تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

چالش‌های پیش‌روی رئیس آتی سازمان تجارت جهانی

رئیس کنونی سازمان تجارت جهانی در پایان ماه آگوست از سمت خود کنار خواهد رفت و هم اکنون ۸ نامزد از مکزیک گرفته تا مولداوی در تلاش هستند تا جای وی را بگیرند.
 
اقتصاد۲۴ - به نقل از رویترز، رابرت آزودو، رئیس کنونی سازمان تجارت جهانی در ماه آگوست باید این سازمان را ترک کند و در حال حاضر ۸ نامزد از مولداوی گرفته تا مکزیکو تلاش می‌کنند تا ریاست آتی این سازمان را از آن خود کنند.

اما به نظر می‌رسد با توجه چالش‌های جدی کنونی در نظام تجارت بین‌الملل رئیس جدید سازمان تجارت جهانی کار‌های نکرده‌ای پیش روی خود دارد.

رئیس جدید این سازمان باید بین چین و آمریکا که روز به روز شاهد افزایش اختلافات تجاری و سیاسی بین آن‌ها هستیم پا در میانی کرده و به سمت اصلاح قوانین تجاری برود.

از طرف دیگر سازمان تجارت جهانی باید با رشد سیاست‌های حمایت‌گرایانه که به خاطر همه‌گیری شیوع کرونا به صورت چراغ خاموش در حال رشد است مقابله کند.
بیشتر بخوانید: ترامپ: واشنگتن رابطه با سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند

سیاست "آمریکا در اولویت" دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، نظم تجارت جهانی را به هم زده و به تهدیدی علیه موجودیت سازمان تجارت جهانی بدل شده است. دونالد ترامپ این سازمان را از هم وارفته و اسفناک توصیف می‌کند.

نامزد‌های تصدی ریاست سازمان تجارت جهانی دو ماه وقت دارند تا برای خود تبلیغ کنند و این تبلیغات تا روز ۷ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

به طور معمول این نامزد‌ها باید به کشور‌های عضو سازمان تجارت جهانی برای جمع کردن رأی سفر می‌کردند، اما با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا به نظر این مسأله به صورت مجازی انجام خواهد شد.

با توجه به آنکه دوران آزاد ۲ پیش از آنکه نفر بعدی انتخاب شود به پایان می‌رسد، کشور‌های عضو سازمان تجارت جهانی باید از میان ۴ معاون وی یکی را به عنوان سرپرست این سازمان انتخاب کنند.
 
منبع: فارس
ارسال نظر