تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بررسی داد و ستد بازار سهام امروز دوشنبه ۱۳۹۹/۰۹/۰۴؛

شاخص بورس ۱۸ هزار واحد کاهش یافت! / شستا؛ تخته پاره رها شده بر موج بازار

عدم بازارگردانی نماد شستا و ادامه واکنش‌های بازار به ابلاغ شیوه نامه غیرکارشناسی زنجیره فولاد سبب رنج کشی‌های منفی لیدر‌های بازار و افت ۱۸ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز شد.

اقتصاد۲۴ - معاملات امروز بورس با وجود آغازی مثبت تحت تاثیر عرضه‌های سنگین در نماد‌های شاخص ساز و رنج‌های منفی بازارگردان در نماد شستا با افت ۱۸ هزار و ۵۹۷ واحدی شاخص بورس و از دست دادن کف حمایتی یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد به پایان رسید.

بر این اساس بار دیگر شستا سبب شیوع اپیدمی ریزش در بازار شد و با وجود قول و وعده های مدیران این سهم بازارگردانی این نماد به عنوان یکی از لیدرهای بازار با بی تفاوتی و بی مسئولیتی همراه شد! نمادی که ارزش بازار آن طی یک جلسه معاملاتی قادر به عوض کردن جهت بازار است و از سوی دیگر بخشی از سرمایه گذاران بورسی با این نماد به بورس وارد شده اند!

اما با وجود افت ۱.۳۵ واحدی شاخص کل بورس، شاخص کل هم وزن توانست با وجود از دست دادن بخشی از رشد روزانه خود ۲ هزار و ۹۶۳ واحد از رشد خود را در معاملات امروز حفظ کند.

رنج کشی‌های منفی سنگین در نماد فارس بیشترین تاثیر بر افت شاخص بورس در معاملات امروز را رقم زد و پس از آن با وجود گذر مس در بازار جهانی از ۷ هزار و ۳۰۰ دلار عرضه سنگین فملی بر افت بیشتر شاخص بورس افزود.

حتی عذر نماد فولاد با وجود تاثیرپذیری از شیوه نامه غیر کارشناسی و یکجانبه نگر زنجیره فولاد نیز پذیرفته است که با صف فروش و اثر کاهشی بر شاخص بورس همراه شود، اما نماد شستا در اوج فعالیت بازارگردانان در نیم ساعت پایانی بازار با ۱۲۸ میلیون صف فروش به حال خود رها شده بود.

آن هم در شرایطی که ۷۰ روز این نماد به دلیل یا به بهانه نداشتن بازارگردان در ریزش‌های سنگین بازار بسته بود!

با وجود تحکم وزیر صمت در جلسه دیروز مبنی بر اجرای بی چون و چرای شیوه نامه عرضه زنجیره فولاد، امروز سنگ آهنی ها نیز منفی بودند و نماد کگل با معاملات منفی خود شاخص را کاهشی تر کرد.

کوتاه از فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز در برابر فشار‌های عرضه و نماد‌های پر اثر کاهشی خود به مقاومت ادامه داد و توانست ۲۸ واحد از رشد خود را در پایان معاملات حفظ کند.

میدکو، بپاس و غصینو در حفظ رشد آیفکس در معاملات امروز نقش آفرینی کردند، هرچند که نمادهایی همچون آریا، زاگرس، هرمز و ذوب تا لحظه آخر بر روی کف قیمتی معامله شدند و اجازه رشد بیشتر به این نماگر را ندادند.

ارسال نظر