تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

جزییات طرح جایگزین مجلس درباره فروش نفت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان اینکه باید طرح فروش نفت از سوی دولت تعدیل شود گفت: در غیر اینصورت باید طرح مجلس با عنوان طرح فروش نفت در بورس آن هم با تخفیف مدنظر قرار گیرد. این امر منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اقتصاد۲۴ - جعفر قادری با اشاره به مقوله گشایش اقتصادی و پیرو آن طرح فروش نفت در بورس گفت: دولت پیگیر انتشار اوراق سلف نفتی است و این طرح را مجلس به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به چرایی عدم پذیرش مجلس تاکید کرد: پیرو این طرح ما با استقبال زیادی درباره خرید این اوراق مواجه خواهیم شد که این مسئله می‌تواند بازار بورس را به هم بریزد و باعث شود تا این بازار نرخ بازدهی بالایی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: به اعقتاد بنده این اقدام تعهدات زیادی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند و می‌تواند مشکلاتی را در تحویل نفت فراهم کند بنابر این در مجموع طرح مدنظر دولت مورد رضایت مجلس نیست.


بیشتر بخوانید: قالیباف و رئیسی علیه روحانی نامه نوشتند؟


قادری با بیان اینکه حرف مجلس این است که باید طرح فروش نفت از سوی دولت تعدیل شود گفت: در غیر اینصورت باید طرح مجلس با عنوان طرح فروش نفت در بورس آن هم با تخفیف مدنظر قرار گیرد لذا این امر شاید منطقی‌تر به نظر برسد و مقداری با بازار‌های جهانی انطباق بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر طرح فروش نقدی نفت آن هم با تخفیف مدنظر قرار گیرد امکانی برای فروش بیشتر نفت و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به استدلال مجلس درباره تولید فرآورده‌های نفتی از محل فروش نفت اظهار کرد: برای ما این مهم نیست که این فرآورده آیا استاندارد‌های یورو ۴ و یورو ۵ را دارا است و یا خیر چرا که مهم این است که ما بتوانیم در شرایط تحریمی نفت را تبدیل به فرآورده کرده و بخشی از آن را صادر کنیم.

قادری با بیان اینکه طرح مجلس به صلاح است، بیان داشت: توجه به این امر بهتر از آن است بخواهیم به صرف اینکه دولت مشکلات زیادی دارد، دست به این قبیل اقدامات - اقدامات مدنظر دولت - بزنیم چرا که این مقوله منطقی نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: ما باید طرحی را بپذیریم که بتوانیم آن را اجرا کنیم و تبعات آن برای دولت بعدی هم قابل تحمل باشد با این حال طرح مجلس منطقی‌تر و توجیه پذیرتر از طرح دولت است چرا که این طرح پیامد‌های کمتری دارد.

وی تاکید کرد: طرح نفتی مجلس قطعا مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و ما می‌توانیم این طرح را در کمیسیون‌ها موردبحث قرار دهیم تا این مقوله به صحن مجلس ارسال شود و به نوعی جامع و کامل باشد.

منبع: میزان
ارسال نظر