در حالی قیمت خودروها در بازار نجومی شده بود که خریداران واقعی حکم طلا را در بازار پیدا کردهاند و خبری از داد و ستد خودرو نیست.
البته کارشناسان خودرو معتقدند؛ باید با آزادسازی قیمتها شرایط را برای خودروساز فراهم کرد تا در این صورت ثبات نسبی به این بازار برگردد.
از سوی دیگر فعالان بازار خودرو میگویند امید به کاهش بیشتر قیمت ارز موجب شده معاملات در حاشیه بازار به حداقل برسد و افرادی که در بازار حضور مییابند صرفاً به دنبال شنیدن آخرین قیمتها هستند.
قیمت خودروها روند کاهش به خود گرفته است
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد۲۴ درباره دلایل روند کاهش قیمت خودرو در بازار گفت: به دنبال کاهش تدریجی نرخ ارز، قیمت برخی از خودروهای داخلی نیز در بازار روند کاهشی به خود گرفته است.
وی تصریح کرد: قیمت خودروها در بازار نتیجه ارزش ریال و ارزش کالایی است که تبادل میشود؛ ارز بالا رود قیمت خودرو صعودی میشود و زمانی که نرخ ارز روند نزولی میگیرد قطعاً قیمت خودرو نیز کاهش مییابد.
به گفته کاکایی، اگرچه شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودروها را برای سه ماه پاییز صادر کرده است که قیمت خودرو در بازار در حال کاهش است و دیگر خریداری وجود ندارد.
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در دو سال و نیم گذشته با این استدلال که قیمت خودرو را در خودروسازی نگه داشتهاند و منتظر کاهش قیمت خودرو بودند به هیچ نتیجهای نرسیدند و برخلاف رویه درحال انتظار، شاهد جهش قیمتها بر بازار بودند اما امروز اثبات شد زمانی که فضا برای آزادسازی قیمتها فراهم شود بازار خود تصمیم نهایی را برای نرخ گذاری خواهد گرفت و در نتیجه کاهش قیمتها در بازار رقم میخورد.
این تحلیلگر بازار خودرو یادآور شد: آزادسازی قیمتها به معنای گرانی خودرو نیست؛ اگر ارز روند کاهشی را طی کند، قیمت خودرو نیز نزولی خواهد شد؛ حالا خودروساز مانده و مشتری، یعنی فروش خودرو در کار نیست، باید اقدامی صورت بگیرد که خودروهای تولیدی به فروش برسد.
وی تأکید کرد: شاید ادعای این اصل اندکی متناقض به نظر برسد، اما باید پذیرفت این تناقض در ماجرای قیمت گذاری و عرضه به موقع خودرو وجود دارد.
باید خودروساز را از این وضعیت فلاکت بار نجات داد
کاکایی ادامه داد: باید خودروساز را از این وضعیت فلاکت بار نجات دهند. راه نجات این صنعت هم تحقق کاهش قیمت ارز و مواد اولیه است، در اینصورت تولید خودرو بالا میرود و زمانی که بازار با افزایش تولید مواجه میشود نه تنها قیمتها منطقیتر بلکه خریداران واقعی به راحتی میتوانند خودرو مورد نیاز خود را خریداری کنند.
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مشکل بزرگی که در این آشفته بازار وجود دارد این است که خریدار واقعی نمیتواند به راحتی و با اعتماد کافی اقدام به خریداری خودرو کند چراکه هر لحظه در انتظار تغییر قیمت در بازار هستند.
بیشتر بخوانید: بازار خودرو سکته کرد
این کارشناس صنعت خودرو میگوید: اگر همین روند ادامه پیدا کند قطعاً بازار به سمت آرامش خواهد رفت، چراکه خودروساز با توان بیشتر مالی اقدام به تولید میکند و در نتیجه بازار از محصولات اشباع شده و هیچ جایی برای مانور واسطهگران باقی نخواهد ماند.
خریداران اصلی خودرو یکی دو هفته صبر کنند
وی ادامه داد: بسیاری از خریداران خودرو در یک سال و نیم گذشته مردم عادی بودند که خودرو خریدند به امید اینکه سرمایه خود را ثابت نگه دارند بنابراین اینها دلال نیستند؛ در این زمان خریداران اصلی باید یکی دو هفته صبر کنند و برای خرید خودرو عجله نکنند چراکه با توجه به روند نزولی قیمتها، احتمال کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار وجود دارد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، قیمت خودرو در بازار تا دو سه هفته آینده روند کاهشی خواهد یافت؛ حالا در این مسیر سیاست تصمیم گیران میتواند سرنوشت بازار و صنعت خودرو را مشخص کند.
وی گفت: اگر در این مسیر سیاست گذاران در این صنعت با توجه به شرایط پیش آمده (کاهش نرخ ارز) بتوانند همزمان بر موج نزول قیمتها، بحث آزادسازی قیمتها را در نظر گرفته و اقدامات این شرایط را فراهم سازند، میتوانند به مردم امید ارزانی خودرو را بدهند.
دولت برای دوام این شرایط از هرگونه مداخله پرهیز کند
این تحلیلگر بازار خودرو تأکید کرد: امروز قیمت خودرو در بازار رو به کاهش است و این موضوع برای خریدار واقعی حائز اهمیت است، پس بهتر است سیاستمداران این عرصه برای داوم این شرایط از هرگونه مداخله پرهیز کنند؛ اما اگر تصمیمات درست اتخاذ و اعتماد داشته باشند که آزادسازی قیمت خودرو هیچ تنش ایجاد نخواهد کرد، صنعت خودروسازی به سمت توسعه تولید خواهد رفت و در نهایت بازار نیز به تعادل قیمت و عرضه خواهد رسید.
کاکایی افزود: با این وضعیت در سه ماه آینده قیمت خودرو پایین میآید و هرشخصی که خودرو انبار کرده، یا باید بفروشد یا ضرر احتکار را بپردازد چرا که در این زمان جایی برای قیمتهای هیجانی وجود ندارد.
دولت با آزادسازی تدریجی قیمت خودرو بساط دلالی را جمع کند
وی با بیان اینکه همراهی دولت در راستای آزادسازی تدریجی قیمتها میتواند بساط دلالی را به راحتی از بازار خودرو برچیند، ادامه داد: اگر سیاستهای اجرایی در این راستا به کمک خودروسازی کشور نیاید نشان از این دارد که باز هم عوامل پشت پرده از تعادل بخشی بازار در هراسند چراکه منافع آنان به خطر خواهد افتاد.
این تحلیلگر بازار خودرو با اعتماد به اینکه شرایط بازار به سمت ثبات قیمت و توسعه عرضه در حرکت است گفت: آزادسازی قیمتها هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما زمینهها برای ایجاد چنین شرایطی آماده شده و در این شرایط سیاست گذاران صنعت خودرو باید به دنبال اهداف توسعهای باشند.
خوار و ذلیل بشید
یه سری قطعات از روی پژو ۲۰۷ برداشتن مثل دسته رهنما، تودری، پارچه صندلی که تم داخلی رانا پلاس شبیه ۲۰۷ بشه و کسانی که این ماشین رو میخرن (رانا پلاس) احساس کنند ۲۰۷ سوار شدن.
حالا قیمت رانا پلاس که با تعدادی از قطعات ۲۰۷ درست شده از خود ۲۰۷ گرونتره اون هم بمبلغ ۳۰ میلیون تومان. خب با این کار کسی رانا نمیخره دیگه اون هم با این قیمت همون ۲۰۷ رو میخره و ۲۰۷ واقعی سوار میشه با ۳۰ میلیون کمتر.
یعنی بد جوری زدن تو خاکی خودشون هم باورشون شده که رانا از ۲۰۷ تجهیزاتش بیشتره، درصورتیکه که اینطور نیست.
شما قصد آزاد سازی داری اول واردات خودرو را آزاد کن تا قیمت واقعی خودرو دست خودروساز بیاد