تاریخ انتشار: ۰۶:۰۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی سرخس بستری برای ترانزیت کالا و انبارداری/ با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های این منطقه آشنا شوید

منطقه ویژه اقتصادی سرخس واقع شده در منتهی الیه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی با اولویت ترانزیت کالا و انبارداری فعالیت می‌کند.
 
اقتصاد۲۴ - منطقه ویژه اقتصادی سرخس به وسعت ۵۲۰۰ هکتار در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و نزدیک شهر سرخس تاسیس شد.
 
این منطقه در منتهی الیه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق شهر مقـدس واقع شده است و از شمال و شمال شرق به کشور ترکمنستان محدود شده است.
 
اولویت فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی

اولویت فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ترانزیت کالا و انبارداری است.
 
اولویت بندی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه به ترتیب ترانزیت کالا، انبارداری و صادرات مجدد، خدمات فنی ترابری، خدمات تجاری، خدمات تولیدی صنعتی، خدمات توریسم و خدمات خرده فروشی است.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ناحیه شمالی ۸۰ و در ناحیه شرقی ۸۴ کیلومتر با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد.

این منطقه به راه آهن مشهد-سرخس-تجن با راه آهن ترانزیتی بندر عباس-بافق-یزد که با هدف تسهیل ترانزیت کالا از آسیای میانه و افغانستان به خلیج فارس ساخته شده متصل است.

فرودگاه بین المللی سرخس با طول باند ۴۰۰۰ متر و عرض ۶۰ متر امکان ارتباط هوایی گسترده با منطقه را فراهم آورده است.

فعالیت‌های مجاز در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
 
نگهداری امانی کالا، تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا، برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه، ماشین آلات و سایر کالا‌های ساخته شده بامصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور،پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه و فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی به کالا‌های مورد نیاز خود در این مناطق، نزدیک کردن بازار‌های تجاری منطقه‌ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور از جمله فعالیت های مجاز در این منطقه ویژه اقتصادی است.
بیشتر بخوانید: طرح نیازسنجی آبی منطقه ویژه اقتصادی سرخس تدوین شد
علاوه بر آن ایجاد عرصه فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای با توجه به بازار‌های کشور‌های آسیای میانه، قفقاز و ماوراء قفقاز، ارتباط با کشور‌های آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازار‌ها با استفاده از تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی صادرات وصادرات مجدد و جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق الذکر به منظور نیل به اهداف مورد نظر با رعایت قوانین و مقررات مربوط از دیگر فعالیت هایی است که فعالان اقتصادی و شرکت ها می توانند از آن بهره ببرند.

مزییت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس

امکان اتصال به نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان و اتصال به راه آهن مشهد – سرخس – تجن که از داخل منطقه ویژه می‌گذرد از جمله مهمترین مزیت های این منطقه به حساب می آیند و موجب شده تا ارتباط ریلی کشور‌های آسیای مرکزی با کشور‌های اروپایی برقرار شود.

فرود گاه بین المللی الماس سرخس

این فرودگاه بین المللی با رده E ۴ به نام فرودگاه بین المللی الماس سرخس شناخته می‌شود که به عنوان زمینه‌ای مناسب برای انجام معاملات حضوری و نقدی بین تجار ایرانی، آسیای مرکزی و سایر کشور‌ها فراهم شده است.
 
امکان استقرار واحد‌های تولیدی صنعتی با هدف صادرات، امکان خرده فروشی کالا به اتباع خارجی، وجود منابع غنی و انرژی، همجواری با پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و نزدیکی با سد دوستی از جمله شرایط ویژه ای است که این فرودگاه برای منطقه ایجاد کرده است. 
 
برخورداری از مجتمع سردخانه و سورتینگ با ظرفیت ۴۰۰۰ تن، فراهم بودن زیر ساخت‌های حمل و نقل شامل بارانداز، نگهداری و حمل و نقل کالا، قرار داشتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم فرودگاه بین المللی را در خدمات منحصر به فرد کرده است.


جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی منطقه ویژه اقتصادی سرخس

شهرستان سرخس علاوه بر استعداد‌های باالفعل و بالقوه اقتصادی از طبیعت بکر و زیبای و در عین حال جاذبه‌های گردشگری مناسبی برخوردار خواهد بود که غار مزدوران، دریاچه بزنگان، سد دوستی، پل خاتون و رباط شرف از مهمترین جاذبه های آن به حساب می آید.

ارسال نظر