اقتصاد24- «فرزاد سحرخیز» بیان کرد: امارات نیز زعفران ایرانی را به صورت روزانه و هفتگی توسط دلالان و تجار غیرحرفه ای خریداری می کند و پس از مخلوط کردن با برخی ناخالصی ها، به صورت عمده با بسته بندیهای ایرانی و حتی با علامت استاندارد ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و چین میفروشد.
وی یادآور شد: پس از اسپانیا و امارات، چین بزرگ ترین خریدار زعفران فله ایرانی است، همچنین افغانستان از دیگر مشتریان زعفران فله ایرانی به شمار می رود که به عنوان رقیب آینده ایران تلقی می شود؛ به طوری که با خرید زعفران از ایران و فروش آن به عنوان «زعفران افغان»، تجارت این محصول را در جهان آغاز کرده است.
سحرخیز، عربستان و قطر را نیز جزو خریداران عمده زعفران بسته بندی ایران برشمرد و گفت: مردم کشورهای عربی به دلیل رفت و آمد زیاد به ایران با کیفیت زعفران ایرانی آشنا شده اند و تمایل خریدشان به این محصول به نسبت زعفران اسپانیایی روز به روز بیشتر می شود.
اقدام ها برای رونق صادرات زعفران
این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان گفت: با راه اندازی واحد تخصصی بازرگانی خارجی و استراتژی فروش، صادرات زعفران بسته بندی با نام ایران به سایر کشورها را در دستور کار قرار گرفته است، به طوری که بسته بندی زعفران طبق درخواست مشتری بین المللی انجام و به عبارتی به صورت سفارشی تولید شده و به مقصد ارسال می شود.
وی افزود: با بررسی آمار صادرات زعفران مشاهده می شود فقط پنج درصد از کل زعفران صادراتی کشور به بسته بندی های زیر 10 گرم ویژه مصرف کنندگان نهایی و مراکز خرده فروشی اختصاص دارد و 95 درصد باقیمانده، در بسته های بالای 10 گرم و به طور عمده (نیم و یک کیلوگرمی) صادر می شود.
سحرخیز اضافه کرد: شرکت های ایرانی فعال در این عرصه توانسته اند با توجه به رعایت استاندارد در تولید و بسته بندی زعفران، انعطاف در بسته بندی سفارش خارجی، بسته بندی های لوکس، ارائه خدمات مطلوب و استانداردهای بازارهای بین المللی، سهم خود را در صادرات زعفران بسته بندی ایرانی افزایش دهند.
وی ادامه داد: اکنون 45 درصد از حجم کل صادرات به بسته بندی های کمتر از 10 گرم اختصاص دارد و این سهم همه ساله در حال افزایش ایت.
مطابق آمارها میزان صادرات پارسال زعفران نزدیک به 236 تن به ارزش بیش از 326 میلیون دلار بود.
با وجود رشد صادرات حدود 55 درصدی زعفران، نزدیک به 77 درصد محصول طلای سرخ ایران به سه کشور چین، امارات و اسپانیا صادر می شود که نشان از موفق نبودن ما در گرفتن سهم بیشتر از بازار سایر کشورهاست.
در این حوزه و مشابه ان دوره های تخصصی واموزش برگزار نمی کنند و تماشاچی هستند.