سحر گلی زاده، اقتصاد۲۴- هفته گذشته غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی از حمایت یارانهای در تعیین حق بیمه خودروهای ارزانتر خبر داد. وی با تاکید بر طراحی سازوکار حق بیمه متناسب با معیشت دارندگان خودروهای چهار سیلندر، گفت: عواملی از قبیل کثرت استفاده از یک وسیله نقلیه خاص برای اقشار متوسط و ضعیف شامل موتورسیکلت و خودروهای سواری ارزانقیمت مثل پراید و پیکان در تعیین حق بیمه پایه مؤثر است و به همین دلیل نرخ حق بیمه خودروهای رایج نسبت به بقیه خودورهای چهار سیلندر ارزانتر است و به نوعی قانونگذار قصد دارد از صاحبان خودروهای ارزانتر حمایت یارانهای کند.
در همین رابطه حسین کریمخان زند، مدیرعامل بیمه نوین در گفتگو با اقتصاد۲۴ اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم با توجه به وضعیت قانونی بیمه نامه شخص ثالث، از جمله اجباری بودن این رشته بیمهای و نحوه تعیین نرخ حق بیمه آن و ... در هر حال وضعیتی متفاوت درباره گزارههای بیمه گری در این رشته بیمهای وجود دارد.
رئیس شورای عالی بیمه مقایسه حق بیمه خودروهای متخلف را بدون توجه به سال ساخت، سوابق عدم خسارت و حجم موتور و مسائل مرتبط دیگر را غیرمنطقی توصیف کرد و گفت: تدابیر و تمهیداتی که در قانون بیمه اندیشیده شده متناسب با مصالح روز کشور بوده و علاوه بر پایبندی به منطق بیمهای به نفع اقشار کم درآمد جامعه است.
در این میان این سوال مطرح می شود که آیا تعیین نرخ حق بیمه ارزانتر برای خودروهای ارزان قیمت مثل پراید و پیکان از سوی دولت کار درستی است و این منافاتی با صنعت بیمه که باید صنعت پولسازی باشد نه صنعت یارانهای ندارد؟ یا اینکه باید جنبه انسانی آن را نیز در نظر گرفت.
در همین رابطه حسین کریمخان زند، مدیرعامل بیمه نوین در گفتگو با اقتصاد۲۴ اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم با توجه به وضعیت قانونی بیمه نامه شخص ثالث، از جمله اجباری بودن این رشته بیمهای و نحوه تعیین نرخ حق بیمه آن و ... در هر حال وضعیتی متفاوت درباره گزارههای بیمه گری در این رشته بیمهای وجود دارد.
وی افزود: حوزه تصمیم سازی در اقتصاد کشور و به تبعیت آن صنعت بیمه در بخش حاکمیتی هم با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور به نوعی قصد دارد ابزارهای حمایتی و نگاه معیشتی را در بخش خدمات این صنعت داشته باشد که در هر حال بخشی از این تصمیمات ناشی از میزان درآمد اقشار کم برخوردار در جامعه است.
بیشتر بخوانید: رکورد نرخ شکنی در صنعت بیمه شکسته شد؟!
مدیرعامل بیمه نوین بیان کرد: نکته مهم اینگونه تصمیماتی که در آن رویکردهای حمایتی و انسانی لحاظ شده است این است که تلاش شود، این بستههای حمایتی از سوی دولت تأمین و عرضه شود و البته سهم شرکتهای خصوصی و بازرگانی هم میتواند در راستای مسئولیت اجتماعی شان به صورت دقیق سنجیده و پیش بینی شود.
وی در پاسخ به این سوال که رییس شورای عالی بیمه مقایسه حق بیمه خودروهای مختلف را بدون توجه به سال ساخت، سوابق عدم خسارت، حجم موتور و مسائل مرتبط دیگر را غیرمنطقی دانسته است، نظر شما در این رابطه چیست؟ عنوان کرد: همانطور که اشاره شد تصمیماتی از قبیل نحوه تعیین حق بیمه در این رشته بیمهای کاملا در چارچوب قوانینی است که قانونگذار آن را پیش بینی کرده و قانون کنونی در کشور ما عملاً خودرو محور است.
بیشتر بخوانید: نوآوری در صنعت بیمه بسیار کم است
کریمخان زند در ادامه مطرح کرد: بدون شک رفتن به سمت تعیین ریسک بر اساس شاخصهای راننده محوری در تعیین نرخ حق بیمه و نحوه محاسبه آن میتواند هم برای بیمه گذار و هم بیمه گر عادلانه و مطلوبتر باشد که اجرای چنین تصمیمی نیز باید با کارشناسی دقیق انجام شود.
حسین کریمخان زند در پاسخ به این سوال که در تعیین نرخ حق بیمه چه پارامترهایی باید لحاظ شود؟ عنوان کرد: در دنیا امروز تعیین نرخ این بیمه نامه کاملا براساس پارامترها و شاخصهایی است که در ضریب خسارت آن دخیل است، سوابق و مشخصات راننده، سن، تحصیلات و یا نوع و میزان و حتی ساعت استفاده از خودرو بسیار در محاسبه ریسک و تعیین نرخ حق بیمه اهمیت دارد. نوع خودرو، قدرت، سال ساخت و استانداردهای آن در این نرخ اثرگذار است. چیزی که برای این نوع بیمه نامه در دنیا در جریان است با وضعیت فعلی ما فاصله معناداری دارد، در بسیاری از کشورها براساس مفهوم واگذاری ریسک و سبد آن، نرخ حق بیمه عادلانه امروز به معنای پرداخت حق بیمه برابر نیست بلکه پرداخت حق بیمه متناسب با ریسکی است که از شما محاسبه و استخراج میشود. این محاسبه نیز کاملا داده محور بوده و بر اساس الگوریتمهای خاص تکنیک داده کاوی و مدل سازی شده است که تفسیر و ارزیابی میشود.
بیشتر بخوانید: شرکتهای بیمه برای حفظ بقای خود نرخ شکنی کرده و به پرتفوی یکدیگر چنگ میزنند
وی اظهار کرد: اهمیت تحلیل روابط بین متغیرها و تعیین مقدار و اثرات متقابل همه اطلاعات، تکنیک قابل قبول و رو به رشد و توسعهای برای صنعت بیمه در دنیا است. باید امیدوار باشیم داده کاوی و تمرکز بر کاربرد اطلاعات در جهت توسعه مدلهای تجاری و گروه بندی مشتریان در صنعت بیمه کشور ما نیز به اجرا درآید.