه خرید و فروش دانش کافی ندارند، ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.»

او ادامه می‌دهد: «سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و ... در واقع موجب شده‌اند سمساری‌ها که نقش واسطه‌ای میان خریدار و فروشنده بودند، از میان برداشته شوند و کمتر کسی برای خرید لوازم دست دوم به ما مراجعه کند؛ چراکه خرید اینترنتی را ترجیح می‌دهند.»

گرچه کاربران چنین سایت‌هایی هم استدلال خودشان را دارند. آنها معتقدند در این سایت‌ها همه نوع کالایی، با گستردگی بیشتر و صرف زمان کمتر قابل جست‌وجو است و البته در این دسته از سایت‌ها می‌توانند کالاهایشان را با قیمت بالاتری نسبت به واسطه‌ها بفروشند.

در دیوار و شیپور مال مردم حراج نشده است

شیپور و دیوار در حال حاضر هر دو جزو موفق‌ترین سرویس‌های اینترنتی کشور محسوب می‌شوند و فارغ از این‌که کدام یک کارش را زودتر آغاز کرده، رقابت تنگاتنگ و نزدیکی با هم دارند، اما تنها رقابتشان با یکدیگر نیست، چراکه از سمساری‌ها هم پیشی گرفته وتوانسته‌اند اعتماد بسیاری از مردم را به دست آورند، به‌طوری مردم چنین سایت‌هایی را امن‌تر از سمساری‌ها می‌دانند. عبدالهی‌فرد می‌گوید: «خریدارانی که دیوار و شیپور را جایگزین سمساری‌ها کرده‌اند، به علت اعتمادی است که به فروشنده دارند، چراکه فکر می‌کنند فروشنده چون خانه‌دار است، جنس باکیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تری در اختیارشان می‌گذارد، در صورتی که اینطور نیست و بسیاری از مواقع قیمت اجناس دست دوم در دیوار بالاتر از قیمت جنس نو در مغازه است.»

او ادامه می‌دهد: «برخی گمان می‌کنند کسانی که لوازم خود را در دیوار آگهی می‌کنند، چوب حراج به مال خود می‌زنند، در صورتی که اینطور نیست.»

حواستان به کلاهبردارها باشد

البته روی دیگر این آگهی‌ها می‌تواند کلاهبرداری باشد. این نکته را عبداللهی می‌گوید و تاکید می‌کند: «کم نیستند آگهی‌هایی که خرید اجناس را به صورت اینترنتی معرفی کرده و دریافت آن به واسطه پیک است.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «این سایت‌ها معضلات خود را دارند، زیرا ممکن است در آنها کلاهبرداری‌هایی صورت بگیرد. به‌عنوان مثال؛ در برخی از آگهی‌های دیوار به این نکته اشاره شده که خرید به صورت اینترنتی است و دریافت محصول با پیک انجام می‌شود که تجربه نشان داده یا کالایی تحویل داده نمی‌شود یا جزو اموال مسروقه است، اگر نه دلیلی ندارد کالاهای قرار داده‌شده امکان بازدید نداشته باشند. چنین کلاهبرداری‌هایی برای مغازه‌ها به وجود نمی‌آید، زیرا دارای پروانه کسب هستند و قابلیت پیگیری برای خریدار وجود دارد.»

منبع: روزنامه شهروند
ارسال نظر