اقتصاد۲۴ - مهدی صفری مقدم اظهار داشت: با برقراری اتصال ریلی تبریز ـ کارس، مسیر ریلی عبوری از منطقه آزاد ماکو سریعترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا و جنوب و مرکز اروپا خواهد بود.
صفری مقدم با بیان اینکه زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه پذیر و اقتصادی است، افزود: طرح توسعه مجموعهای از کریدورهای زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال میکنیم و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران اقتصادی ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و جنوب و مرکز اروپاست.
بیشتربخوانید: از خط آهن ایران و ترکیه چه خبر؟/ دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو فرصتی برای حضور بینالمللی
وی با بیان اینکه فعال شدن این مسیر و بهره برداری از آن مستلزم احداث راه آهن تبریز ـ کارس به عنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپاست، اضافه کرد: با اتصال ریلی تبریز به کارس که هم اکنون مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو در جوار شاهراه تراتزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیتهای لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق آزاد، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا میکند.
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به جانمایی دهکده لجستیک در نزدیکی فرودگاه و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا اظهار داشت: با هم افزایی مزیتهای لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیتهای ترانزیتی این مسیر ریلی و در کنار آن بهره بردن از مزیتهای قانونی و استعدادهای ذاتی منطقه، دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در توسعه منطقه ایفا کرده و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد ماکو شود.
منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز بوده و شاهراه اتصال ایران و اروپا نیز محسوب میشود.