اقتصاد۲۴- موضوع فروش خودرو توسط خودروسازان در کشور به یکی از معضلات صنعت خودرو تبدیل شده است به طوری که هر از گاهی روشهای جدیدی برای فروش خودرو صفر توسط وزارت صمت و خودروسازان ارائه میشود. در تازهترین اقدام، خودروسازان روش قرعه کشی را برای فروش محصولات خود به مصرف کننده نهایی انتخاب کرده اند تا از این طریق دست دلالان در بازار را کوتاه کنند.
حال در چنین شرایطی این سوال مطرح است که اساسا چنین روشهایی چقدر در دنیا مرسوم است. در کشورهای دیگر برای خودروسازان و برای فروش خودرو از چه مکانیسمهایی استفاده میکنند؟ آیا خودرو در این کشورها انقدر متقاضی دارد؟
بررسیها نشان میدهد که در غالب کشورهای توسعه یافته که از ثبات نسبی اقتصادی برخوردار هستند، خودرو یک کالای مصرفی است و نه سرمایه ای. از این رو مردم تقاضای خود را همچون کالاهای مصرفی دیگر متناسب با قیمت و قدرت خرید خود تنظیم میکنند. به بیان دیگر هرگاه قیمتها افزایش مییابد، ترجیح مردم این است که خودرو نخرند و یا از خودروهای کارکرده استفاده کنند. این کلیدیترین نکته در خصوص بازار خودرو در کشورهای توسعه یافته است. براساس چنین شرایطی است که در این کشورها شاهد صف کشیدن مردم برای خرید خودرو نیستیم و مردم در کمال آرامش خودرو خود را متناسب با سطح درآمدی و مشوقهای دولتی انتخاب میکنند. دقیقا برعکس ایران که شرایط را بر مردم تحمیل میکنند.
حال در چنین شرایطی این سوال مطرح است که اساسا چنین روشهایی چقدر در دنیا مرسوم است. در کشورهای دیگر برای خودروسازان و برای فروش خودرو از چه مکانیسمهایی استفاده میکنند؟ آیا خودرو در این کشورها انقدر متقاضی دارد؟
بررسیها نشان میدهد که در غالب کشورهای توسعه یافته که از ثبات نسبی اقتصادی برخوردار هستند، خودرو یک کالای مصرفی است و نه سرمایه ای. از این رو مردم تقاضای خود را همچون کالاهای مصرفی دیگر متناسب با قیمت و قدرت خرید خود تنظیم میکنند. به بیان دیگر هرگاه قیمتها افزایش مییابد، ترجیح مردم این است که خودرو نخرند و یا از خودروهای کارکرده استفاده کنند. این کلیدیترین نکته در خصوص بازار خودرو در کشورهای توسعه یافته است. براساس چنین شرایطی است که در این کشورها شاهد صف کشیدن مردم برای خرید خودرو نیستیم و مردم در کمال آرامش خودرو خود را متناسب با سطح درآمدی و مشوقهای دولتی انتخاب میکنند. دقیقا برعکس ایران که شرایط را بر مردم تحمیل میکنند.
بیشتر بخوانید: آنچه خریداران خودرو باید بدانند
به طور مثال در ایتالیا که یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده خودرو مانند فیات، لامبورکینی و فراری است. شرایط خریدوفروش متفاوت از ایران است. در این کشور مردم به خودروسازان داخلی خود بسیار اعتماد دارند و به همین دلیل بیشترین خودروهای فروخته شده در این کشور، فیات هستند. برای درک بهتر شرایط خرید خودرو در این کشور در ادامه روند خرید یک خودرو جدید و تمهیدات اقتصادی دولت برای خرید خودرو در ایتالیا را مورد بررسی قرار میدهیم:
- تست خودرو: یک شهروند ایتالیایی پس از انتخاب خودرو با توجه به تحقیقات، پرس و جو و مطالعه در شبکههای اینترنتی و رسانه ها، از نمایندگی خودرو مورد علاقه خود درخواست آزمایش خودرو میکند. به عبارت دیگر پس از ارجاع به نمایندگی، مدل درخواستی خریدار با یک فرد کاربلد در این حوزه، در اختیار خریدار قرار میگیرد و در یک مدت زمانی آن فرد میتواند با خودرو درخواستی خود رانندگی و آن را مورد آزمایش قرار دهد. قاعدتا امتحان خودرو به معنای خرید صددرصد آن نیست.
- پیشنهاد خرید: نمایندگی فروش کلیه اطلاعات مربوط به خودرو آزمایش شده را در اختیار فرد قرار میدهد. خریدار ویژگیها و مزایای آن را بررسی میکند. زمان مذاکره فرا رسیده است. قرارداد با توجه به شرایط مالی خریدار و با تمامی تخفیفها در اختیار خریدار قرار میگیرد. متن قرارداد باید با دقت مطالعه شود. اگر خودرو در حال تعویض با خودرو قدیمی است باید تمامی نکات بررسی و خودرو توسط یک متخصص ارزیابی شود، اما این رقم قابل مذاکره است.
- امضای قرارداد: زمانی که بررسی قیمت توافق حاصل شد، خریدا باید مدیر مالی و مدیر بیمه نمایندگی را ملاقات کند. در این مرحله خریدار ایتالیایی باید تصمیمهای مهمی بگیرد، زیرا در این جا خدمات زیادی به خریدار ارایه میشود. بعنوان مثال اگر خریدار مایل باشد که خودرو خود را توسط نمایندگی، بیمه کند هزینه بیمه به قرارداد اصلی خودرو اضافه میشود. قابل ذکر است که بیمه توسط سایر شرکتهای بیمه نیز قابل انجام است. قرارداد خودرو باید با دقت بررسی شود. در این قرارداد باید قیمت، گزینه ها، بسته ها، هزینههای آماده سازی و ارسال خودرو، هزینههای تامین مالی و همچنین اقساط ماهانه کاملا مشخص شده باشند. اهمیت آن به این دلیل است که پس از امضای قراداد تعهد به آن الزامیست. مخصوصا زمانیکه خریدار درخواست وام خرید خودرو میکند که طبق قانون از چند دقیقه تا دو روز فرصت دارد که قراداد را مطالعه کند مگر اینکه تصمیم گرفته باشد که به صورت نقدی هزینه خودرو را بپردازد و یا قبلا از بانک وام خودرو گرفته باشد.
بیمه: پس از ملاقات با مدیر مالی و بیمه، خریدار میتواند با شرکت بیمه خود تماس بگیرد و شماره پلاک خودرو جدید را برای اسناد بیمه در اختیار آنها قرار دهد؛ که البته این بیمه به صورت موقت است و فرد میتواند به صورت موقتی امکان رانندگی داشته باشد. بدون این گواهی بیمه موقت، فرد قادر به رانندگی نیست.
ثبت پلاک خودرو: علاوه بر گواهی بیمه، داشتن مدارک اضافی برای خرید خودرو جدید از یک فروشنده ضروری است. ثبت خودرو توسط فروشنده انجام میشود و در بیشتر موارد برای ثبت پلاک باید هزینه اضافی پرداخت شود. اگر خریدار احتیاج ضروری به خودرو داشت میتواند گواهی حرکت موقت دریافت کند. اما برای پلاک اصلی حدود ده روز زمان خواهد برد.
مدارک لازم برای خرید خودرو: برای خرید خودرو نیاز به گواهینامه، کارت شناسای با اعتبار، کد ملی، اجازه اقامت (مخصوص افراد خارجی) و مدارک شناسایی خودرواست.
مدارک لازم برای درخواست وام خرید خودرو: فیش حقوقی دریافتی، اظهارنامه درآمد، حقوق بازنشستگی، گواهینامه و مدارک شناسایی فرد ضامن، آخرین فیش حقوقی ضامن، شماره حساب، تطبیق بیمه خودرو قبلی با خودرو جدید.
هزینه مدارک: هزینه اخذ پلاک برای خودرو همیشه یکسان نیست بلکه بر اساس قانون، هر استان و شهری قیمتی متفاوت دارد و از سوی دیگر به نوع خودرو نیز بستگی دارد. اما به طور میانگین برای پلاک یک خودرو، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ یورو معادل ۶.۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
کمکهای مالی دولت ایتالیا برای خرید خودرو: وزارت توسعه اقتصاد ایتالیا، برای سال ۲۰۲۰، ۷۰ میلیون یورو برای خرید خودروهای الکتریکی با سطح آلودگی پایین در اختیار مردم گذاشته است. این میزان نسبت به بودجه سال گذشته، صد میلیون یورو افزایش پیدا کرده است.
با توجه به شرایط بحران کروناویروس و با توجه به افت خرید خودرو توسط ایتالیایی ها، بسیاری از تولید کنندگان خودرو ایتالیایی و خارجی، اقدام به فروش خودرو به صورت اقساط و پرداخت اولین قسط از ماه ژانویه سال بعد (یعنی در حدود یک سال بعد) کرده اند. نه تنها ایتالیا بلکه سایر کشورهای اروپایی نیز اقدام به اجرای برخی برنامههای تشویقی برای فروش خودرو کردند چراکه تعداد خودروهای فروخته شده در اروپا در ماه آوریل، ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است. در این راستا کمیسیون اروپا در حال تدوین بودجه صد میلیارد یورویی برای کمک صنعت خودروسازی با هدف تقویت حمل و نقل سازگار با محیط زیست است.
همانطور که گفته شد در کشورهای توسعه یافته که صاحب خودروسازی هستند، اعتماد به تولیدات داخلی به طور نسبی بالاست موضوعی که کمتر در ایران وجود دارد. مردم در این کشورها در کمال آرامش خودرو خود را انتخاب میکنند بدون آنکه در صف بمانند؛ و سرودست برای آن بشکنند. چرا که خودرو یک کالای مصرفی است و نه یک کالای سرمایه ای.
منبع: خط بازار