اقتصاد۲۴ - روز گذشته مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد۲۴ راجع به چالشهای اخیر پیشرفت پروژه احداث شهر فرودگاهی چابهار مطالبی را مطرح کرد که نتیجه آن واکنش سازمان هواپیمایی کشور بود.
در همین راستا سازمان هواپیمایی کشور جوابیهای را برای اقتصاد۲۴ ارسال کرده است که متن آن به این شرح است:
مدیر مسئول محترم سایت خبری و تحلیلی اقتصاد ۲۴
باسلام
باسلام
احتراما، پیرو درج مطلبی با عنوان "ادامه احداث شهر فرودگاهی چابهار در انتظار نظر سازمان هواپیمایی کشوری" در تاریخ ۲۶ آبان ماه، خواهشمند است براساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات جوابیه این سازمان جهت تنویر افکار عمومی ذیل همان گزارش منتشر گردد.
مطابق ماده ۵ آئین نامه احداث و توسعه مدیریت و بهره برداری فرودگاههای غیر نظامی مصوب سال ۱۳۹۲، مراحل صدور مجوزهای احداث فرودگاه به شرح زیر می باشد.
صدور موافقت اصولی، براساس مطالعات امکان سنجی فنی، عملیاتی و اقتصادی و با تاییدیه شورای عالی شهرسازی و معماری و ملاحظات زیست محیطی وپدافند غیر عامل میباشد.
اعتبار موافقت اصولی حداکثر یکسال بوده و متقاضی در طول مدت اعتبار باید طرح جامع نقشههای اجرایی، مدارک و مستندات مربوطه را ارائه و پس از اخذ تاییدیه از سازمان (مجوز احداث) اقدام به احداث فرودگاه نماید.
در خصوص فرودگاه جدید چابهار، مطالعات امکان سنجی به این سازمان ارائه گردید و در تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۸ موافقت اصولی صادر گردید. لیکن در موافقت اصولی اشاره شده است که در طول مدت اعتبار موافقت اصولی، متقاضی ملزم به ارائه طرح جامع مدارک و مستندات مربوطه به سازمان و رفع معارضین میباشد که تاکنون موفق به رفع معارضین فضای هوایی منطقه احداث فرودگاه نگردیده اند.
بیشتر بخوانید: مرتضی بانک: ادامه احداث شهر فرودگاهی چابهار در انتظار نظر سازمان هواپیمایی کشوری
این سازمان تاکنون هیچ گونه مجوز احداثی برای فرودگاه مذکور صادر نکرده و علی رغم مکاتبات متعدد این سازمان مبنی بر لزوم اخذ مجوز احداث، منطقه آزاد چابهار بدون اخذ تاییدیه از دفاتر تخصصی این سازمان اقدام به احداث فرودگاه نموده است.
گفتنی است با توجه به مدت اعتبار یکساله موافقت اصولی، اعتبار این موافقتنامه در تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۹ به پایان رسیده و با عنایت به مطالب مطروحه فوق فرودگاه مذکور فاقد هرگونه مجوز معتبری از این سازمان میباشد.