تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
جذب نقدینگی خودروسازان با کمک بانک ها

پیش فروش خوردو با قیمت های بالا

خودروسازان کشور به منظور جذب نقدینگی و کاهش تلاطم بازار اقدام به امضای قرارداد با بانک‌ها کرده اند.

اقتصاد۲۴ - از زمانی که طرح قرعه کشی برای خودرو اعلام شد، اتفاقات عجیب و غریبی در این صنعت رخ داد. یکی از آن اتفاقات، گذاشتن برخی شرایط برای ثبت نام خودرو بود که در آن شرط ها، شرط پلاک فعال خانواده از همه پررنگ تر بود و به دنبال این شرط مشکلاتی هم برای افرادی که پلاک فعال نداشتند رخ داد.

گویا هر ۲ خودروساز کشور برای استعلام پلاک فعال از سازمان هدفمندی یارانه ها کمک گرفته بودند. حال یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غریب در این صنعت، افرایش قیمت خودرو آن هم به دست خودروساز است.
افزایش قیمتی که دست اندرکاران حوزه صنعت گرفته اند و گویا خبر از عواقب این تصمیم ندارند. در این خصوص رییس شورای رقابت گفته است که خودوساز موظف است خود هر ۳ ماه یکبار بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو را محاسبه کرده و در صورت افزایش تورم، قیمت این کالا را افزایش دهد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.
شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه ای بود می توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، می توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند. 
از جهاتی این تصمیم‌ باعث شده قرعه کشی روند مثبتی را در پیش بگیرد و دست دلالان در ثبت نام خودرو کوتاه شود اما از جهاتی هم باعث شد که خودروسازان طرح های مختلف را برای جذب نقدینگی اجرا کنند.
جالب است که اوایل اجرای این طرح، طرح های فروش فوری با مبالغ مناسب اجرا شد و بعد از آن طرح های پیش فروش؛ اما این یک طرف ماجراست، زمانی که طرح های پیش فروش خودرو را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که با شرایط متفاوتی در حال اجرایی شدن است.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در بازار منفجر شد


ثبت نام خودرو با پیش پرداخت بالا!

طرح های پیش فروشی که اوایل سال  و بعد از تصمیم شورای رقابت  اجرا می شد زمان تحویل آن کوتاه مدت، یعنی نهایت چند ماه بود علاوه بر این مبلغ دریافتی که برای پیش فروش دریافت می کردند کم بود اما حالا این مبلغ افزایش یافته است، به طور مثال زمانی که خودرو را در اردیبهشت ماه پیش فروش کردند با مبلغی پایین بود و زمان تحویل نهایت یک سال اما حالا پیش فروش می کنند با مبلغی بالا و زمان تحویل طولانی! یعنی گویا این مجوز افزایش قیمت باعث شده خودروسازان اقدام به افزایش قیمت عحیب کنند.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرعه کشی تاثیری بر کنترل بازار خودرو نداردف از طرفی وزارت صمت نتوانست عدالت مدنظر خود را در ارتباط با تحویل خودرو به مصرف‌کننده واقعی محقق کند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قرعه‌کشی یک روش توزیعی نامناسب است که نه می‌تواند بازار را کنترل، نه شیب قیمت‌ها را نزولی کند، گفت: با توجه به شرایط تعیین‌ شده برای شرکت در قرعه‌کشی عدالت مدنظر سیاست‌گذار کلان خودرو نیز اتفاق نیفتاد.

زاوه با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه خودرو از مسیر قرعه‌کشی اتفاق نخواهد افتاد، گفت: هدف وزارت صمت از برگزاری قرعه‌کشی عدالت در توزیع نبوده و نیست بلکه مسئولان ارشد این وزارتخانه به‌دنبال این هستند که اعتراضات و اتهاماتی که به آن‌ها در ارتباط با عملکرد شرکت‌های خودروساز وارد می‌شود را رد کرده و نشان دهند که توزیع عادلانه خودرو اتفاق افتاده است.

زاوه معتقد است در این روش نمی‌توان سلامت برگزاری قرعه‌کشی را برای متقاضیان به اثبات رساند و به هر حال بعد از اعلام نتایج، بخشی از متقاضیان که امکان دریافت خودرو از مسیر قرعه‌کشی را پیدا نکرده‌اند سرخورده شده و سلامت قرعه‌کشی را زیر سوال خواهند برد.
این افزایش قیمت را از طرفی می توان راهی برای جذب نقدینگی دانست  چرا که چندی پیش سایپا با بانک تجارت تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضا رساند و حالا هم ایران خودرویی‌ها سراغ بانک ملت رفته و برای تامین نقدینگی، با این بانک تفاهم‌نامه منعقد کرده‌اند.

نکته مشترک در هر دو تفاهم‌نامه، «قطعه‌سازان» است، چه آنکه بناست به واسطه همکاری ایران خودرو و سایپا با بانک‌های موردنظر، بخشی از نقدینگی موردنیاز صنعت قطعه تامین شود.گویا این نقدینگی قرار است در راستای ساخت داخل قطعات در اختیار قطعه‌سازان گذاشته شود، از همین رو این پرسش مطرح می‌شود که تکلیف بدهی خودروساز‌ها به قطعه‌سازان چه می‌شود؟

در حال حاضر قطعه‌سازان طلب سنگینی (بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان) از خودروسازان دارند و بار‌ها هشدار داده‌اند که در صورت عدم تسویه آن، تولید قطعات به مشکل خواهد خورد. از آن سو خودروسازان نیز به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با کمبود منابع مالی مواجه هستند و نمی‌توانند در موعد مقرر پول قطعه‌سازان را بدهند.
این موضوع ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد، چه آنکه خودروسازان می‌گویند قیمت‌های در نظر گرفته شده برای محصولات آن‌ها طی این سال‌ها، با هزینه‌های تولید همخوانی نداشته و کمبود نقدینگی نیز از همین مساله ناشی شده است؛ بنابراین با توجه به کمبود نقدینگی، امکان پرداخت پول قطعه‌سازان سر وقت مقرر فراهم نبوده و خودروسازان همواره در این سال‌ها به صنعت قطعه بدهکار بوده و هستند.
در این شرایط، اما نهضت داخلی‌سازی قطعات نیز به راه افتاده، نهضتی که قرار است طی آن بخشی از قطعات خارجی، ساخت داخل شوند. از آنجا که داخلی‌سازی قطعات به ویژه آن‌ها که به اصطلاح های‌تک (دارای فناوری پیچیده) هستند، نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی دارد، خودروسازان به صرافت تامین نقدینگی موردنیاز برای حمایت از صنعت قطعه در این ماجرا افتاده‌اند.

به گفته نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازیدو تفاهم‌نامه خودروسازان با بانک‌های تجارت و ملت، به‌منظور تامین نقدینگی موردنیاز آن‌ها برای ساخت داخل قطعات است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در قالب این دو تفاهم‌نامه قرار است ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد، می‌افزاید: هر کدام از دو بانک ملت و تجارت قرار است جداگانه هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنعت قطعه قرار دهند.

او تاکید کرد: روال کار به این شکل است که خودروسازان پس از تفاهم با قطعه‌ساز‌ها برای داخلی‌سازی قطعات و مشخص شدن پروژه‌ها، آن‌ها را به بانک معرفی می‌کنند تا تسهیلات موردنظر در اختیارشان قرار گیرد.
نجفی‌منش با بیان اینکه برای داخلی‌سازی بخشی از قطعات موردنیاز به‌ویژه های‌تک‌ها، ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، تاکید می‌کند: با داخلی‌سازی قطعات موردنظر، نزدیک به ۶۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی انجام خواهد شد. خودروسازان خرید قطعات حاصل از داخلی‌سازی را ضمانت خواهند کرد.
اما حالا باید دید که این افزایش قیمت ها و امضا انواع قراردادها باعث می شود این بازار پرتلاطم آرام بگیرد؟ بازاری که مدت هاست رنگ خوشی و خرید و فروش را به خود ندیده است. انتظار می رود که نهادهای نظارتی و مسوولان بالادستی فکری به حال این بازار ملتهب کنند چرا که نه تنها قدرت خرید مردم کاهش یافته بلکه این رکود باعث می شود این بازار ملتهب تر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
ساشا
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بسه دیگه خستمون کردید
ناشناس
به عنوان کسی که تا الان یک ماشین هم نداشته و ۳۰ سالش هم هست میگم :
۳ بار توی قرعه کشی مسخره شون شرکت کردم و برنده نشدم
ماشین رو هم برای زیر پام میخوام، ولی الان تحویل ها برای شهریور سال دیگه ست و با قیمت نهایی اون موقع
به چه درد من میخوره آخه؟
دیگه ثبت نام نمیکنم، برن خودشون این ماشینا رو سوار شن
ناشناس
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
پدرم مردم رو در اوردید ماشین از عراق چین یک جایی وارد کنید این وضع رو درست کنید یعنی ماشین دست دوم هم نمیتونید بیارید تا این اشغالها ی ایران خودرو بمونن روی دستشون بابا این که فکر کردن نمیخواد پدر مردم در امد اقایان مسول
آرش
چرا میتونن ولی دستشون با فروشندگان خودرو تو یک کاسست! و هدف همون پدر درآوردن از مردمه
فرزاد
عزیز دل شما از کسی تقاضای واردات خودروهای دست دوم و تنظیم بازار می‌کنید که خودشان مالک این دو دیو خونخوار صنعت کثیف خودروی داخلی هستند و برای حمایت از اونها، تعرفه واردات و نرخ ارز رو بصورت ظالمانه در نظر میگیرند تا اون انباشت نقدینگی که باعث بدبختی مردم شده رو هم فقط تو جیب خودشون بذارن،
ناشناس
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
باسلام
آیا آقای شیوا تورم را فقط برای خودروسازان می بیند یا حقوق کارکنان را هم در نظر دار؟؟؟؟
خسته از زمانه
بخدا قسم اگه من قدرتشو داشتم اطراف هر کارخانه خودروساز ۱۰ توپ و تانک میزاشتم با هر تومن گرانی خودرو کارخونه رو با خاک یکسان میکردم
ناشناس
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خداوند نابودتان بکنه با این مدیریت
سهراب نجاری
چه وضع بازاره مردم ایران و بعد بخت کردید انشالا خیر نبینید
آخرین بازمانده
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آقای رضا ناشیوا. شما مگه تو این جامعه نیستید؟که تورم رو فقط برای خودرو سازی که بهتون رشوه و ماشین شاسی بلند آلمانی داده در نظر گرفتید.
مگه حقوق کارگرو کارمند ۳ماه یکباربالا میره که شما همچین....خوردین
اگه بلد نیستید کار خوبی انجام بدین حداقل کار بدی رو هم نکنید که نفرین مردم فقیر دامن گیر خودتو خانوادتون بشه.بحق ۵تن
ناشناس
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اینا همش دروغه وکله که سر مردم میذارید
منتقد
خدا لعنتتون کنه...لعنت به مسئولین بی لیاقت...خون مردم رو کردن توشیشه...شمر و یزید زمونه اینا هستن
احمدرضا
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
سلام. بنظرم این آقای رضا شیوا از نفوذی‌های خائن به صتعت خودرو و ضد مردم و ضد توسعه کشور است. ایشان سالهاستکه فقط به فکر ضرر زدن به مردم است. کاش آقای رییسی دستور بررسی اوضاع این آقا را بدهد که چرا با مردم چنین می‌کند.
ناشناس
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
زیاد طول نمیکشه که مردم تک به تک انبارهای که پر کردین از ماشین رودآتیش بزنند
ناشناس
دست همشون تو یه کاسست
ناشناس
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خوب مردم خوب ،نخرید.اگه شما هم بودید با قیمت بالا ازتون میخریدن چکار میکردید..نمیفروختید؟مگه پول مفت دارید که هرچی میگن میرید تو صف خرید.زندگی کنید عمرتون رفت.
ناشناس
سالها قبل هم گفتی ده تا هفده درصد فقط فرق کارخانه تا بازار باید باشه وبخاطر اینکه یا مثل بقیه رو هوا حرف میزنی و یا حتما شما هم شیرینی تپلی بهتون میدم و اینکه شایدم حکم مترسک داری که پشیزی بهتون اهمیت نمیدن و مثل بقیه جاها نه قانونی وجود داره و نه نهادی برای رسیدگی دقیق و نه دلسوز برا مردم البته آدرس رو آقای روحانی دادن کجا دنبال حقمان باشیم و نفرین کنیم ..مثل پیرزن های کولی
صادق
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بیشرفا نخرید تا این بی همه چیز ها قیمت هارو بالا نبرن
ناشناس
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بخدا کلافه شدیم از بس که دو خودرو ساز دزد شرایط را برایمان سخت و طاقت فرسا کردند کاش تولیدات با کیفیت داشتند و این همه ادا و اصول.ورود ماشین را آزاد کنند اونوقت به خودشان میایند دنیای رقابتها که اینها را سر جاش می نشونه
Abolfazl
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اینا همش بازیه ما هم بازی گردان های این بازی. مارو اسگل فرض کردند.در صورتی که اسکل هفت جدوآبادشونه
H
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اینهمه وعده دادند فروش فوق‌العاده فروش فوق العاده پس چی شد
ناشناس
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دولت وخودرو ساز شریکند وبیشترین نفع به سود خودروسازاست اینکه می گویند کارخانه های ماشین سازی سهامی عام هستند دروغ واضع است سهامی خاص با پشتیبانی دولت هستن ومملکت رانابود کردن کسی نیست صداش دربیاد بااین قیمتها میتوان بهترین ماشین خارجی خرید
زارع
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
الکی میگید خودرو ملی اینقدر دروغ نگید از خدا بترسید به عربا ارزان می فروشین شما ایرانی نیستید
عربا
کدوم عرب امدن ماشین ارزون دادن بهش
ناشناس
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
پس این وسط مردم‌چی میشن ، چرا همه فکر ضررو زیان وارده هستن و گرون میکنن ولی از مردم بدبخت که درآمدشون اضافه نمیشه تا بتونن گرونتر بخرن صحبتی نمیشه ،خودروساز گرون میکنه،دولت گرون میکنه،همه به میزان تورم کشور گرون میکنن و سود میکنن ولی ما مردم بیگناه مجبوریم به همون درآمد ثابت قانع باشیم و هرروز همه چیو گرونتر بخریم
ناشناس
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ماکه هرکاری کردیم نتونستیم بخریم بی خیال شدیم
کریمی
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خدایا ما قبل تولدمون چه گناهی کرده بودیم که تو ایران ما را به دنیا آوردی دیگه خسته شدیم از دست اینا جدی میگم خسته به معنی واقعی کلمه
ناشناس
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ما مردم خودمان مقصریم ..خودمان به سایپا و ایران‌خودرو بال و پر دادیم ... بیایید دست از خرید و ثبت نام برداریم ....ظرف مدت یک ماه مجبور به فروش خواهند شد مگر سال نود التماس نمیکردن همه جا پر بود از آگهی سایپا و ایران‌خودرو
ناشناس
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
تنها راه مبارزه بااین دو خودرو ساز حلبی ساز نخریدننننننن است مردم بخودتون بیان ......
ناشناس
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
مردم طبقه ضعیف و متوسط گرفتار بی تدبیری و عدم تخصص مدیران شده ان، کافیه واردات خودرو آزاد بشه.
چرا همه نهادهای نظارتی ساکت شدن و درباره رشد میلیونی قیمت خودرو هیچ واکنش عملا ندارن ، وقتی چند ده میلیون تومان حقوق میگیرن تورم براشون معنا نداره ؟؟؟ حداقل مدیریت بازار به چینی ها بدن یا مدیر خارجی وارد کنن ؟؟؟ شاید دلسوز ملت ایران باشه؟؟؟؟؟!!!!@@
ش.ه
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اصلا پیش فروش معنا نداره الکی سایت باز میکنن الکی ثبت نام میکنن بعد اسمای خودشون رو لیست میکنن
ناشناس
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
. واقعا خجالت داره بخدا.. یعنی انقد باید بی درو پیکر باشه که روزی 5 میلیون پراید گرون بشه کجایه دنیا اینطوریه.. مردم داغون شدن کمی فکر کنید.
ناشناس
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
انشالله این شنبه درست میشه غصه نخورید همه سر کاریم
،،
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
الحجر
مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ
ﻫﻴﭻ ﻣﻠﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﺟﻞ ﻣﻌﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﻧﻪ ﭘﻴﺶ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﺪ ﻭ ﻧﻪ ﭘﺲ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ .(٥)
ناشناس
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
یعنی چی هر سه ماه گرون بشه پس اگه اینجوری هر سه ماه یارانه بیشتر بشه مگه توروم فقط واسه اوناست برا مردم عادی نیس
King stone
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
بنظرم تنها راهش اینه که مدیر و ریس از هر کشور خارجی وارد ایران بشه . صد در صد شرایط زمدگیمون خوب میشه
ناشناس
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خسته شدیم
خدا لعنتتون کنه بی شرفا
مهدی
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
این همه گرانی از خود مردم هستش خوب میشه جلوی خودشان ۲ الی ۳ ماه ماشین نخرند شرکت ها خودشان شکست میخورند و مجبور میشوند ارزانی بکنند.
سهراب نجاری
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
واقعا لعنت به پدر مادره کسی که قیمت خودرو ها رو بالا بوردن انشالا روز خوش نبینند لعنت به هرچی دلال ماشینه به مردم ملت ایران خیلی ظلم کردن
چت
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
نخرید،نخرید نخرید،تا وقتی خرید باشه ،افزایش قیمت هست،تا کی نفهم بازی؟؟؟؟؟نخرید
ناشناس
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
واقعا برای خودم و امثال خودم متاسفم که اینجا زندگی میکنیم,دستمزدها کفاف فقط ده روز رو میدن,حالا شما هی بیا سه ماه یه بار قیمتها رو زیاد کن,۹۰درصد جامعه مریض شدن و افسرده,انشالله آه این جماعت یقه همتون رو بگیره که ماشین داشتن هم شده آرزو
باسط
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خسته شدیم دیوانه شدیم از دستتون موهام سفید شد فقط۲۷سالمه تو ک نمیتونی اداره کنی چرا رفتی اونجا براتون چوپانی هم زیاده
باسط
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بمیرین بمیرین مسعولان چوپانی براتون زیادیه گمشین به جهنم
رضا
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
این دفعه اگه گرون کنن مطمعنم با دست خودشون ........... بندخدا پارسال پول داده نصفش یک سال صبرکرده الان ۵برابربهش بدن معلومه ............
مهرداد
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
روزی میرسه ک دونه دونه بکنیمتون توگونی دزدای بی شرف
مهر
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
صدرحمت به دزدان دریایی ک رواقیانوس میدزدیدن،اینادیگه توروزروشن دارن پدرملت رادرمیارن
مجتبی
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بسه دیگه خجالت بکشید .عامل تمام گرانی های بازار این دو شرکت هستند در کشور ....
ابراهیمی
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بخدا پدر مردم در اومده دیگه
حسین
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
من که رد دادم دیگه نمیشه خرید خداحافظ ژوپیتر
عیسی زاده
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
باسلام خدمت همگی .بنده از ابتدای طرح پیش فروش (قرعه کشی ) ثبت نام کرده ام ولی .ای کاش به این سادگی ودرمله عام سر مردم کلاه نمی گذاشتند .خشم ملت خشم خداست .بترسید از روز جزا
ناشناس
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خدا لعننتشون کنه
ناشناس
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
نخرید نخرید همه دست تو دست هم باشید نخرید آدم بدون ماشین که نمیره که بالای پراید ۱۳۰ملیون بخواد بده خدا شاهده هرکس ۴۰ ملیون بخواد ماشین ایرانی بخره بنظرم بالاخونش اجاره‍ داده مدتی هیچکس نخره
Sina
عزیزم این مردم خوشون میخوان پرایدگرونتربشه
مگه پرایدهم ماشینه
چرایکی تواین مملکت زورش به این دو کارخانه نمیرسه .
امسال من چطوری ماشین بخریم ازسرصبح تاپاسی ازشب کارمیکنیم شکم بچه سیرنمیشه
ناشناس
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
ماشین نخرید تاخودشون مجانی بیان التماس کنن
ناشناس
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
الهی شکر که هردو خودرو ساز نزدیک به ورشکستگی هستن...
دیبا
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
ما خودمون چند ساله داریم تحمل میکنیم که ماشین معمولی بخریم و هر چی پیش میریم بدتر بدتره.و نخریدیم
آیا شما به مردمتونم فکر میکنید؟ آیا ما حق نداریم یه وسیله نقلیه داشته باشیم که تو سرما و گرما با بچه سختمون نباشه؟ دیگه به خودتون بیایید تا کی قراره ظلم کنید.ظلم پایدار نیست
مردم ضعیف چه گناهی کردن که هر روز در حسرت یه چیزی باید باشن.کاری کردید که الان باید حسرت نان هم بخوریم.بسه دیگه بسه
شیک
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
عجب صبری خدا دارد
احمد
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
مقصر خود مردم هستیم وقتی گرون میشه نخرید هنوز سایت باز نشده مردم میرن صف میکشن معلومه دولت از این فرصت استفاده میکنه هنوز روز خوشومونه
دوس وطن
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خداوند لعنت کند هرکسی که برضد مردم کار می کند و دنبال خیانت به این ملت امام زمانی است در هر پست و مقامی که باشد انشاءالله روسیاه در دنیا و در آخرت شود به حق محمد و ال محمد (ص)
عباس
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
تا رضا شیوا و نجفی هر دو درصنعت خودرو هستند،به قول اون نجفی همینه که هست
منصور
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بخدا که آشوب بزرگ داره نزدیک و نزدیک تر میشه
فقط مرد کسیه که اون روز از ترس جونش فرار نکنه
ناشناس
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اونایی که میگن مردم مقصرن واقعا بی انصافن
مگه من نویی تا کی باید بشینم که پولم از اینی که هست بی ارزش تر بشه اگه بخرم که نیست بخرم مقصرم اگرم نخرم که جا موندم پس مردم عزیز بپا خیزید که دیگه وقت تنگه
حمید
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خدانیامرزدکسی که این قانون پلاک فعال راگذاشته آقا من ماشین قدیمی دارم تاماشین ندن نمی توانم بفرشم حال پلاک فعال محسوب میشود نمیتوانم ثبت نام کنم مریض هم هستیم ازشماها راضی نیستیم
ناشناس
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
ده تا سکه دارم می‌خوام با پراید99عوض کنم هر که پراید صفر داره خبر کنه
محمد اهواز
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
سلام رفتم نمایندگی ایران خودرو گفتم من ۵بار ثبت نام کردم در قرعکشی مادر مریض داخل روستا زندگی میکنم اسم در نیموده . گفت بیا آزاد داریم بهت بدم گفتم چطوری گفت حاشیه بازار ۳۰روزه
حاجى
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
من تو خرج زندگيمون مونديم با اين تورم هاى روزانه,,مگه چند نفر يا خانواده تو ايران بى ماشين هستند,,همش چرنده ماشينارو ميدن به دلال هاى خودشون,,تو همين ثبت نامها اگه حقيقت داشت همه کسانى که بى خودرو بودن الان صاحب ماشين شده بودن,,,,همين آقاى شيوا فتوا داد که اختلاف قيمت کارخونه و بازار بايد 10 درصد باشه,,کجايي اخوى تو لهاف تشک پرقو خوابیدی؟ من و امسال من با چندرغاز حقوق امرار معاش ميکنيم اونم با شرمندگى خانواده
ناشناس
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
آیا حقوق کارمندان و کارگران هم هر سه ماه یکبار و بر اساس تورم جاری افزایش می یابد؟
افزایش حقوق کارمندان در سال جاری حداکثر ۱۵ درصد
افزایش فیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا در هر سه ماه حداقل ۲۰ درصد!
امیر
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
چرا حقوق ما رو هر سه ماه بر طبق تورم بالا نمیبرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ماهی ۲تومن چیه اخه؟؟؟؟؟؟؟چن سال کار کنیم صاحب خونه و ماشین بشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟وسایلای خونه پیشکش
ارسال نظر