تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
پاسخ معاون منطقه آزاد ارس به ایراد غیرفنی سازمان محیط زیست:

آیا جابجایی هزار تن کالا و محصولات گلخانه‌ای از فرودگاه ارس توجیه اقتصادی ندارد؟

ماجرای احداث فرودگاه در منطقه آزاد ارس با نامه اخیر سازمان حفاظت محیط زیست دچار پیچیدگی‌های بسیاری شده است چرا که این سازمان به جای ایراد فنی و زیست محیطی به آن، بحث «عدم توجیه اقتصادی» را پیش کشیده است، بحثی که ارتباط چندانی با ماموریت این سازمان ندارد.
فرودگاه
اقتصاد۲۴– پروژه احداث فرودگاه ارس از چهار سال گذشته در دستور کار منطقه آزاد ارس قرار گرفته و این منطقه برای رشد و توسعه گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های صنعتی، احداث فرودگاه را امری ضروری می دانست اما این مسئله تبدیل به یک مسئله پرچالش و مسئله‌ساز شد که با سنگ اندازی های سازمان های مختلف مواجه شد. البته بعد از عدم موافقت کمیته دائمی اداره امور فضایی کشور در اواخر سال 93 موضوع اخذ مجوز فرودگاه ارس با پیگیری های مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس یک قدم به آغاز عملیات احداث نزدیک شد اما مجددا این طرح با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد و جالب اینکه این سازمان به جای آنکه ایراد فنی و زیست‌محیطی از احداث فرودگاه در منطقه ارس بگیرد با ذکر عاملی کاملا غیرفنی باعث شد تا حل مسئله کمی دشوار شود.

در این نامه که از سوی دفتر رئیس سازمان محیط زیست خطاب به محسن نریمان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد نوشته شده، آمده است که احداث فرودگاه ارس به دلیل نزدیکی با فرودگاه خوی «توجیه اقتصادی» ندارد.



این مسئله باعث شد تا خبرنگار اقتصاد24 در مورد اقتصادی بودن یا نبودن ساخت این فرودگاه در ارس با معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد ارس به گفتگو بنشیند.

فرودگاه ارس مختص حمل و نقل بار است

ایرج حاتمی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد ارس دراین باره به اقتصاد24 گفت: نه قصد احداث فرودگاه عریض و طویل مثل مهرآباد تهران و نه فرودگاه ناکارآمد شبیه سایر مجموعه های کشور را داریم بلکه فرودگاه ارس مختص حمل و نقل بار است.
آیا جابجایی سالانه 500 هزار تن کالا و 50 هزار تن محصولات گلخانه ای صادراتی و امکان ارائه خدمات کترینگ و بانکرینگ به بخش قابل توجهی از 900 پرواز صورت گرفته از آسمان منطقه و کاهش هزینه های حمل بار و ایجاد جذابیت برای توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا توجیه اقتصادی ندارد؟

وی با طرح این سوال که آیا جابجایی سالانه 500 هزار تن کالا و 50 هزار تن محصولات گلخانه ای صادراتی و امکان ارائه خدمات کترینگ و بانکرینگ به بخش قابل توجهی از 900 پرواز صورت گرفته از آسمان منطقه و کاهش هزینه های حمل بار و ایجاد جذابیت برای توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا توجیه اقتصادی ندارد؟ افزود: در محدوده منطقه آزاد ارس حدود 200 هکتار واحد تولیدی گلخانه ای با توان تولید سالانه 50 هزار تن محصول صادراتی به کشورهای مختلف از جمله روسیه را داریم که این رقم طی یک سال آینده افزایش می یابد لذا بیشترین فراوانی تولید مربوط به محصول گوجه فرنگی با 40 درصد ارزش افزوده و بازدهی 10 برابری نسبت به کشت سنتی است و این میزان محصول برای رسیدن به کشوری مثل روسیه از راه های زمینی باید هشت روز دوام آورده و چند روزی در بازار آن کشورها با بهترین کیفیت قابل عرضه باشد!

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد ارس تصریح کرد: همچنین در منطقه آزاد ارس یک واحد تولید گل رز با ارزش افزوده 80 درصد و سوددهی فوق العاده راه اندازی شده و سرمایه گذاران متعددی خواهان فعالیت در این زمینه هستند، اما تنها مانع این افراد نبود فرودگاه است، چرا که گل همچون گوجه فرنگی دوام طی طریق چندین روزه را ندارد، لذا باید شبانه حمل شده و صبح فردای آن روز در باجه ها عرضه شود.

با ارائه ارزان سوخت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی، ارس را برای سوخت‌گیری انتخاب می‌کنند

حاتمی در ادامه فرودگاه ارس را سودده و کارآمد توصیف کرد و گفت: روزانه 900 پرواز از آسمان این منطقه تردد دارد و اگر ما سوخت هواپیما را تنها 50 سنت ارزان ارائه کنیم استقبال خوبی شده و شرکت های هواپیمایی، فرودگاه ارس را برای سوخت گیری انتخاب می کنند؛ در این بین خدمات کترینگ یا همان تامین مواد غذایی هواپیماها نیز در این فرودگاه انجام خواهد شد و شرکت های صنایع غذایی متعدد در آذربایجان شرقی محصولات قابل رقابت با مشابه خارجی دارند و می توانند از این فرصت به خوبی بهره ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه سوخت هواپیما و عملیات سوخت‌رسانی(بانکرینگ) را انجام می دهید گفت: پالایشگاه های متعددی در منطقه آزاد ارس هستند که توانایی تولید بنزین هواپیما را دارند. طبق آزمایش های صورت گرفته سوخت تولیدی آنها در بهترین کیفیت و طبق استانداردهای جهانی بوده و به مراتب ارزان تر از سوخت عرضه شده در فرودگاه های خارجی است. ما توان جلوگیری از خام فروشی نفت برای تولید فراورده های این سوخت فسیلی و خروج قابل توجه ارز از کشور را هم داریم.
روزانه 900 پرواز از آسمان منطقه آزاد ارس تردد دارد و اگر ما سوخت هواپیما را تنها 50 سنت ارزان ارائه کنیم استقبال خوبی شده و شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه ارس را برای سوخت‌گیری انتخاب می‌کنند

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد ارس توسعه صنایع مختلف در این منطقه را مشروط به وجود زیرساخت های حمل و نقل با توان جابجایی سریع بار دانسته و افزود:  در حالت فعلی اگر این میزان بار قابلیت ترابری سریع نداشته باشد به تدریج مزیت رقابتی تولید صادرات گرای ارس از بین می رود. فرودگاه عاملی برای جهت دهی فعالیت های اقتصادی و حضور به موقع در بازارهای جهانی و اجرای کامل مزیت های قانونی مناطق آزاد است. همچنین مناطق آزاد بر مبنای تعامل با اقتصادهای جهانی طراحی و مدیریت می شوند. در صورتی که این مناطق مرز هوایی و یا دریایی بین المللی نداشته باشند با شکست مواجه خواهند شد بنابراین فرودگاه به دلیل اجرای قانون ورود مستقیم اتباع خارجی و اتصال بدون واسطه با شبکه راه ها و ارتباطات جهانی و گسترش ترابری سریع برای بارهای سبک و پر ارزش یک زیرساخت ضروری محسوب می شود.

استفاده از فرودگاه های نزدیک به ارس نقض قوانین است

حاتمی در پاسخ به اینکه برخی مطرح می‌کنند که بهتر است سازمان منطقه آزاد ارس نیازهای خود را از سایر فرودگاه های نزدیک به ارس همچون فرودگاه تبریز و خوی برای حمل و نقل تامین کند، گفت: استفاده از فرودگاه های نزدیک به ارس نقض قوانین است، مگر اینکه این فرودگاه ها را داخل حریم منطقه آزاد قرار دهیم که میلیاردها تومان هزینه دارد و جمعیت زیادی نیز سرگردان می شود. بنابراین نه می توان قوانین سرزمین اصلی را مسقوط کرد و نه مدیریت آنها را برعهده گرفت، بهترین راه برای کاهش هزینه های حمل و نقل و ایجاد مشوق برای سرمایه گذاری در صنایع صادراتی و بهره مندی از مزیت های جانبی پرسود، احداث باند ترابری حمل و نقل هوایی در منطقه آزاد ارس است.

وی بیان کرد: ارس اگرچه در کنار کانون های جمعیتی دارای فرودگاه با فواصل بیش از 50 کیلومتر است ولی این منطقه برای اجرای قوانین مناطق آزاد به ایجاد زیرساخت ترابری سریع السیر و فرودگاه نیاز دارد. این فرودگاه اگر به سایر فرودگاه ها نزدیک باشد مثل باند نزدیک به فرودگاه آل نهیان در امارات، می تواند به عنوان باند دوم آنها نقش آفرینی کند و به جای اینکه هواپیماها با مقصد شمال غرب بار خود را در فرودگاه تبریز خالی کرده و بار با تریلر به ارس منتقل شود، با 10 دقیقه فاصله در ارس فرود آمده و قوانین مناطق آزاد محقق شده و امکان انتقال سریع السیر بدون اتلاف وقت و بدون هزینه های سنگین مدیریتی فراهم می شود.

حاتمی در ادامه متذکر شد: طرح فرودگاه ارس در سال 85 مطرح شد و در سال 86 قرارداد مطالعات منعقد شد. ساخت فرودگاه نیازمند اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته دائمی فضای کشور است. با تلاش های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس الان مجوز کمیته دائمی فضای کشور حل شده و اگر مجوز زیست محیطی هم صادر بشود این فرودگاه به شکل ترابری بار و کارگو فعالیت خود را شروع می کند و توان نقش آفرینی مهم در جابجایی مسافر را نیز دارد بنابراین برای اجرای سریع و کم هزینه این فرودگاه کنسرسیومی تشکیل می شود و برای تامین سیستم جابجایی بار شرکت های هواپیمایی، تولیدکنندگان و تجار آماده همکاری با سازمان منطقه آزاد ارس هستند.

فرودگاه ارس زیرساختی برای توسعه محصولات صادرات گرا است

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد ارس درباره اهداف کلی فرودگاه ارس نیز گفت: در هیچ جای دنیا فرودگاه مسافربری توجیه اقتصادی ندارد. امروزه فرودگاه ها به ترکیبی از حمل و نقل بار و مسافر و برگزاری نمایشگاه های بین المللی جهانی و محل بازی‌ها، تفریحات و آموزش هوایی تبدیل شده اند. هدف ما احداث شهرک فرودگاهی با ظرفیت انتقال بار، آموزش، تفریح، مسافربری، استفاده از فرصت کترینگ و بانکرینگ و ... است.
با بهره‌برداری کامل از گلخانه‌ها در ارس که در حال احداث هستند 200 الی 300 هزار تن محصولات کشاورزی صادراتی خواهیم داشت که با این وجود آیا امکان انتقال این حجم بار از ارس به تبریز و بارگیری چندین باره تا مقصد امکانپذیر است؟

وی با تاکید بر اینکه استنتاج های ناصحیح از مقایسه های ناصحیح امری اشتباه است، افزود: عده ای بین فرودگاه ارس با ماکو  مقایسه انجام می دهند که این روش هم صحیح نیست چرا که فرودگاه ماکو به دلیل نبود برنامه و اساس انتقال بار و مسافر از ابتدا دچار مشکل بوده است و ارس نیز اگر 10 سال قبل فرودگاه را می ساخت دچار همین مشکل می شد این درحالیست که با بهره برداری کامل از گلخانه ها در ارس که در حال احداث هستند 200 الی 300 هزار تن محصولات کشاورزی صادراتی خواهیم داشت که با این وجود آیا امکان انتقال این حجم بار از ارس به تبریز و بارگیری چندین باره تا مقصد امکانپذیر است؟

حاتمی افزود: تعدادی از کارخانجات ارس در حوزه الکترونیک فعالیت داشتند که مواد اولیه آنها بسیار کم حجم بود و بخاطر نبود فرودگاه و نداشتن صرفه اقتصادی حمل بار از کشورهای آسیایی و اروپایی و ایجاد مشکلات گمرکی در صورت ترخیص از گمرکات کشور، تعطیل شدند.

سرمایه گذار برای احداث فرودگاه راغب است

در همین رابطه سید مرتضی حسینی، مدیر دفتر فنی و طرح های عمرانی منطقه آزاد ارس نیز وجود فرودگاه در نزدیکی ارس و لزوم استفاده از این زیرساخت ها را برای انتقال بار منطقه آزاد ارس امری نامربوط و غیرکارشناسی توصیف کرد.

وی معتقد است: زیرساخت های هر منطقه عاملی برای رونق و توسعه فعالیت های اقتصادی در همان منطقه است و ارس بعد از تامین زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های مختلف، نیازمند تامین نیازهای لجستیکی سرمایه گذاران فعلی و حجم انبوه نیازهای شرکت های درحال ساخت است. وابستگی ارس به سایر فرودگاه ها مزیت های رقابتی ارس در ترانزیت سریع و آسان و کم هزینه بار و مسافر را از بین می برد.

200 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی برای احداث فرودگاه ارس است  

حسینی ادامه داد: فرودگاه ارس با پیش بینی 200 میلیارد تومانی توسط سرمایه گذار بخش خصوصی احداث می شود و قطعا اگر این طرح صرفه اقتصادی نداشت کسی برای احداث پیش قدم نمی شد. سازمان منطقه آزاد ارس معتقد است فرودگاه عاملی برای توسعه صنایع مختلف است و هم اکنون نیز برای ارتقاء پتانسیل های موجود و توانمندی های ایجاد شده به فرودگاه نیاز داریم. البته سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به مکاتبات ارس مسائل فنی محل مورد نظر را تایید کرده و کمیته هوافضا نیز ما را به رعایت برخی موارد از جمله مسائل محیط زیستی ملزم کرده است. برای تایید سازمان محیط زیست نیز باید محل پیشنهادی عاری از گونه های حیات وحش بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نشود که این شاخص ها رعایت شده اند.
فرودگاه ارس با پیش‌بینی 200 میلیارد تومانی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث می‌شود و قطعا اگر این طرح صرفه اقتصادی نداشت کسی برای احداث پیش‌قدم نمی‌شد

مدیر دفتر فنی و طرح های عمرانی منطقه آزاد ارس ادامه داد: موضوع حمل و نقل بار به فرودگاه های نزدیک و ترانزیت به مقاصد داخلی و خارجی به هیچ وجه ممکن نیست. برای حمل و نقل بار از ارس به فرودگاه های نزدیک به راه امن و ظرفیت بارگیری و تخلیه در فرودگاه ها نیاز است و از طرفی امنیت حمل بار و هزینه های تحمیل شده به تولید کننده برای تحقق این موضوع قابل توجیه نیست.

به گفته حسینی در شرایط فعلی امکان پرواز دو الی سه پرواز برای حمل بارهای تولیدی ارس وجود دارد و این میزان تا زمان اتمام احداث فرودگاه به بیش از دو برابر افزایش می یابد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
0
0
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱
فرودگاه موجب پیشرفت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم رقص نعیمه نظام دوست وایرال شد!

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

خبر‌های جدید برای مشمولان سربازی

بلاتکلیفی افزایش میزان افزایش مستمری بازنشستگان

مافیای خودرو؛ مانع بزرگ واردات خودرو‌های برقی به کشور!

صندوق بازنشستگی کشوری قابل احیا است؟

فیلم/سرنوشت عجیب سه رفیق صمیمی نیما، مهرداد و پژمان پس از ۲۰ سال!

ترس بازار ارز‌های دیجیتال از وقوع این اتفاق

افزایش قیمت قهوه به بالاترین حد در ۱۵ سال اخیر

پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود؟

عکس/ ترفند محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان

جامعه دوپاره با معیار‌های دوگانه؛ فروپاشی اجتماعی نتیجه دوقطبی خودی و غیرخودی

رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس/ آیا پروژه حذف قالیباف از ریاست مجلس کلید خورده است؟

طالبان در سیلاب هم آب را روی سیستان بست؟

سکه‌های جدید بانک مرکزی ناخالصی دارد؟

بهارستان در رقابت اردیبهشتی؛ دورخیز ۴ لیست برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

خودنمایی محمدرضا گلزار با خودروی تسلای جدیدش + عکس

سراب آب در دریاچه ارومیه؛ این دریاچه در شهریور دوباره خشک است

روند کاهشی نرخ بیکاری و اشتغال در ایران

فیلم/ موشک ایرانی که قاتل ناو‌های هواپیمابر است

نمودار قیمت آهن آیینه نوسانات بازار

درخواست اعدام برای عاملان تعرض به فوتبالیست نوجوان

وعده تولید خودرو با کدام پول؟

بازار ارز در انتظار مذاکرات هسته‌ای است؟

جنجال عجیب مدال اهدایی یک دختر به علی دایی

فیلم/ پیشگویی ازدواج حال نعیمه نظام دوست را خوب کرد!

سرعت گرفتن خودکشی پزشکان و رزیدنت‌ها

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۱ سد کشور کاملا پر آب شدند+ جدول

فیلم/ بلای دردناکی که ۴ مرد افغان بر سر یک فوتبالیست نوجوان آوردند!

بی‌تحرکی طلا در بازار جهانی

تغییر چهره ناگهانی بورس در اثر فشار عرضه

ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

ریزش ۲ هزار تومانی قیمت دلار

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیلی که به جان ماشین‌های مدیران خودرو افتاد/ خودرو‌های فرو رفته در آب و گل نصیب چه کسانی می‌شود؟/ پای افت قیمت به میان می‌آید؟