اقتصاد۲۴ - مرتضی بانک در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به روند پیشرفت پروژه شهر فرودگاهی چابهار که اخیراً دچار چالش شده بود، اظهار داشت: مقرر شده است که فرودگاه چابهار بعد از اینکه محدوده منطقه آزاد چابهار افزایش پیدا کرد، ایجاد شود. تا قبل از اینکه این محدوده افزایش پیدا کند، ما از فرودگاه کنارک استفاده میکردیم، چون این محدوده افزایش پیدا کرده و در این محدوده از قبل فرودگاه نیز پیشبینی شده بود، تصمیم گرفتیم که این طرح را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: ما از سازمان هواپیمایی کشوری، مجوزهای اولیه را کسب کرده و قرارداد آن را نیز با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد کردیم. در این قرارداد سرمایهگذاری، ترکیبی است از ریالی و امکانات زیرساختی. هواپیمایی کشور قبل از شروع کار ایراداتی گرفت که به نظر ما این ایرادات قابل رفع بود. این موضوع به ستاد کل نیروهای مسلح نیز منتقل و در ستاد کل نیز مصوب شد که سه کارگروه تشکیل شود و بررسی کنند که این مشکلات قابل رفع است یا نه و درخواست شد که فعلا اقدامات اولیه برای طرح انجام بگیرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما این بود که فعلا سه کارگروه برای بررسی پروژه شهر فرودگاهی چابهار تشکیل شود و فعالیت اولیه برای ساخت فرودگاه نیز ادامه پیدا کند، تصریح کرد: بنابراین میتوانستیم در صورت تغییر در سیاستها و برنامه به وجود آمده، پیشنهاد بعدی را در نظر بگیریم که البته ستاد کل نیروهای مسلح با این موضوع موافقت نکرد.
بیشتر بخوانید: چرا ایجاد شهر فرودگاهی در منطقه آزاد چابهار اهمیت دارد؟
بانک تصریح کرد: در پی عدم موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش اقدامات ایذایی را انجام داد و ما نیز کار را متوقف کردیم. در این حین گزارش کار را به آقای رئیس جمهور و ستاد کل نیروهای مسلح و حتی دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم که نشان میداد مجوزها چطور بوده و اقدامات قانونی ما چه بوده است.
مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت احداث شهر فرودگاهی چابهار در پیشرفت و توسعه منطقه و نیز کشور، گفت: برخی از ایراداتی که وجود دارد میتوان با جابهجایی زمینهایی که نیروی هوایی دارد، رفع کرد. به هر حال جناب آقای رئیس جمهور صراحتاً اعلام کردند که این پروژه باید ادامه پیدا کند و سازمان هواپیمایی کشوری مسئول است که مشکلات را رفع کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر به دنبال رفع این مشکلات است. این مسئله کمی زمان برده است، اما در زمان نه چندان دوری نظر سازمان هواپیمایی کشوری باید اعلام شود.
مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه سفر برخی نمایندگان مجلس و آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به چابهار در راستای رسیدگی و تسریع پروژه بود، گفت: ما با مسئولان در تماس بودیم که در خصوص احداث شهر فرودگاهی چابهار وارد عمل شوند و در نهایت حضور آقای قالیباف در چابهار در این موضوع بسیار موثر بود. امیدوار هستیم که سازمان هواپیمایی کشوری هر چه سریعتر اعلام نظر کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اقتصاد۲۴ با اشاره به افتتاح بزرگترین پروژه فولادی کشور در منطقه آزاد چابهار، تصریح کرد: تاکنون کنسرسیومی از سه شرکت فولادی بزرگ کشور تشکیل شده است. در ادامه، این کنسرسیوم شرکتی را ثبت کردهاند و زمینی نیز در نظر گرفته شده تا پروژه در آن افتتاح شود.
بیشتر بخوانید: همکاری غولهای فولادی کشور در پروژه فولاد مکران
بانک با اشاره به اینکه زمین پیشنهاد شده از سوی این کنسرسیوم فولادی مورد تایید قرار گرفته است، بیان کرد: تاکنون مطالعات اولیه با حضور مشاور خارجی انجام شده است. با اقدامات صورت گرفته، معدن لازم برای استفاده در این پروژه فولادی بزرگ، در کشورهای دیگر تأمین خواهد شد. قرارداد برای استفاده از آن معادن نیز توسط شرکتهای فعال در این کنسرسیوم بسته شده است.
وی افزود: امیدوار هستیم مطالعات نهایی زودتر به سرانجام برسد. با توجه به اینکه قرار است پروژه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در دستور کار قرار بگیرد، باید مطالعات دقیقی بر روی آن انجام شود. این پروژهای است که عملیات اجرایی آن در دولت دوم آقای روحانی آغاز شده است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
مشاور رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: طبیعی است که پروژه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، پروژه بسیار سنگینی است، اما سه شرکت توانمند فولادی از جمله چادرملو، فولاد مبارکه و گلگهر کنسرنسیومی را تشکیل دادهاند که چون شرکتهای بزرگی هستند به آینده این پروژه بسیار امیدوار هستیم.
مرتضی بانک در پایان یادآور شد: مشاورانی که این شرکتها انتخاب کردهاند، مشاورانی قوی و بینالمللی هستند. امیدواریم در آینده نهچندان دور شاهد پا گرفتن شرکت فولادی بزرگی در چابهار باشیم که در راستای توسعه سواحل مکران بسیار موثر خواهد بود.