تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۹ نظر

سورن پلاس؛ مشخصات، آپشن‌ها و قیمت احتمالی + عکس

بسیاری از ما سمند را تحت عنوان خودروی ملی میشناسیم. این خودروی نه چندان ایمن از سال ۱۳۸۰ به بعد با فیس لیفت‌های مختلف و صد البته بسیار مشابه‌ای مثل سمند، سمند سال، سمند lx، سمند سورن وارد بازار شده و توانسته به دلیل تک قطبی بودن صنعت خودروسازی داخل کشور فروش نسبتا خوبی را نیز تجربه کند. حالا ظاهرا ایران خودرو دست به کار شده تا سورن سال را با برخی تغییرات جزئی روانه بازار کند.
اقتصاد۲۴ -به تازگی تصاویری از هشتمین فیس لیفت این خودرو یعنی سمند سورن پلاس جدید که گفته می‌شود سال آینده راهی جاده‌ها خواهد شد منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:رانا پلاس؛ مشخصات، آپشن‌ها و قیمت احتمالی + عکس

با دقت در تصاویر سورن پلاس متوجه خواهیم شد که این فیس لیفت نیز تفاوت ظاهری چندانی با فیس لیفت‌های قبلی نداشته و در حقیقت، ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغ‌های جلو و عقب، سپر جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال کرده است.

با توجه به این تصاویر، رینگ‌های آلومینیومی این فیس لیفت جدید جذاب‌تر شده که این تغییر کوچک به نوبه خود برای ایران خودرو یک گام مثبت فوق العاده بلند محسوب می‌شود!

طراحی کلی چراغ‌های عقب و جلو تغییر چندانی نکرده و مهندسان طراح پس از تلاش‌ها و محاسبات فراوان تنها به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها اکتفا کرده اند که صد البته بسیاری از فروشگاه‌های مخصوص وسایل جانبی خودرو نیز این آپشن لوکس را ارائه می‌دهند!

با توجه به تصاویر این سورن پلاس به نظر می‌رسد که باید به مهندسان و مدیران ایران خودرو یادآوری کرد که هدف از ارائه فیس لیفت یک خودرو اصلاح مشکلات ظاهری و گا‌ها فنی آن در راستای افزایش محبوبیت و کیفیت است.

در واقع با کوچک یا بزرگتر کردن چراغ‌های خودرو، تغییر داشبورد و جلوپنجره و یا حتی اعمال تغییرات کوچک در رینگ‌ها و کابین نمی‌توان فیس لیفت جدیدی را راهی بازار کرد.

از نظر بسیاری از کارشناسان چنین مدل‌هایی فیس لیفت محسوب نمی‌شوند. البته ایران خودرو توانسته است با همین فرمول هفت فیس لیفت جذاب و تقریبا مشابه راهی بازار کند که مصرف کنند داخلی نیز از سر اجبار و ناچاری مجبور به خرید آن‌ها است!
عموما فیس لیفت‌ها در سه گروه طراحی مجدد (Redesign)، تغییرات ظاهری عمده (Major Facelift) و جزئی (Minor Facelift) تقسیم بندی شده که قطعا ایران خودرو تنها در دسته آخر تخصص دارد.

واقعیت این است که سمند خود بر پایه پژو ۴۰۵ ساخته شده و در واقع بر روی شاسی و پلتفرم این خودرو سوار است. با توجه به مشکلاتی فراوانی که دامنگیر نسخه‌ها و فیس لیفت‌های متفاوت این خودرو شده دیگر تغییرات جزئی کارساز نبوده و احتمالا ایران خودرو تنها با طراحی مجدد می‌تواند از این مشکلات رهایی پیدا کند.

در واقع تغییرات جزئی و عرضه فیس لیفت‌های متنوع نمی‌تواند مشکلات فراوان سدان ملی را حل کند. خطوط و فرم کلی بدنه سمند قدیمی شده و احتیاج به نسلی جدید دارد.

نقاط کور خودرو به همراه ستون‌های نسبتا پهن، صندلی‌های نامناسب، صدای بالای موتور، مصرف بالای سوخت و وضعیت نه چندان مناسب سیستم تعلیق و کمک فنر‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات سمند است که مصرف کنندگان به ستوه درآورده است.

باید در نظر گرفت یکی از عمده نقاط ضعف تقریبا تمامی خودرو‌های ایرانی کیفیت و ایمنی پایین آن هاست. ایران خودرو می‌تواند با طراحی مجدد یک مدل ایده آل یا به عبارت دیگر عرضه خودرویی بر روی یک پلتفرم بهتر با این چالش قدیمی و پیچیده مبارزه کرده و سیل عظیمی از مشتریان جدید را به سمت خود روانه کند.

مشخصات سمند سورن پلاس

با وجود تمام این مشکلات، اما ایران خودرو قصد دارد به زودی سورن پلاس را راهی بازار کند؛ بنابراین با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات این خودرو:

سورن پلاس مجهز به موتور EF۷ با حجم ۱.۷ لیتر و حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر بوده و می‌تواند استاندارد‌های آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. نکته حائز اهمیت در خصوص سورن پلاس مطابقت این خودرو با استاندارد یورو ۵ است که البته با عرضه بنزین معمولی یورو ۲ در پمپ بنزین‌های کشور در تضاد است.

یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز نیروی تولید موتور این خودرو را به چرخ‌های جلو آن منتقل می‌کند. قوای محرکه و جعبه دنده سورن پلاس در بسیاری از محصولات دیگر ایران خودرو نیز مشاهده می‌شود و همین موضوع می‌تواند به خریداران اطمینان دهند که خودرو مذکور در این دو بخش مشکلی در خصوص قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.
از جمله امکانات سورن پلاس می‌توان به ترمز‌های ABS+EBA، رینگ‌های دو رنگ، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین کنار راننده، سه عدد سنسور دنده عقب و رمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی مجهز به راهنما با تنظیم برقی، چراغ‌های LED جلو، چراغ روز (Day Light)، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای سرنشینان عقب، شیشه دودی، شیشه درب‌های عقب و شیشه عقب، کلید‌های کنترل صوتی روی فرمان MFC، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو همچنین ایزوفیکس و کروز کنترل اشاره کرد.


شرایط فروش و قیمت سورن پلاس

گفته می‌شود که سورن پلاس ابتدا در نسخه بنزینی تنفس طبیعی و بنزینی توربو به بازار عرضه خواهد شد و پس از آن با آماده شدن نمونه نهایی توربو CNG، این خودرو از شهریور ۹۹ توسط سازمان فروش ایران خودرو به فروش خواهد رسید.

ایران خودرو هنوز شرایط فروش سورن پلاس را منتشر نکرده، اما با توجه به قیمت کارخانه‌ای سورن معمولی انتظار می‌رود که سورن پلاس در درب کارخانه قیمتی در حدود ۹۰ میلیون تومان داشته باشد. به هر صورت باید منتظر ماند و دید که این خودرو با چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد و واکنش مردم به فیس لیفت جدید سمند چه خواهد بود.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
ایرانی
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
برای یک ایرانی باعث خجالته که دراین سطح از خودروسازی کار کنه.فقط حساب کنید روزی چند میلیون فوش بهش میدن.ایرانی نباید دراین تولیدات ضد ایرانی که شعور و حقوق ملت رو به بازی گرفتند شریک باشه
Z
یادمه سال 90 درصد مردم سال 70 خودرو نداشتند سرکارشون که هیچ مسافرت رو با وسایل عمومی میرفتن...... حالا نمی میرید فقط کمتر ازیه سال اینکارو بکنید ببینید دلال‌ها و خودروسازها به چه ذلتی می‌افتند...
ناشناس
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
ایرانخودرو ای ..............
علی
چشم میریم بنز G کلاس می‌خریم،مرد مؤمن مزدا سه مدل 88 الان دویست به بالا پولشه شما بفرمایید ما ایران‌خودرو و سایپا نخریم چه گزینه های دیگه ای داریم؟آکورد 1993 خوبه؟ یا گالانت 94؟بودجه ما با وام بیشتر از این نیست پس مجبوریم تمااااااام
علی
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
جای حداقل یه صفحه نمایش مانند دنا رو داشت حیف
امید
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
٢ چیز هستن که ملت ایران ندارن
یکی شعور سیاسی و دومی شعور اقتصادی که جفتشون بهم مرتبط و وابسته هستن
خودرو یا هر جنسی که گرون بشه زمانی دوباره ارزان خواهد شد که عرضه بیشتر از تقاضا باشه،مثلا ۴ میلیون نفر برای خرید ماشین ثبت نام کردن در عوض ۵ میلیون دستگاه هم برای عرضه وجود داشته باشه،پس تا زمانیکه همچین چیزی وجود نداره حرفی از ارزان شدن خودرو در بازار ازاد نزنید،دومین راه ارزانتر شدن حذف گمرک واردات خودرو هستش که اونم تقریبا غیر ممکنه چون هم دولت دولتی ورشکسته هستش که ارز کافی برای واردات نداره اگرم داشت همچین کاری نمیکرد چون بخشی از تامین بودجه کشور روی صنعت خودرو داخلی تامین میشه،درامد فروش داخلی ٢ خودروساز ایرانی حتی بیشتر از درامد فروش داخلی تویوتا بزرگترین خودروساز جهانه حتی خودروهای داخلی ١٠٠ برابر گرانتر و بی کیفیتر از شرکت خودروسازی تویوتا هستش پس گول چهره های معصوم ٢ شرکت ایرانخودرو و سایپارو نخورید که فک کنید در حال ورشکسته شدن هستن، ورشکسته شدن این ٢ شرکت صفر درصد هستش
ناشناس
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
فقط میتونم بگم به قول مهران مدیری..............دست گلتون درد نکنه
ناشناس
دوست عزیز مردم را چه کسانی اینجور بار اوردن و سواری میگیرن؟؟!!!
با توجه به کاهش زیاد ارزش پول
مرذم محبورن در طلا وخودرو و زمین سرمایه گذاری کنن تا حداقل ضرر نکنن نه اینکه سود کنن
سلام
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
چقدر ساده اید دولت قدرت خرید مردم را در حدی نگه داشته که قدرت خودش خدشه دار نشه وگرنه اگر شما قدرت خریدتون بالا بود که این ایرانخودرو و سایپا ورشکست می شدند و دست به دامان مردم مثل اون سال که برا ماشین هاشون اشانتیون وام گذاشتن میشدند
ینی یکسال کسی نره خودرو بخره مثل چی چی میافتن به التماس که ترخدا از ما خرید کنید
دانشور
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
این دو خودرو ساز خودشون دلالن نیازی به تعریف نیس قرعه کشی وثبت نام همشون فیلمشونه باور نکنید
ناشناس
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
ترا به خدا شما 3ماه ماشین نخرید اگر ماشین به قیمت اول بر نگشت هر چیز دوست داری بیگین
Vsh
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
داداش گلم که این مقاله رو نوشتی منظورت از قیمت نود میلیون درب کارخانه قطعا شوخی بود مگه نه؟
اصلا مگه داریم مگه میشه!!!؟؟؟
اینجا ایرانه هاااااااا اونم ماشین ایران خودرو دیگه بازم بگم؟؟؟
امین
قیمت کارخونش الان اعلام شده ۱۴۷ میلیون
گمنام
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
داداش ها و خواهرهای گل هم وطن متاسفانه باید بگم ما دیگه مثل همون مریضی هستیم که دکترش میگه متاسفیم دیگه کاری از دستمون برنمیاد فقط باید منتظر معجزه بشین
الان ماهم باید برای بهتر شدن اوضاع باید منتظر معجزه بشیم فقط همین
خدا به همتون صبر بده
اسکندر مقدونی
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
آخه این طراح های .... چه کسانی هستند که مشتی لگن کهنه شور طراحی می کنند . خودتون خجالت نمی کشید که این چه طراحی در خودروهاتون است. برید خودرو سازهای دنیا را ببینید وقتی سوار ماشین هاشون میشی احساس راحتیش بهتر از داخل منزل است
ناشناس
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
مفت بدن نمیخرم الاغ سوار شدن می ارزه ب این ماشینا
احسان
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
بی کیفیت ترین خودروهایی که مشتری پسند نیستن اومدن گذاشتن تو فروش فوق العاده بخدا این سه محصول تو بازار کسی نگاهشون نمیکنه بد مشتری ترین خودروهای بازار هستن ای کاش هیچ کس شرکت نکنه
ناشناس
مرد مومن چی میگی الان وضعیت طوری شده که پراید روهم پیش فروش کنن پنجاه ملیون دستگاه پراید باشه خودشون اعلامم کنن عرضه ده برابره تقاضا میشه باز مردم حمله میکنن رو پراید و هشتاد ملیون نفر هم ثبت نام میکنن خوش بحال این دولت که همچین مردمی داره بخدا هیچ جای دنیا از این مردم پیدا نمیکنن
ناشناس
خوده همه شماها الان ده تا ده تا ثبت نام کردین که اینجا دارین شعار میدین
رضا
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این چه ماشینهای هستن چندتا ماشین خوب بزارید پارس دنا اینارو لغو کنید کسی نمیخره اگرم ثبت نام کنن بازم نمیخوان پول نمیدن یکی خودم
امیر
دقیقاً فقط میان مینویسند
هیچ هیچ پشمیان
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
همه متاسفانه تو ایران کارشناس خودرو هستند در حالی که خودشون یک دونه پشمم نمی تونن درست کنن چه برسه پراید و بالاتر اونم داخلی لطفا مشکل پیدا نکنیم راه حل پیدا کنیم اگر خیلی کارشناسیم.
ناشناس
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
چطور مسئولینی که اجازه میدن حقوق کارگر ۲ میلیون باشه قیمت رانا و سمند ۱۵۰ میلیون.....باشه
رضا
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
سلام ، در همه جای دنیا با حقوق ۷ ماه یک کارگر میشه خودرو خرید ، حالا با حقوق چند ماه کارگر ایرانی می توان خودرو خرید ؟ اگر قیمت خودرو تا کامل شدن ماه ها بالا نرود!
Yaghob
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
چرا نباید مردم حق انتخاب داشته باشن به جز آشغال های ایرانخودرو و سایپا واقعا متاسفم
پولاد
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
در ارتباط با ترمز چرخهای عقب همه جا دیسکی اعلام شد ولی در سایت ثبت نام کاسه ای است!!! چرا دروغ می گید؟؟؟؟؟؟؟؟/
Javad
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اقا من یه نظری دارم هرکی موافق بود لایک کنه ...
بیان ماهانه 3 هزار تومن از هر ایرانی بگیرند ... که میشه 240 میلیارد تومن ... ایران خودرو و سایپا روهم 110 هزار تا کارمند دارند که میشه ماهی 2 میلیون به هر کدوم ... بیان این ۲ تومنو تا موقعی که این 110 هزار تا کار پیدا نکردند ماهانه بهشون بدند و در ایران خودرو و سایپا رو گل بگیرند و وارداتو آزاد کنند و این دوتا بلا رو از سره ملت ایران کم کنند
محمد شیروانی
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
باید امروز خودرو نو ودست دوم وارد کنند ان وقت این دوشرکت ایرانی اینقدر تولید نمی کردن وضررنمیکردن ومصرف کننده هم راضی بود اگر پول میداد ماشین خوب هم تحویل میگرفتن
آرزو به دل
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
از سال 1381 تا الان گواهینامه دارم .اما بخدا ماشین نداشتم نه خودم نه خانواده بخدا هیچ پلاکی هم به اسمم نیست .36 سال سن دارم و16 سال سابقه خرکاری با کلی زحمت و منت دیگران 120 میلیون جمع کردم .نشد که بشه
علیرضا
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
سلام،خودروی سورن پلاس درثبت نام قبل‌چرخهای عقب کاسه ای هستن درصورتی که درمشخصات خودرودرسایت چرخهای عقب دیسکی تعریف شده میشه لطف کنیدیه توضیح بدین براچی دیسک نیستن چرخهای عقب ،تشکر
مینا
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
پول دادن بالای خودروهای با پسوند پلاس اشتباهه
چون مثلا اگه ارزش اون پلاس اگه دوتومن باشه از ملت بیست تومن
حالا این عددا مثالی اند
اما واقعا ارزش مدارند رو قیمتشون، الکی پولشون بیشتره
مهدی
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
با سلام . شما که پول طراحی رو دارید از مردم میگیرید پس چرا این طراحی رو کامل نمیکنید نکنه گذاشتید هی آپشن بدید بیرون . مومن خدا حداقل مونیتور براش میزاشتید.
ضیا
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
سال 91سورن خریدم هر چی عیب یه ماشین میتونست داشته باشه داشت
علی
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
در مشخصات فنی دقت کنید می بینید موتور را EF7 TC یعنی توربو شارژ نوشته ولی قدرت موتور ۱۱۵ اسب بخار و حد اکثر گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر یعنی برا بر با موتور EF7 معمولی . حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
محسن
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
اقا تازه میگن این چیزای که نوشتن اشتباهی بوده مثلا چرخ عقب هم کاسه یی هست دیسکی نیست من مونده پس ای اختلاف ۵۸ میلیونی واسه چیه شورای رقابت خواب موندی یا با خودت داری رقابت میکنی
رامین
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سلام به راستی فکر میکنید ماشین جدید روانه بازار میکنید
صدبار تو متن فوق نوشتید رینگ آلومنیومی آخه پدر صلواتی کلاه سر کی میگذارید خوب سمند سورن مدل 90 که من دارم رینگ هاش آلومنیومی اسپرت وترمزهاشم دیسکی است پس این چیز جدیدی نیست که منت سر مردم خریدار بدبخت میزارید همین ماشین با داشبورد سونوتایی سال 90 قیمتش 10600 ده میلیون وششصد شده حالا همونا میدید بالای صدو واندی میلیون تومان چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید
به قول دوستمون.تورو خدا نخرید،وقتی تقاضا ازعرضه کمتر
بشه میوفتن به التماس.به خدا شورای رقابت و...همه دلالند.
حسین
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
سلام
من 24 بهمن سورن پلاس رو تحویل گرفتم که دو نکته رو خدمتتون عرض می کنم
برابر قرار داد ترمز عقب باید دیسکی باشه ولی کاسه ای هست
صندلی راننده 6 حالت برقی و دو حالت دستی باید باشه ولی دو حالت برقی و بقیه دستی می باشد
و همچنین صندلی شاگرد چهار حالت برقی و دو حالت دستی باید باشد ولی صندلی شاگرد دو حالت برقی و دو حالت دستی می باشد
حسین
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
باسلام.آیا تفاوتی بین سورن توربو و سورن پلاس وجود دارد؟
ارسال نظر