اقتصاد۲۴ - مجید باقری در نشست خبری با بیان اینکه التهاب کنونی بازار خودرو محصول تقاضای کاذب است اعلام کرد سایپا امروز با دو چالش جدی در برنامه ریزی مواجه شد که تعهدات معوق از جمله این چالشها است، اظهارداشت: براساس طرح اتوخدمت سایپا، ۱۲۰ هزار متقاضی خودرو ایجاد شد که البته این طرح در مقطع زمانی خاص با هدف رفع مشکل مالی سایپا اجرایی شد، اما با تغییر قیمتها دارندگان این قراردادها به دنبال کسب سود بیشتر بوده و برای دریافت خودرو تاکید داشتند که این امر در کنار تحریمها و سایر تعهدات، فشاری را به شرکت وارد کرد که با ساماندهی انجام شده ۹۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت خودروی خود شدند.
وی افزود: ۴۹ هزار تعهد معوق با تکیه بر مدل جایگزین و تبدیل آنها انجام و ۵۰ هزار خودرو نیز به ۱۵۰ هزار تعهد جدید تبدیل شد که در کنار ۱۲۰ هزار تعهد اتوخدمت فشار زیادی به سایپا تحمیل کرد که در نهایت ساماندهی شد.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو و اختلاف عجیب نرخ کارخانه تا بازار
باقری تصریح کرد: در همین حال ۶۰ درصد تعهدات از جنس تعهدات رنو و برلیانس تعیین تکلیف شدند و تعداد زیادی موفق به تحویل خودروهای خود شدند که در کنار این موارد جراحی بزرگ، توقف پراید، تحریم و ساماندهی تعهدات باعث شد تا مدتی از ایفای تعهدات منحرف شده و با پدیده تعهدات معوق روبرو باشیم.
قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان این که این چالشها امروز پشت سر گذاشته شده است، گفت: با فرض تکمیل خودروهای ناقص جمع تعهدات معوق کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان شهریورماه از ۲۰ محصول تنها دو محصول تعهد معوق خواهد داشت، براین اساس نظام برنامه ریزی سایپا به گونهای برنامه ریزی شده که هرزمان تعهد پیش فروشی وجود داشته باشد، خودرو در موعد مقرر تحویل داده شده و از این پس هیچ گاه خودرو معوقی نخواهیم داشت.
وی افزود: ۴۹ هزار تعهد معوق با تکیه بر مدل جایگزین و تبدیل آنها انجام و ۵۰ هزار خودرو نیز به ۱۵۰ هزار تعهد جدید تبدیل شد که در کنار ۱۲۰ هزار تعهد اتوخدمت فشار زیادی به سایپا تحمیل کرد که در نهایت ساماندهی شد.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو و اختلاف عجیب نرخ کارخانه تا بازار
باقری تصریح کرد: در همین حال ۶۰ درصد تعهدات از جنس تعهدات رنو و برلیانس تعیین تکلیف شدند و تعداد زیادی موفق به تحویل خودروهای خود شدند که در کنار این موارد جراحی بزرگ، توقف پراید، تحریم و ساماندهی تعهدات باعث شد تا مدتی از ایفای تعهدات منحرف شده و با پدیده تعهدات معوق روبرو باشیم.
قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان این که این چالشها امروز پشت سر گذاشته شده است، گفت: با فرض تکمیل خودروهای ناقص جمع تعهدات معوق کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان شهریورماه از ۲۰ محصول تنها دو محصول تعهد معوق خواهد داشت، براین اساس نظام برنامه ریزی سایپا به گونهای برنامه ریزی شده که هرزمان تعهد پیش فروشی وجود داشته باشد، خودرو در موعد مقرر تحویل داده شده و از این پس هیچ گاه خودرو معوقی نخواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان این که ۵۰ درصد تیراژ تولید سایپا به پراید اختصاص دارد، افزود: مدیریت سایپا اعتقاد به بروزرسانی سبد تولید دارد که نمونه آن خودروی شاهین است که در پیش فروشها با وجود سهمیه اندک، ۶۰ هزار نفر برای ثبت نام این خودرو اظهار علاقه کرده بودند که این امر نشان میدهد مردم به برند سایپا اطمینان پیدا کرده اند.
باقری با تاکید بر این که پراید قادر به پاس کردن استاندارد تولید نیست و باید متوقف شود، تصریح کرد:
از اول سال تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه کردیم و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان به تولید خواهد رسید و پس از آن پرونده پراید بسته شده و تمرکز بر تنوع محصول خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تاکید بر این که خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد:با ارتقای ظرفیت سایر خطوط در تلاش برای تامین نیاز بازار هستیم و با تلاش کارکنان سایپا به پشتوانه تولید مناسب در این مدت و با وجود تحریم و شیوع کرونا شاهد رشد ۵۵ درصدی صدور فاکتور نسبت به سال گذشته بوده ایم.
بیشتر بخوانید: برندگانی که از خرید خودرو جا ماندند
وی با بیان اینکه امیدواریم تولید خودرو را بدون کاهش استمرار دهیم، افزود: خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو حل شده است و با تکیه بر متخصصان و مرکز تحقیقات سایپا میتوان نیاز جامعه را برطرف کرد.
باقری با تاکید بر این که پراید قادر به پاس کردن استاندارد تولید نیست و باید متوقف شود، تصریح کرد:
از اول سال تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه کردیم و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان به تولید خواهد رسید و پس از آن پرونده پراید بسته شده و تمرکز بر تنوع محصول خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تاکید بر این که خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد:با ارتقای ظرفیت سایر خطوط در تلاش برای تامین نیاز بازار هستیم و با تلاش کارکنان سایپا به پشتوانه تولید مناسب در این مدت و با وجود تحریم و شیوع کرونا شاهد رشد ۵۵ درصدی صدور فاکتور نسبت به سال گذشته بوده ایم.
بیشتر بخوانید: برندگانی که از خرید خودرو جا ماندند
وی با بیان اینکه امیدواریم تولید خودرو را بدون کاهش استمرار دهیم، افزود: خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو حل شده است و با تکیه بر متخصصان و مرکز تحقیقات سایپا میتوان نیاز جامعه را برطرف کرد.