اقتصاد۲۴ - برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژهای با عنوان «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار رفع بازار سیاه خودرو و مدیریت بازار شده اند.
در این مورد سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عمده محصولاتی که در تولید خودرو به کار میروند با رشد قیمت همراه بودهاند، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه اثرات خود را با یک گپ زمانی در محصول میگذارد. اخیرا قیمت دلار از ۳ هزار تومان بالاتر رفته و حالا هم ۱۰ برابر شده است که بسیاری از مواد اولیه و قطعات خودرو متأثر از این موضوع و قیمتهای جهانی هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای پرتیراژ داخلی بین هزار تا ۲ هزار دلار وابستگی ارزی دارند، گفت: باید تغییراتی صورت گیرد که قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
زرندی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی تولید خودرو طی شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: روز گذشته متوجه شدم که برای خرید محصولات یکی از شرکتهای خودروساز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کردهاند که این موضوع نشان میدهد نقدینگی بالایی در دست مردم است.
وی تصریح کرد: فردی که یک شبه ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان سود نصیبش میشود انگیزهای برای تولید ندارد و چنین سودهایی انگیزههای تولید را از بین میبرد، در اقتصادهایی که تولیدمحور هستند هیچ وقت سود بادآورده وجود ندارد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در اقتصادهای دنیا یک سری مالیاتها برای سودهای یک شبه وضع شده است، گفت: در کشور ما هم اقداماتی در مجلس شروع شده و در دولت نیز به جمعبندی رسیده ایم تا بازارهای موازی تولید تنظیم شوند.
بیشتر بخوانید: جولان قیمتهای نجومی در بازار خودرو؛ پراید ۱۴۰ میلیونی
وی گفت: عمده کشورهایی که در قرن بیستم توانستهاند رشد کنند، تمرکزشان بر روی تولید بوده است یعنی کارهای موازی تولید را غیرجذاب کردهاند.
وی ادامه داد: ما نیز باید نگاه جدیدی داشته باشیم، زیرا وقتی سودهای یک شبه وجود داشته باشد کسی در تولید سرمایهگذاری نمیکند.
زرندی در مورد پیشنهادات مطرح شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای مدیریت بازار خودرو نیز گفت: در این مورد هنوز به جمعبندی مشخصی نرسیدهایم. اگر شرایط ارزی کشور بهتر بود به واردات توجه میشد، اما نگاه ما این است که با توجه به محدودیتهای موجود، ارز کشور صرف ساخت داخل شود.
به گفته وی، در سالهای گذشته حدود ۵ میلیارد دلار بابت واردات قطعات منفصله خودرو هزینه میشد، این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسید و در حال حاضر نیز بررسیها برای کاهش آن درحال انجام است.
در این مورد سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عمده محصولاتی که در تولید خودرو به کار میروند با رشد قیمت همراه بودهاند، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه اثرات خود را با یک گپ زمانی در محصول میگذارد. اخیرا قیمت دلار از ۳ هزار تومان بالاتر رفته و حالا هم ۱۰ برابر شده است که بسیاری از مواد اولیه و قطعات خودرو متأثر از این موضوع و قیمتهای جهانی هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای پرتیراژ داخلی بین هزار تا ۲ هزار دلار وابستگی ارزی دارند، گفت: باید تغییراتی صورت گیرد که قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
زرندی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی تولید خودرو طی شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: روز گذشته متوجه شدم که برای خرید محصولات یکی از شرکتهای خودروساز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کردهاند که این موضوع نشان میدهد نقدینگی بالایی در دست مردم است.
وی تصریح کرد: فردی که یک شبه ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان سود نصیبش میشود انگیزهای برای تولید ندارد و چنین سودهایی انگیزههای تولید را از بین میبرد، در اقتصادهایی که تولیدمحور هستند هیچ وقت سود بادآورده وجود ندارد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در اقتصادهای دنیا یک سری مالیاتها برای سودهای یک شبه وضع شده است، گفت: در کشور ما هم اقداماتی در مجلس شروع شده و در دولت نیز به جمعبندی رسیده ایم تا بازارهای موازی تولید تنظیم شوند.
بیشتر بخوانید: جولان قیمتهای نجومی در بازار خودرو؛ پراید ۱۴۰ میلیونی
وی گفت: عمده کشورهایی که در قرن بیستم توانستهاند رشد کنند، تمرکزشان بر روی تولید بوده است یعنی کارهای موازی تولید را غیرجذاب کردهاند.
وی ادامه داد: ما نیز باید نگاه جدیدی داشته باشیم، زیرا وقتی سودهای یک شبه وجود داشته باشد کسی در تولید سرمایهگذاری نمیکند.
زرندی در مورد پیشنهادات مطرح شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای مدیریت بازار خودرو نیز گفت: در این مورد هنوز به جمعبندی مشخصی نرسیدهایم. اگر شرایط ارزی کشور بهتر بود به واردات توجه میشد، اما نگاه ما این است که با توجه به محدودیتهای موجود، ارز کشور صرف ساخت داخل شود.
به گفته وی، در سالهای گذشته حدود ۵ میلیارد دلار بابت واردات قطعات منفصله خودرو هزینه میشد، این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسید و در حال حاضر نیز بررسیها برای کاهش آن درحال انجام است.
منبع: فارس