اقتصاد۲۴ - سایت صنایع سنگین ارس یکی از مهمترین پروژههایی است که طی سالهای اخیر به همت سازمان منطقه آزاد ارس کلید خورده است. این پروژه عظیم در کنار احداث فرودگاه ارس و خط آهن و کمربندی در این منطقه بزرگترین پروژههای عمرانی و زیربنایی محسوب میشوند که با کمک سرمایهگذاران در دستور کار قرار گرفته است. همه این اقدامات ضربتی در آینده میتواند شاخصهای توسعهای این منطقه را افزایش دهد و تراز تجاری این منطقه را بهبود بخشد. در این راستا یکی از مهمترین وظایف بر عهده معاونت فنی و زیربنایی است که طرحهای عمرانی و زیرساختی برای صنایع بزرگ منطقه را فراهم میکند.
سید مرتضی حسینی، معاون امور زیربنایی و عمرانی منطقه آزاد ارس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ به تشریح آخرین وضعیت طرحها و پروژههای عمرانی این منطقه پرداخت و اظهار داشت: در منطقه آزاد ارس پروژههای عمرانی زیادی در دست اقدام داریم که در یک ناحیه در محدوده جلفا و ناحیه منفصل دیگری به نامهای نوردوز و خداآفرین قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد در محدوده جلفا مستقر است، گفت: برای پروژههای عمرانی و زیربنایی جلفا تا خداآفرین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که بعضاً ۹۰ تا ۹۵ درصد و بعضی هم تا ۶۰ درصد و بعضی نیز ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند. به طور متوسط پروژههای این منطقه بین ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
بیشتر بخوانید: امضای قرارداد ۱۲۸ میلیارد ریالی تامین برق صنایع سنگین ارس
حسینی تصریح کرد: عمده این پروژهها زیرساختی است و حدود ۱۲ پروژه از آنها شاخص هستند و عمدتاً در محدوده جلفا واقع شدهاند. اجرای خط انتقال برق به سایت صنایع سنگین ارس یکی از این پروژهها است که خود این خط انتقال نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان هزینه دربر داشته است. پروژه بزرگ دیگر این منطقه احداث پست برق است که حدوداً ۱۸ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. پروژه سوم نیز کلیدخانه است که بیش از ۱.۵ میلیارد تومان هزینه داشته است. این پروژه کار تبدیل نیروهای برق ولتاژ بالا برای مصرف را انجام میدهد که نیاز سایت صنایع سنگین محسوب میشود. پروژه برقی بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.
تمهیدات سایت سنگین برای صنایع دارای آلودگی
معاون امور زیربنایی و عمرانی منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه آبرسانی به سایت صنایع سنگین در دستور کار سازمان منطقه آزاد ارس قرار دارد، گفت: سایت صنایع سنگین شامل شرکتها و کارخانههای دارای آلایندگی است که شرایط غیر از صنایع پاک را دارند. صنایعی همچون تولید فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه در محدوده سایت صنایع سنگین قرار دارد. پیشرفت فیزیکی پروژههای برقی منطقه آزاد ارس ۸۰ درصد است که به دنبال اتمام آن هستیم. پروژه انتقال آب تا الان حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است که به طور شبانهروزی روی آن کار میکنیم تا آن را به اتمام برسانیم.
وی افزود: در منطقه آزاد ارس همچنین پروژه اجرای لوله فاضلاب و گاز را داشتیم که همه اینها به عنوان اقدامات زیرساختی منطقه محسوب میشود.
حسینی با تاکید بر اینکه یکسری اقدامات دیگر ما در مقوله عمرانی، در باب احداث راه، ابنیه و ساختمانهای مورد نیاز است، گفت: آماده سازی سطح منطقه برای تولید زمین و استقرار مجموعههای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد. در این راستا احداث کمربندی غربی شهر جلفا را اجرا میکنیم. همینطور اجرای شریان اصلی که در طرح جامع داریم برای محدوده شرقی یا جنوب شرقی منطقه در جلفا در دست اقدام است.
معاون امور زیربنایی و عمرانی منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ما احداث ساختمانهای فرهنگی، گردشگری و ورزشی را پیگیری کردیم، گفت: زورخانه و ورزشگاه جلفا در دست احداث است که ورزشهای مختلفی را پوشش میدهد. زمین تخصیص یافته برای این منظور حدود ۹۰ هکتار است که در کل، مجموعههای ورزشی در آن جاگذاری میشوند. همچنین ساحل رود ارس را برای والیبال ساحلی اختصاص دادهایم.
وی افزود: بخشی از پروژهها از طریق سرمایهگذاریها انجام شده است. در مجموعه منطقه آزاد، احداث فرودگاه ارس و خط آهن برای اتصال کریدور شرق به غرب در دستور کار قرار دارد. خط آهن جلفا-نوردوز-خداآفرین-قلیبیگلو نیز در دستور کار است که تا الان برخی موافقتها و مجوزها گرفته شده و برای بخش باقیمانده نیز در حال رایزنی هستیم. خط آهن مذکور حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد که در راستای اتصال کشور به باکو و ترکیه است.
پروژه ۶۵۰ میلیون یورویی خط آهن ارس
حسینی با اشاره به اینکه برای ادامه این پروژهها نیازمند جذب سرمایهگذار هستیم، گفت: درحال حاضر برای این پروژهها مطالعات و امکانسنجی انجام شده است. این پروژه بیش از ۶۵۰ میلیون یورو هزینه دارد که ما برای سرمایهگذار داخلی و خارجی فراخوان دادهایم. در حال حاضر کنسرسیومی درخواست داده و در حال بررسی زوایای پروژه است. البته در این پروژه خط آهن ارس هنوز در حال طی کردن مراحل اولیه هستیم. تاکنون مذاکراتی نیز برای احداث فرودگاه ارس با سرمایهگذاران داشتهایم.
معاون امور زیربنایی و عمرانی منطقه آزاد ارس با اشاره به پروژه جاده چهار خطه جلفا-مرند نیز گفت: جاده چهار خطه جلفا-مرند حدودا ۶۰ کیلومتر است که طی تفاهمنامهای با وزارت راه و شهرسازی احداث نیمی از آن به عهده سازمان منطقه آزاد ارس قرار گرفت که تنها ۶ کیلومتر آن باقی مانده است.
حسینی با اشاره به امضای سند همکاری با قرارگاه خاتمالانبیا در محدوده آمادهسازی صنایع سنگین و فازهای صنعتی منطقه آزاد ارس نیز گفت: فاز یک صنعتی حدود ۱۴۰ هکتار، فاز دوم ۲۶۰ هکتار و فاز سوم ۲۸۰ هکتار است که از این میان صنایع فاز یک و دو مستقر شده است و فاز سوم و فاز صنایع سنگین هنوز آماده نیست. اینها پروژههای بزرگی است که اگر قرارگاه خاتمالانبیا حاضر به همکاری شود میتوانیم به پروژهها سرعت ببخشیم. آنها میتوانند فشار نقدینگی را از ما کم کنند.