تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹

عضو کمیسیون اختلافات گمرکی: سوء مدیریت علت رسوب کالا در گمرک

سقا هدایتی: اینکه در کشور نمی‌توانیم یک سامانه جامع و شفاف مشخص طراحی کنیم، هیچ ارتباطی به تحریم و ممنوعیت‌های بین الملی ندارد. بلکه مشکل از سوء مدیریت خودمان است.

اقتصاد۲۴ -  رسوب مواد اولیه و کالا در گمرک چالش بسیاری را برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. دکتر سقا هدایتی، عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی در این خصوص معتقد است این رسوب در گمرک علل مختلفی دارد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به سوء مدیریت داخلی است.

وی با بیان اینکه عدم هماهنگی بین سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره واحد فرامرزی گمرک علت اصلی رسوب کالا در گمرک است، گفت: متاسفانه صاحبان کالا به خاطر فرآیند زمان بر، غیر منطقی و مجموعه قوانین و مقررات دست و پاگیر بین سه نهاد بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک سرگردان هستند.
بیشتر بخوانید:صادرات ۱۱ میلیون تن انواع محصولات پارس جنوبی از گمرک منطقه
هدایتی با اشاره به اینکه وقتی کسی برای واردات کالا، در سامانه جامع ثبت سفارش می‌کند، چندین ماه زمان می‌برد تا این ثبت سفارش توسط وزارت صمت تایید شود، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی که کشور با تحریم ظالمانه مواجه است، هر یک روز تاخیر در روند ثبت سفارش تا ترخیص کالا نوسان شدید قیمتی در بازار ایجاد می‌کند.

نماینده اتاق تعاون ایران درکمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی اظهار داشت: تمام مراحل ثبت سفارش تا تخصیص ارز و ترخیص کالا می‌بایست در یک سامانه جامع تجمیع شود تا صاحبان کالا بدون اتلاف زمان بتوانند کالا‌های خود را ترخیص کنند.

وی گفت: اینکه در کشور نمی‌توانیم یک سامانه جامع و شفاف مشخص طراحی کنیم، هیچ ارتباطی به تحریم و ممنوعیت‌های بین الملی ندارد. بلکه مشکل از سوء مدیریت خودمان است.

این مدرس دانشگاه، توجیه برخی از مسئولین در رسوب کالا‌های اساسی و مواد اولیه را بی اساس و واهی عنوان کرد و گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، حل مشکلات کشور در داخل است.

وی افزود: با تدبیر می‌توان بسیاری از موانع و مشکلات کنونی تولید و اقتصاد را حل کرد که بخشی از آن در گمرک وجود دارد.

منبع: خط بازار
ارسال نظر