تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹
بررسی داد و ستد بازار سهام امروز دوشنبه ۱۳۹۹/۰۸/۲۷؛

رشد ۲۳ هزار واحدی شاخص بورس/ بازگشایی شستا شاخص را به عقب راند!/بازگشت ارزش معاملات به سقف تاریخی بازار

در داد و ستد امروز بورس اوراق بهادار تهران شاخص با رشد ۳۶ هزار واحدی و عبور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد همراه شد، اما بازگشایی شستا در محدوده منفی شاخص کل را تا پایین‌تر از این ارتفاع پایین آورد.

اقتصاد۲۴معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر اخبار مثبت منتشر شده از جلسه دیشب شورای عالی بورس مبنی بر افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق ها و مجوز تاسیس صندوق های جدید بانکی سرمایه گذاری روزی پر تقاضا را آغاز کرد.

بر این اساس پس از مچینگ ابتدایی شاخص و ثبت رکورد مثبت حرکت رو به رشد شاخص آغاز و تا ۳۶ هزار واحد مثبت را نیز ثبت کرد.

اما در ادامه به دلیل تعیین تکلیف بازارگردانی نماد شستا و بازگشت این نماد پس از حدود ۷۰ روز به گردونه معاملات بورس و بازگشایی آن در محدوده منفی ۲۰ درصد، شاخص با افت چشمگیر همراه شد. به طوری که با وجود عبور شاخص کل از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بار دیگر به زیر این محدوده روانی بازگشت و در نهایت با ثبت رشد نهایی ۲۳ هزار و ۱۰۸ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۵۶ هزار واحد آرام گرفت. این میزان معادل ۱.۸۱ درصد از رشد این نماگر در این جلسه معاملاتی بود.

همچنین شاخص کل هم وزن امروز با ورود مجدد به کانال ۳۷۰ هزار واحد و ثبت رشد ۴ هزار و ۵۹۴ هزار واحدی معادل ۱.۲۴ درصد رشد را به ثبت رسانید.

بازگشایی نماد شستا امروز با تاثیر ۱۳ هزار و ۴۹۹ واحدی بیشترین تاثیر منفی بر رشد شاخص بورس را برجای گذاشت. اما نماد‌های فولاد، فملی، فارس، تاپیکو، کگل و شپنا به ترتیب با ثبت معاملات مثبت بر رشد شاخص موثر بودند.

امروز صف خرید نمادهای پالایشی نیز سنگین تر شد و امید سرمایه گذاران صندوق یکم پالایش را تا حدی افزون کرد.

کوتاه از فرابورس

معاملات امروز فرابورس نیز با رونق نسبی همراه بود؛ به طوری که با رشد ۲۵۱ واحدی نماگر آیفکس به پایان رسید.

نمادهای صبا،هرمز،ذوب،شگویا،آریا،دماوند و وهور با ثبت بیشترین تاثیرگذاری مثبت بر شاخص امروز فرابورس جلسه معاملاتی امروز را پشت سر گذاشتند.

اما در مجموع معاملات بازار‌های بورس و فرابورس تعداد یک میلیون ۸۵۰ معامله به ثبت رسید که در آن بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ سهم داد و ستد شد.

ارزش روز معاملات امروز بازار سرمایه ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد برآورد می‌شود که رقمی قابل توجه به نسبت سه ماه اخیر رکود و ریزش شاخص بورس است.

 

ارسال نظر