اقتصاد۲۴- مهدی صادقی نیارکی با اشاره به افزایش تولید انواع لوازم خانگی در سال گذشته، اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته برند خارجی که سهم آنها حدود ۵۰ درصد بازار رسیده بود در کشور حضور نداشتند.
وی افزود: بعد از خروج شرکتهای کرهای، بلافاصله شرکتهای داخلی فعال در این صنعت جایگزین آنها شدند و خلاء بازار را پوشش دادند. در ادامه شرکتهای همکار برندهای کرهای در نیمه دوم سال وقتی مطمئن شدند که شرکتهای کرهای دیگر در ایران حضور نخواهند داشت به سمت برندهای ایرانی حرکت کردند. البته میتوان گفت که در حال حاضر تفاوت عمدهای بین تولیدات داخلی با برندهای ایرانی نسبت به نمونه مشابه خارجی وجود ندارد.
معاون امور صنایع وزارت صمت از افزایش ۱۳ درصدی تولید لوازم خانگی در ساله ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری برای صادرات لوازم خانگی نیز برنامهریزی شده است و پیش بینی میشود که در سال جاری ۱۶۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شود.
به گفته این مقام مسئول تولید یخچال و فریزر در سال گذشته با ۷ درصد رشد به یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه رسید که امسال برنامه ریزی شده تولید این وسیله به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.
وی افزود: بعد از خروج شرکتهای کرهای، بلافاصله شرکتهای داخلی فعال در این صنعت جایگزین آنها شدند و خلاء بازار را پوشش دادند. در ادامه شرکتهای همکار برندهای کرهای در نیمه دوم سال وقتی مطمئن شدند که شرکتهای کرهای دیگر در ایران حضور نخواهند داشت به سمت برندهای ایرانی حرکت کردند. البته میتوان گفت که در حال حاضر تفاوت عمدهای بین تولیدات داخلی با برندهای ایرانی نسبت به نمونه مشابه خارجی وجود ندارد.
معاون امور صنایع وزارت صمت از افزایش ۱۳ درصدی تولید لوازم خانگی در ساله ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری برای صادرات لوازم خانگی نیز برنامهریزی شده است و پیش بینی میشود که در سال جاری ۱۶۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شود.
به گفته این مقام مسئول تولید یخچال و فریزر در سال گذشته با ۷ درصد رشد به یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه رسید که امسال برنامه ریزی شده تولید این وسیله به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.
همچنین در سال گذشته تولید ماشین لباسشویی با ۳۳ درصد رشد به ۷۴۰ هزار دستگاه رسید و امسال به ۹۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. تولید تلویزیون نیز که ابتدای سال گذشته کاهشی بود، در شش ماهه دوم سال افزایش یافته و در مجموع با سه درصد به ۸۲۵ هزار دستگاه رسیده و در سال جاری هم برنامهریزی شده که به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد.
همچنین به گفته صادقی نیارکی عمق ساخت داخل در زمینه بخاری ۹۰ درصد کولر ۱۰۰ درصد، یخچال و فریزر ۶۰ درصد، آبگرمکن ۷۵ درصد، ماشین لباسشویی ۶۰ درصد، اجاق گاز ۹۰ درصد و تلویزیون ۳۰ درصد است.
در صورت همکاری بانکها، ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحریک تقاضای داخلی پرداخت میشود
بیشتربخوانید:رشد تولید انواع لوازم خانگی در سال ۹۸
همچنین به گفته صادقی نیارکی عمق ساخت داخل در زمینه بخاری ۹۰ درصد کولر ۱۰۰ درصد، یخچال و فریزر ۶۰ درصد، آبگرمکن ۷۵ درصد، ماشین لباسشویی ۶۰ درصد، اجاق گاز ۹۰ درصد و تلویزیون ۳۰ درصد است.
در صورت همکاری بانکها، ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تحریک تقاضای داخلی پرداخت میشود
بیشتربخوانید:رشد تولید انواع لوازم خانگی در سال ۹۸
وی همچنین درباره بازار داخلی لوازم خانگی اظهار کرد: از طرفی با توجه به اینکه لوازم خانگی کالاهای مصرفی بادوام است و قدرت خرید مردم نقش کلیدی دارد و در این زمینه هم باید برنامهریزی شود.
صادقی نیارکی یکی از برنامههای وزارتخانه در سال جاری را تحریک تقاضای کالاهای مصرفی بادوام در داخل عنوان کرد و گفت: این برنامه نیازمند تامین منابع است و در آن ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دیده شده که ۶۰ درصد قیمت کالا با استفاده از آن پرداخت میشود و باز پرداخت آن به صورت دو ساله و با سود منطقی در نظر گرفته شده است و تقاضا داریم بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات و دولت در زمینه پرداخت یارانه تسهیلات که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده، همکاریهای لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و به تبع آن نهادههای تولیدی از جمله فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی که با قیمت جهانی در بورس عرضه میشود، اظهار کرد: برای ایجاد تعادل بین افزایش قیمت نهادههای تولید و توان مردم نیازمند ارائه تسهیلات هستیم.
منبع: ایسنا