تاریخ انتشار: ۰۷:۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
عضو کمیسیون عمران مجلس پاسخ می‌دهد؛

با ساختمان‌های رها شده در شهر چه باید کرد؟

رجبی گفت: اگر خطری برای شهر از ناحیه ساختمان‌های رها شده وجود داشته باشد مطمئنا طبق قانون شهرداری‌ها، اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری بناها انجام می‌شود ولی نباید انتظاری بیش از این داشت زیرا شهرداری در غیر از این مورد خاص، نمی‌تواند به موضوع ورود پیدا کند.

اقتصاد24- در سطح شهر، ساختمان‌ها، انبارها و گاراژهایی را مشاهده می‌کنیم که صاحبان این ملک‌ها بنا به هر دلیلی آن را رها کرده‌اند. این اماکن، زیبایی شهر را به هم زده‌اند در حالی که می‌توانند در ایجاد فضای اشتغال و تولید موثر واقع شوند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیافتاده است. بی‌تردید زیبایی ظاهری یک شهر، یکی از مهمترین وظایف مسئولان شهری است اما به نظر می‌رسد در این مورد خاص، محدودیت‌های قانونی وجود دارد.

فرج‌الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصاد24، گفت: برای مداخله در ورود به اماکن رهاشده نیاز به اذن قاضی داریم و طبق قانون کشورمان، مالکیت محترم است و نمی‌توانیم بدون اجازه ورود کنیم.

وی افزود: طبق قانون شهرداری‌ها، در صورتی که اماکن پرخطر باشند شهرداری وارد عمل می‌شود. به طور مثال، دیواری در حال فرو ریختن است و یا احتمال آوار شدن ساختمانی وجود دارد در آن صورت، شهرداری می‌تواند اقدامات لازم برای جلوگیری از یک اتفاق ناخوشایند را دنبال کند.

رجبی تصریح کرد: در خصوص خانه‌ها، گاراژها و حتی انبارهایی که طی چندین سال رها شده‌اند دو موضوع مطرح است. مهم‌ترین مسئله این است که باید مشخص شود که مرجع تشخیص این اماکن، شهرداری‌ها هستند یا سازمان دیگری؟ و موضوع دیگر اینکه بدون اجازه مرجع قضایی نمی‌توان به این اماکن وارد شد، یعنی برای حل این معضل باید مشکلات قانونی آن حل شود وگرنه همچنان شاهد این ناهنجاری خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شهرداری‌ها خود مشکلات زیادی دارند و نمی‌توان انتظار داشت که به دنبال این مسائل بروند، افزود: اگر به لحاظ منظر شهری خطری برای شهر از ناحیه این ساختمان‌ها وجود داشته باشد مطمئنا طبق قانون شهرداری‌ها، اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری بناها انجام می‌شود ولی نباید انتظاری بیش از این داشت زیرا شهرداری در غیر از این مورد خاص، نمی‌تواند به موضوع ورود پیدا کند.
ارسال نظر