اقتصاد24- مشکلات دهان و دندان جز بیماریهایی است که کم و بیش همه ما در عمر خود چندین بار آن را تجربه کردهایم. بالا بودن هزینههای درمانی دندانپزشکی جزو مهمترین مشکلات این حوزه است و اولین چیزی که به ذهن میرسد این است که آیا مواد و تجهیزاتی که استفاده میشود گران هستند یا دندانپزشکان سود زیادی را از این حوزه کسب میکنند؟
در این خصوص علیرضا عباسی، عضو هیات مدیره اتحادیه کالاهای دندانپزشکی به اقتصاد24، گفت: تقریباً حجم کلی کالاهای دندانپزشکی در ایران که وارد یا تولید و فروخته میشود، حدود 1500 تا 1700 میلیارد تومان است، اما حجم کلی خدمات دندانپزشکی در کشور چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان است، یعنی پولی که از مردم گرفته میشود حدود 12 هزار میلیارد تومان است.
80 درصد مبلغ دریافتی از بیمار، هزینه دستمزد دندانپزشک است
وی تصریح کرد: در بهترین شرایط در خدمات دندانپزشکی هزینه تمامشده کالا و محصولات شامل مواد، تجهیزات و ایمپلنتهای دندانی هزینهای بین 15 تا 20 درصد از هزینهای است که بیمار پرداخت میکند، یعنی 80 درصد مابقی مبلغ دریافتی از بیمار، هزینه دستمزد دندانپزشک است که ممکن است به صورت ناخالص برخی از هزینهها مثل هزینه مطب، دستیار دندانپزشک و سایر هزینهها هم ممکن است به آن اضافه شود اما نقش کالاهای دندانپزشکی یا قیمت تمامشده یک واحد درمان حداکثر 20 درصد است.
عضو هیات مدیره اتحادیه کالاهای دندانپزشکی افزود: در شرایط فعلی در سال جدید و بعد از شروع تحریمها و با تخصیص ارز دولتی و بستهشدن بسیاری از مسیرهای حواله ارزی، بسیاری از همکاران ما در واردات کالاهای دنداپزشکی به مشکل برخوردند و واردات کالاهای دندانپزشکی تقریباً کاهش 40 تا 50 درصدی پیدا کرده است.
عباسی در ادامه یادآور شد: پس از 5 نوامبر و شروع دور جدید تحریمها، عملاً امکان حوالههای ارزی به بسیاری از کشورها وجود ندارد و روشهای دور زدن تحریم بسیار سخت و زمانبر و با ریسک همراه است. به همین دلیل اکنون واردات بسیاری از کالاهای دندانپزشکی،با کاهش نگرانکنندهای روبرو شده که امیدواریم با اینستکس و روابط دوجانبهای که با کره جنوبی یا ژاپن داریم بتوانیم همچنان به واردات کالاهای دندانپزشکی ادامه دهیم.
وی افزود: در مورد کیفیت محصولات دندانپزشکی کشور که از مبادی رسمی و با تأیید وزارت بهداشت وارد میشوند باید گفت که کلیه این کالاها از کیفیت مناسبی برخوردارند و دارای گواهی کیفیت هستند. شرکتهای معتبر و شناختهشده بینالمللی این محصولات را تولید میکنند و به همین خاطر این تصوری که بیماران و مردم ممکن است از این موضوع داشته باشند که یک کالای اروپایی لزوماً خیلی بهتر از یک کالای ژاپنی یا چینی است، یک تصور غلط بوده و در حوزه کالاهای دندانپزشکی نمیتوانیم بگوییم اگر این کالا ساخت فلان کشور است حتماً از کیفیت بهتری برخوردار است.
عباسی عنوان کرد: تمام کالاها از استانداردهای لازم برخوردار هستند و دندانپزشک است که باید متناسب با صلاحیت و مهارت فنی دندانپزشکی و علم و هنری که دارد از مواد گوناگون دندانپزشکی یک نتیجه با کیفیت را ارائه دهد.
وی با تاکید بر اینکه نوع برند یا نوع شرکت و کشور سازنده هیچ تأثیری در نتیجه درمان ندارد، گفت: قطعاً هیچ کدام از کالاهای دندانپزشکی که از مبادی رسمی وارد میشوند مشکلی به لحاظ فنی و کیفیت ندارند.
عضو هیات رییسه اتحادیه دندانپزشکی تشریح کرد: با گسترش تحریمها و سخت شدن واردات رسمی، متأسفانه در مواردی دیده شده که کالاهای تقلبی یا کالاهایی به صورت غیرقانونی وارد کشور میشود که اتحادیه دندانپزشکی به صورت جدی با این موارد برخورد کرده و این روند ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همچنان به رصد و پایش بازار ادامه میدهیم، افزود: امیدواریم دولت با تأمین بیشتر ارز برای کالاهای حوزه سلامت، نگرانیهای عمدهای که دندانپزشکان و صنف دندانپزشکی از آینده تأمین و توزیع کالاهای دندانپزشکی دارند را مرتفع کند.
چگونه جنس تقلبی را از اصل تشخیص دهیم
عباسی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان جنس تقلبی را از اصل تشخیص دهیم، بیان کرد: معمولاً دندانپزشکی که شماره نظام پزشکی دارد و معتبر و مورد وثوق و تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است به ندرت تخلف کرده و از کالای تقلبی یا کالای قاچاق استفاده میکند.
عضو هیات رییسه اتحادیه دندانپزشکی در پایان گفت: اگر بیماران از دندانپزشکان توضیحات بیشتری در خصوص کیفیت و اصالت کالا بخواهند که از چه مادهای استفاده میکنند یا اینکه بخواهند هولوگرام محصول را ببینند و بتوانند عکسی از پاکت ایمپلنت داشته باشند، بهتر است که پزشکان با آنها همکاری لازم را داشته باشند تا اطمینان بیمار نسبت به روند کار درمانی افزایش پیدا کند. بنده قاطعانه میگویم که 99 درصد کالاها دارای اصالت و سلامت لازم هستند.