تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹
مقام مسئول درایران خودرو خبرداد:

موتور دیزلی OM ۳۵۵ با استاندارد اروپا پنج در آستانه تولید انبوه

  شرکت ایدم، سطح آلایندگی موتور OM ۳۵۵ را که در محصولات ایران خودرو دیزل استفاده می‌شود، با پشتیبانی شرکت ایپکو به سطح اروپا پنج ارتقا می‌دهد و تجاری سازی این موتور تا پایان سال میسر خواهد شد.  

اقتصاد۲۴ -مدیر پروژه موتور‌های دیزلی نیمه سنگین شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، در این باره گفت: این طرح، با استفاده از سامانه سوخت رسانی چند راهه سوخت مشترک درحال اجرا بوده و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
امین مرادی درباره ویژگی‌های این موتور گفت: OM۳۵۵ موتور دیزلی ۱۲ لیتری شش استوانه است که سامانه سوخت رسانی فعلی آن مکانیکی است. با توجه به استاندارد‌های آلایندگی و الزام دولت برای بهبود استاندارد آلایندگی موتورها، طرح ارتقای آن مطرح شد و این موتور به سامانه سوخت چندراهه مشترک مجهز شد. این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و با افشانه‌های سلونوئیدی، دارای سامانه هوشمند کنترل موتور (ECU) است که در این حالت کنترل سوخت در شرایط بهتری انجام می‌شود. با استفاده از این سامانه عملکرد موتور بهبود یافته و آلاینده‌های خروجی موتور توسط سامانه SCR نیز کاهش خواهد یافت.
وی افزود: در این طرح، نهایی سازی نگاشت موتور و انجام آزمون‌های تاییدیه آلایندگی موتور با توجه به تجارب و دانش فنی شرکت ایپکو در این زمینه و استفاده از امکانات و تجهیزات مشترک آزمون شرکت‌های ایپکو و ایدم انجام می‌گیرد. شرکت ایپکو خدمات پشتیبانی و مشاوره صحه گذاری مکانیکی موتور OM۳۵۵ مجهز به چند راهه سوخت مشترک را برعهده دارد.


بیشتربخوانید:تولید ۴۰۵ هزار خودرو سواری در نیمه نخست سال جاری


مدیر طرح موتور‌های نیمه سنگین ایپکو ضمن اشاره به مراحل توسعه این موتور گفت: درحال حاضر در مرحله نگاشت موتور هستیم. در کمتر از یک ماه آینده وارد مرحله صحه گذاری موتور و خودرو شامل آزمون‌های وظیفه‌ای و دوام خواهیم شد، که با استفاده از توان مهندسی شرکت ایپکو در این زمینه و ظرفیت‌ها و امکانات انجام آزمون در شرکت‌های ایپکو و ایدم انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: بعد از انجام فعالیت‌های نهایی نگاشت، نیاز به انجام آزمون‌های تاییدیه آلایندگی و مصرف سوخت است که این موارد بر اساس استاندارد‌های تعریف شده و بر اساس گزارش آزمون‌های تاییدیه آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزل نیمه سنگین در داخل کشورصورت خواهد گرفت. پس از تاییدیه نهایی سطح آلایندگی در آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست، موتور برای تنظیمات نهایی بر روی خودرو نصب خواهد شد و پس از صحه گذاری موتور در اتاق آزمون و روی خودرو، محصول نهایی آماده تولید انبوه خواهد بود.
وی تاکید کرد: با انجام این طرح در داخل کشور، از خروج ارز در شرایط کنونی کشور جلوگیری شده است. همچنین با اجرای این طرح، زمینه لازم برای ارتقای دیگر موتور‌های تولیدی ایدم که در محصولات ایران خودرو دیزل استفاده می‌شود شامل موتور‌های OM۳۶۴ و OM۴۵۷ نیز فراهم خواهد شد.

منبع: ایکوپرس
ارسال نظر