اقتصاد24- بر اساس ماده 14 قانون تملک آپارتمانها، «مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتشسوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آنها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمهگر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتشسوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده میباشند.»
همانطور که از مفاد این ماده برمیآید مدیران ساختمانها باید تمامی واحدهای ساختمان را در برابر خطراتی نظیر آتشسوزی، زلزله، سیل و در مجموع بلایای طبیعی بیمه کنند و مالکان واحدها را مجاب به تهیه این بیمهنامه کنند.
امروز خطراتی همچون آتش سوزی، حوادث آسانسور، حوادث داخل ساختمان، حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگر ساختمان، سرایت آتشسوزی به مکانهای دیگر و خطراتی از این قبیل، ساختمانها را تهدید میکند و طبق قانون نیز صرفا مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده در صورت بروز این حوادث خواهد بود.
بر همین اساس امروز تمامی بیمههای بازرگانی موجود در کشور بیمهای تحت عنوان «بیمه مسئولت مدیر ساختمان» یا «بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان» ارائه میکنند که خطرات فوق را تحت پوشش قرار میدهد. این بیمهنامه اگر اجباری نیست ولی با توجه به بار حقوقی که متوجه مدیران ساختمانها کرده است امروز به یک الزام درآمده است تا از مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری کند.
اخذ این بیمهنامهها بسیار ساده است و در اکثر شرکتهای بیمه بدون بازدید اولیه و با کمترین قیمت صادر میشود. این بیمهنامه معمولا ساختمانها را در قبال خسارتهای ناشی از آتش سوزی، زلزله، سیل، ترکیدگی لوله آب، طوفان، ضایعات ناشی از باران و ذوب برف، سقوط هواپیما و .... تحت پوشش قرار میدهد.
در اکثر این نوع بیمهها، پوششهایی نظیر «هزینه اسکان موقت خانوار»، «هزینه اجاره دریافتی مالکین»، «هزینههای اسبابکشی»، «خسارات مالی وارده به ساختمان ناشی از سقوط آسانسور»، «سرقت با شرط شکست حرز»، «شکست شیشههای ساختمانی منصوب در مشاعات و واحدها» و «مسئولیت ناشی از آتشسوزی و انفجار» در نظر گرفته شده است تا هم ساکنان این واحدهای مسکونی خیالشان از بروز خطرات احتمالی آسوده باشد و هم مدیران ساختمان به تکالیف قانونی خود عمل کرده باشند.