تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
آخرین رفتار فرهنگی خانوارها چه چیزی را نشان می‌دهد؟

آمار تاسف‌بار دیگری درباره ما ایرانیان؛ حضور در شبکه‌های اجتماعی 4.5 برابر سرانه مطالعه است

گزارش‌های تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی همچنان بسیار بیشتر از میزان مطالعه کتب غیردرسی در میان خانوارهای ایرانی است.

اقتصاد24 - مرکز آمار ایران در گزارشی به بررسی وضعیت رفتار فرهنگی خانوارها پرداخته و تصویر یک اینفوگرافی را در این رابطه منتشر کرده است. مبناي اين اينفوگرافي طرح آمارگيري از رفتار فرهنگي خانوار است‌.

بر اساس اين اينفوگرافي، سرانه ماهانه مطالعه كتاب غير درسي، در سال ١٣٩٦،‌ 7 ساعت و ٤١ دقيقه و سرانه روزانه حضور در شبكه‌هاي اجتماعي، 1 ساعت و ٤ دقيقه برآورد شده است، به عبارت دیگر میانگین حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی 4.5 برابر سرانه مطالعه کتاب غیردرسی بوده است.

همچنین بر اساس آمار ارائه از سوی مرکز آمار ایران، سرانه هفتگی گوش دادن به موسيقي، ٢ ساعت و ٢٩ دقيقه بوده است. اين اينفوگرافي همچنين نشان دهنده سرانه ورزش روزانه در سال ١٣٩٦، به ميزان ‌٢٧ دقيقه است.

 



اما وضعیت سرانه مطالعه در کشورهای مختلف جهان به چه صورت است؟ به گزارش اقتصاد24، گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده نشان می‌دهد که به عنوان مثال در کشوری مانند هند، مردم به طور متوسط در ماه ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه وقت خود را با خواندن سپری می‌کنند. میزان خواندن پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ بیش از ۶ برابر افزایش یافته که شاخصی برای افزایش علاقه به خواندن است. مردم هند کتاب‌های ادبی و یا هر کتاب دیگر، مجله و روزنامه مطالعه می‌کنند.

همچنین تایلندی‌ها به طور متوسط ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه در ماه مطالعه می کنند. نظرسنجی‌های بیشتر نشان داده‌اند که تقریبا ۸۸ درصد از مردم این کشور کتاب چاپی می‌خوانند. اما بالاترین رقم آنطور که گفته می‌شود به چین تعلق دارد. چین با رقم 8 ساعت در هفته، بالاترین رقم را در اختیار دارد. نرخ سواد در این کشور ۹۶.۴ درصد است که بالاتر از میانگین جهانی ۸۶.۳ درصدی است. شهروندان چینی ۱۱ دقیقه در روز را صرف خواندن روزنامه‌ها و مجلات می‌کنند.
ارسال نظر