تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

مالیات بر عایدی سرمایه، راه بازگشت خانه‌های خالی به چرخه اقتصادی

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: باید به املاک مازاد اشخاص در سطح شهر که هیچ استفاده‌‎ای از آن نمی‌کنند و منتظر این هستند که در شرایط مناسب حتی با گذشت چند سال از بلااستفاده بودن آن، فروخته یا اجاره داده شود، مالیات تعلق گیرد.

اقتصاد۲۴- در سطح شهر شاهد خانه‌ها و انبارها و گاراژهایی هستیم که اغلب به صورت فرسوده باقی مانده‌اند. برخی از این اماکن که ظاهری نامرتب و بافتی فرسوده دارند به محل تجمع معتادان، موش‌ها و غیره تبدیل شده است که علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت کرده به سلامتی جامعه هم آسیب رسانده است و اعتراض همسایه‌های این اماکن را نیز در پی داشته است.

مالکین برخی از این اماکن و خانه‌ها کسانی بودند که 40 سال پیش با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از کشور مهاجرت کرده‌اند و املاک‌شان این‌گونه بلاتکلیف باقی مانده است، املاکی که 40 سال پیش در حاشیه شهر قرار داشتند و امروز با گذشت این مدت و توسعه پایتخت در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. برخی دیگر از صاحبان این ملک‌ها نیز افرادی هستند که به گونه‌ای دنبال فرصت برای فروش هستند. اکنون این مشکل به یکی از معضلات شهری تبدیل شده که می‌طلبد دولت، مجلس و حتی شهرداری‌ها چاره‌ای به حال آن کنند.

سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص به اقتصاد۲۴، گفت: اشخاصی در داخل کشور هستند که از ملک خود هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند و دنبال فرصت طلایی برای فروش آن هستند. از این‌رو اخیراً فرمولی تحت عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه مسکن» مطرح شد که می‌تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد.

وی گفت: باید به املاک مازاد اشخاص در سطح شهر که هیچ استفاده‌‎ای از آن نمی‌کنند و منتظر این هستند که در شرایط مناسب حتی با گذشت چند سال از بلااستفاده بودن آن، فروخته یا اجاره داده شود، مالیاتی تعلق گیرد.

بهادری افزود: باید با ملزم کردن مالکین این ساختمان‌ها به پرداخت مالیات، املاک آن‌ها را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانیم.

نماینده ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: بحث مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) به دلیل طرح ناقص آن، باعث مقاومت برخی از نمایندگان شد به همین دلیل پیشنهاد شد که این طرح در کمیسیون اقتصادی کامل‌تر شود تا با رفع اشکال آن، بعداً در این خصوص تصمیم‌گیری شود.
ارسال نظر