تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹

مهمترین نکات مراحل ثبت برند که حتما باید بدانید

آنچه در اینجا گفته می شود تمامی مراحل ثبت برند در ایران است و هیچ بخش یا هزینه پنهانی غیر از موارد گفته شده وجود ندارد.

اقتصاد۲۴ - آنچه در اینجا گفته می شود تمامی مراحل ثبت برند در ایران است و هیچ بخش یا هزینه پنهانی غیر از موارد گفته شده وجود ندارد. در پایان مطالعه این مطلب، شما با نکاتی مهمی که قبل از ثبت و حتی هنگام شروع کسب و کار باید بدانید آشنا می شوید.

نکته اول:

در پروسه ثبت برند یا به عبارت درست تر باید بگوییم پیش از ورود به پروسه ثبت برند و هنگام طراحی و انتخاب برند و عنوان آن به یاد داشته باشید که هر برند یا عنوانی قابل ثبت نیست در این مورد قوانین و ضوابطی وجود دارد که با جستجو در وب سایت موسسه کاج یا سایر منابع می توانید از این قوانین مطلع شوید و در وقت و انرژی خود با مدنظر قرار دادن آنها صرفه جویی نمایید.

نکته دوم: 

استعلام آنلاین برند قبل از ثبت به تخصص یا مهارت خاصی نیاز ندارد و خود به راحتی می توانید آن را انجام دهید. عموما نتیجه استعلام در وب سایت موسسه کاج در همان لحظه اعلام می شود در غیر این صورت نتیجه در ساعات یا روزهای آینده به صورت پیامکی یا از طریق ارسال به آدرس الکترونیکی به اطلاع شما خواهد رسید.

جهت استعلام برند قبل از ثبت کلیک کنید

نکته سوم:

به یاد داشته باشید که پروسه ثبت برند را به طور متوالی انجام دهید نه اینکه در میان مراحل مختلف وقفه زیادی ایجاد کنید. به عنوان مثال در قانون تجارت ذکر شده است که متقاضی ثبت برند پس از آنکه اظهارنامه برند پیشنهادی مورد تایید قرار گرفت، 30 روز مهلت دارد تا پرونده فیزیکی ثبت برند را تشکیل دهد و هزینه چاپ مرحله اول روزنامه رسمی را بپردازید، اگر این سی روز را از دست بدهید از ادامه پروسه منع می شوید و بایستی مجددا و از ابتدا اقدام به ثبت کنید.

نکته چهارم:

در انجام مراحل ثبت برند صبور باشید. با توجه به آنچه گفته شد، برای طراحی و انتخاب برند قبل از ثبت، استعلام آن و ثبت اظهارنامه، انتظار در صف بررسی توسط کارشناسان، تشکیل پرونده حضوری، اقدام به چاپ روزنامه رسمی نوبت اول و مدت زمان انتظار برای چاپ آن، طی مدت سی روزه اعتراض، تقاضای چاپ روزنامه رسمی نوبت دوم و مدت زمان انتظار برای چاپ آن و اقدام به دریافت سند برند به طور خوشبینانه زمانی حدود 2 ماه لازم است. پس صبور باشید و با طمانینه و دقت تمامی مراحل را برای رسیدن به موفقیت طی نمایید.

نکته پنجم:

نکته پنجمی که گفته می شود شاید در پروسه ثبت برند جای نداشته باشد اما پس از ثبت برند بایستی از آن اطلاع داشته باشید که مدت اعتبار برند ثبت شده از تاریخ تکمیل اظهارنامه به مدت 10 سال است. پس از گذشت 10 سال قانون مدت زمان 6 ماهه ای برای تمدید برند در نظر گرفته است که در این مدت می توانید آن را مجددا به مدت 10 سال به نام خود یا شخصی حقوقی شرکت تان به ثبت رسانید. در صورتی که در مدت 6 ماه اقدام به این کار نکنید دیگر برند ثبت شده شما اعتباری نداشته و از سامانه استعلام برندهای ثبت شده حذف می شود و این بدین معنی است که شخص حقیقی یا حقوقی دیگر می تواند برند عین یا مشابه آن را به صورت کاملا قانونی به نام خود ثبت نماید. ده سال برای شهرت یک برند مدت زمان زیادی نیست اگر می خواهید برند شما جزو برندهای شناخته شده ملی و جهانی باشد حتما و حتما برای بارها اقدام به تمدید آن کنید و از برند با قدمت بالای خود لذت ببرید، برندی که داشتن آن شاید برای بسیاری از رقبای شما به آرزویی تبدیل شده باشد.

نکته ششم:

نکته دیگری که باید در رابطه با برند ثبت شده خود بدانید این است که برند ثبت شده شما قابل نقل و انتقال و واگذاری است. شاید پس از مدت زمانی شما و شرکایتان در شرکت به مشکلی برخورده و قصد انحلال شرکت را داشته باشید در این صورت اگر شرکت برند خوشنامی داشته باشد می توانید آن را به قیمت بالایی بفرشید. در حقیقت برند ثبت شده یکی از دارایی های ارزشمند شرکت محسوب می شود. البته ارزش ریالی برند بیشتر به خوشنامی و قدمت آن است و گرنه برند یک شرکت ورشکسته یا بدنام یا برندی که به تازگی به ثبت رسیده و آنچنان شناخته شده نیست چندان زیاد نمی باشد.

نکته هفتم:

در صورتی که تمایل به انجام مراحل ثبت برند توسط شرکت های حقوقی معتبر همچون شرکت ثبت کاج داشته باشید دیگر نیازی نیست که خود را درگیر پروسه ثبت کنید یا حضورتان در اداره مالکیت معنوی کشور الزامی باشد. کارشناسان موسسه ثبت کاج تمامی مراحل ثبت برند شما را به صورت کاملا دقیق و حرفه ای انجام می دهند. در حقیقت موسسه حقوقی ثبت کاجیا هر موسسه حقوقی دیگری به هنگام عقد قرارداد با شما تمام آنچه که برای ثبت برند لازم است انجام شود را عهده دار می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در صورتی که به نام شخص حقیقی باشد با مدارک لازم برای ثبت برند به نام اشخاص حقوقی و شرکت ها متفاوت است.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:

  • کپی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی که ثبت شرکت در آن آگهی شده است
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

جهت مشاهده راهنمای ثبت برند و علامت تجاری کلیک کنید

 

هزینه ثبت برند چقدر است؟

ثبت برند هزینه های مختلفی دارد، بعد از آن که آگهی شما در روزنامه رسمی به چاپ رسید و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به آن اعتراضی نداشت، مرحله بعدی ثبت یک برند آغاز می شود. در این مرحله باید هزینه ای به عنوان حق الثبت برند پرداخت شود. هرچه در هنگام ثبت اظهارنامه طبقات بیشتری را انتخاب کرده باشید، حق الثبت بیشتری هم پرداخت خواهید کرد.

حق الثبت برندهای حقیقی و برندهای حقوقی با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

  • حق الثبت برای برند های حقیقی 120 هزار تومان است. در صورت داشتن طبقه های اضافی در برند حقیقی باید 10 هزار تومان اضافه پرداخت کنید
  • حق الثبت برندهای حقوقی 240 هزار تومان می باشد.در صورت داشتن طبقه های اضافی در برندهای حقوقی 20 هزار تومان می باشد.

در مجموع ثبت یک برند حداقل 800 هزار تومان ( تا تاریخ این نوشته یعنی 5 آذرماه سال 99 ) هزینه دارد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه می توانید مطلب هزینه ثبت برند از وب سایت ثبتینو را مطالعه کنید یا با شماره های 02162753000  تماس بگیرید.

ارسال نظر