تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹

آزادراه شرق سپاهان چهارراه ترانزیتی کشور می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با بهره برداری از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان علاوه بر نقش ویژه در توسعه ترانزیت، شاهد کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی خواهیم بود.

اقتصاد۲۴ - علیرضا قاری قرآن، در خصوص اثرات مثبت کنارگذر شرق اصفهان بر اقتصاد، اشتغال و محیط زیست این استان و منطقه که قرار است در اواخر شهریورماه ۹۹ به بهره برداری برسد، اظهار داشت: کلانشهر اصفهان به لحاظ قرارگیری در مرکز ثقل کشور و عبور کریدور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب، بخش عظیمی از بار ترافیک کشور را متحمل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات ترافیکی موجود، عواملی همچون تردد وسایل نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری، آلودگی هوا، هدر رفت سوخت و زمان و همچنین افزایش تصادفات را ناشی می‌شود. بدون شک با احداث آزادراه شرق اصفهان که از آزادراه اصفهان – کاشان در شمال استان شروع و به آزاد راه اصفهان – شیراز در جنوب استان ختم می‌شود بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهدشد.

وی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه استان اصفهان و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور سبب شده است که دو کریدور یا دالان از کریدور‌های پیش بینی شده در طرح جامع حمل ونقل کشور از این استان عبور کند. همچنین این استان سهم قابل توجهی از میزان راه‌ها و تردد در بستر راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

قاری قرآن با بیان اینکه براساس طرح جامع حمل ونقل کشور، کریدور هفت به طول۲هزار و ۸۹۳ کیلوکتر از تهران آغاز شده و سپس به قم-کاشان-نائین- یزد-شهر بابک –سیرجان وبه بندرعباس می‌رسد اذعان داشت: این کریدر در محورمرکزی ایران برای تسهیل و جابجایی کالا ومسافر اهمیت زیادی داشته و یکی از پرترددترین مسیر وسایل نقلیه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: هشتمین کریدور به طول یکهزار و ۴۸۳ کیلومتر از قم آغاز و در ادامه با گذر از شهراصفهان – شیراز – فسا – سیرجان به بندرعباس می‌رسد که این کریدور به دالان منطقه مرکزی کشور معروف است و نقش مهمی در حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر خواهد داشت.

قاری قرآن به تأثیر این پروژه در اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: در احداث این آزادراه بیش از ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم و بین ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز به شکل غیر مستقیم مشغول کار و فعالیت هستند. این طرح قطعاً با احداث مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی، جایگاه‌های سوخت و… می‌تواند بیش از ۲ هزار شغل دائم ایجاد کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نحوه پرداخت عوارض در این آزاد راه را شیوه الکترونیکی بیان کرد و گفت: شیوه‌های قدیمی دریافت عوارض اتوبان‌ها و آزادراه‌ها دیگر خریداری ندارد، چرا که هم وقت‌گیر است و هم مبادله اسکناس، زیان‌های فراوانی دارد؛ لذا در حال برنامه ریزی برای پرداخت عوارض در آزاد راه شرق اصفهان بصورت الکترونیکی است که بدون صف و معطلی، با سرعت بالا و رضایت‌بخش انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل ونصب نیوجرسی‌های وسط و روشنایی‌ها این پروژه به زودی افتتاح می‌شود و شرکت آزادراه شرق سپاهان احداث، نگهداری و بهره‌برداری از این آزاد راه برعهده خواهد داشت.

منبع: آتیه صبا

ارسال نظر