تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد مصداق ندارد

نماینده زاهدان در مجلس دهم با اشاره به برخی هجمه‌ها درباره قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد، تاکید کرد: ممکن است برخی کالاها نظیر پوشاک در قالب ته‌لنجی و یا بار مسافر وارد مناطق آزاد می‌شود اما این به معنای واردات و قاچاق نیست.

اقتصاد۲۴- عده‌ای معتقدند رویکرد ایجاد مناطق آزاد، کمک به صادرات بود، اما متاسفانه این رویکرد بعد از مدتی تغییر کرد و این مناطق به درگاه واردات قاچاق به کشور تبدیل شدند. آن‌ها می‌گویند فلسفه به وجود آمدن مناطق آزاد این بوده که مواد اولیه تولید، بدون بوروکراسی و عوارض وارد منطقه آزاد شده و بعد از تولید، کالای تولیدی صادر شود، اما این موضوع اتفاق نیفتاد و کم‌کم مناطق آزاد به منطقه‌ای برای واردات تبدیل شدند و کالاهای وارداتی به این مناطق از جمله پوشاک به سرزمین اصلی راه یافت.

در همین خصوص علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس دهم به اقتصاد۲۴، گفت: من نمی‌توانم بحث قاچاق در مناطق آزاد را قبول کنم چرا که مصداقی ندارد، در بازدیدی که اخیراً از منطقه آزاد چابهار داشتیم مشاهده کردم کنترل این منطقه در دست نیروی انتظامی است و این عزیزان در تلاشند که به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه کسبه، گارد و نگهبانی ندارند و بندر چابهار به صورت اسکله است، بازرسی‌های زیادی در آن صورت می‌گیرد. علاوه بر اینکه در آنجا حصار وجود دارد، نگهبانی گیت ورودی و خروجی دور محوطه در اولویت ماموران نیروی انتظامی است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قالب ته لنجی و یا بار مسافر، کالاهایی از قبیل پوشاک وارد می‌شود ولی نه به معنای واردات و قاچاق و اینکه عده‌ای معتقد به قاچاق وسیع پوشاک در مناطق آزاد هستند، اصلاً پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان کرد: ارگان‌های مربوطه و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که مردم و تجار چابهار مجبور به تعطیلی مغازه‌هایشان نشوند. کالاهایی که شدیداً مورد نیاز است و در داخل نمی‌توانیم در حد نیاز تولید کنیم باید از طریق ظرفیت‌های مناطق آزاد تامین شود.
ارسال نظر