قیمت خودروهای داخلی در هفتههای اخیر چندده و بعضا تا بیش از ۱۰۰ میلیون کاهش یافتهاند. نرخ خودروهای لوکس خارجی هم با ریزش یک تا بیش از ۲ میلیارد تومانی مواجه بوده است.
همزمان با چشمانداز نزولی قیمتها، مالکان خودروها سعی دارند تا با مراجعه به مراکز نیمهتعطیل خرید و فروش خودرو یا از طریق انتشار آگهی در اپلیکیشنهای موبایلی، خودروهایشان را بفروشند.
در این شرایط مشتریان و خریداران، برخلاف ماههای گذشته، نقش پررنگتری در تعیین نرخها دارند. همزمان با ریزش قیمتها، اقبال متقاضیان به طرحهای پیشثبتنام شرکتهای خودروسازی بهشدت کاهش یافته است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو گفت: با توجه به تعطیلی بازار، روند کاهشی نرخ ارز و تشدید رکود، فعالان صنفی در انتظار کاهش بیشتر قیمتها، بهخصوص در بازار خودروهای گرانقیمت مونتاژی و وارداتی هستند.
او گفت: با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمتها در موج اخیر ریزش نرخ خودرو، بخشی از حباب قیمتی شکلگرفته در بازار تخلیه شده است. سعید موتمنی در عین حال افزود: حتی این کاهش قیمتها نیز قادر به آشتی مشتریان با بازار خودرو نبوده، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید و تعطیلی نمایشگاههای خودرو در دوره ۲ هفتهای قرنطینه نیز در کاهش اقبال مشتریان به خرید خودرو مؤثر بوده است.
بیشتربخوانید:ایران تولید کننده خودرو نیست/ واردات خودرو باید آزاد شود
نعمتالله کاشانینسب، نایبرئیس نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو نیز تأکید کرده است: اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی باز هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نیز پیشتر گفته بود: ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودرو در آبان و آذر را پیشبینی کرده بود، میگوید: مسیر سیاستهای کلان اقتصادی به سمتی است که احتمالا قیمت دلار با روند کاهشی بیشتری مواجه خواهد شد و به همین دلیل پیشبینی میشود تا پایان آذرماه قیمت خودروهای داخلی ۱۰ درصد دیگر نسبت به قیمتهای کنونی کاهش یابد.
افت ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی
میزان خرید و فروش خودرو متأثر از اعمال محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا، روند کاهش قیمت ارز، سیر نزولی قیمتها و تشدید رکود بهشدت کاهش یافته است. معدود متقاضیان خرید مصرفی نیز با توجه به چشمانداز نزولی قیمتها، منتظر ارزانترشدن قیمتها هستند.
با این شرایط دیروز قیمت حاشیه بازار سمند الایکس به ۱۷۰ میلیون، پژو۴۰۵ به ۱۷۰ میلیون، تیبا ۲ به ۱۲۶ میلیون، پژو پارس به ۱۹۱ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ۲ به ۱۷۰ میلیون، ساینا به ۱۲۶ میلیون، تیبا صندوقدار به ۱۱۳ میلیون و پراید ۱۳۱ به ۹۷ میلیون تومان کاهش یافت. همچنین قیمت پژو۲۰۶ تیپ۵ به ۲۴۲ میلیون، پژو۲۰۶ صندوقدار به ۲۴۰ میلیون، پژو ۲۰۷ دندهای به ۲۸۰ میلیون و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۰۱ میلیون تومان رسید.
ریزش ۵۰۰ میلیون تومانی مونتاژیها
این گزارش حاکی است: میزان کاهش قیمتها در بازار خودروهای مونتاژی چینی و فرانسوی بهمراتب بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده است. این شرایط موجب نزدیکشدن یا برابری قیمت حاشیه بازار برخی خودروهای داخلی مانند محصولات سایپا به نرخ مصوب دولتی شده است.
اما میزان ریزش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی بهخصوص خودروهای چینی بیشتر بوده و موجب شده قیمت حاشیه بازار برخی محصولات مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور به کمتر از قیمت مصوب کارخانه برسد.
قیمت خودروهای مونتاژی ریزش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کردهاند، بهنحوی که قیمت هایما از ۹۵۰میلیون به ۶۶۰میلیون، سیتروئن ۳C مدل٩۸ با کاهش ۳۰۰ میلیونی به ۸۱۰ میلیون، مزدا ۳ مدل٩۸ با کاهش ۵۰۰ میلیونی به ۸۷۰میلیون تومان، قیمت پژو۲۰۰۸ از یک میلیارد و ۲۰۰میلیونتومان به ۸۰۰میلیون تومان رسیده است.
تخلیه میلیاردی حباب قیمت وارداتیها
بازار خودروهای وارداتی که در چندماه گذشته متاثر از افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه ناشی از ممنوعیت واردات و افزایش قیمت میلیاردی این خودروها با رکود بیشتری نسبت بهخودروهای داخلی و مونتاژی مواجه بوده، این روزها افت قیمت بیشتر و رکود شدیدتری را تجربه میکند.با این روند، قیمت سانتافه از ۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون به ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون رسیده است.
قیمت مدل۲۰۱۷ این خودرو نیز که قبلا به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده بود، این روزها با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز مشتری ندارد.
نرخ سوناتا که قبلا تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود نیز اکنون به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت مقطوع هیوندایی آزرا که قبلا در بازار به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود، اکنون به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون رسیده و حتی امکان تخفیف بیشتر به مشتریان نیز وجود دارد.
این کاهش قیمت در خودروهای لوکس گرانقیمت مانند برخی انواع بیامدبلیو حتی تا بیش از ۲ میلیارد تومان نیز رسیده است.