تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
بررسی داد و ستد بازار سهام امروز دوشنبه ۱۳۹۹/۰۹/۱۷؛

سهامداران از نقدیون رکَب خوردند!/ آب گِل آلود شایعه سازان برای صید سهام در کف قیمت

بورس امروز علاوه بر حرکت‌های نامطمئن این روز‌ها شاهد فشار فروش سنگین از ساعت ۱۱ بود که همزمان با انتشار برخی شایعات نیز صورت گرفت، فشار فروشی که ابتدا سبب ایجاد صفوف فروش و سپس افزایش تدریجی ارزش معاملات بود.

اقتصاد۲۴در معاملات صبح امروز شاخص بورس با حرکت هایی زیگراکی ابتدا با افت و سپس تحت تاثیر افزایش تقاضا با رشد شاخص همراه شد.اما دیری نپایید که با انتشار شایعاتی در فضای مجازی به یک باره بازار با عرضه فزاینده ای همراه شد و صفوف فروش به ویژه در نمادهای شاخص خاص و لیدر بازار پدیدار شد.

اما نکته حائز اهمیت حجم خوردن صفوف فروش و افزایش تدریجی حجم معاملات بود که از ابتدای انتشار شایعات تا پایان بازار حرکتی صعودی را طی کرد.

در نیم ساعت پایانی معاملات امروز صف فروش اغلب نمادهای شاخص ساز جمع شد و حتی برخی از آنها به تعادل و معامله در محدوده مثبت رسیدند.

اما در مجموع شاخص کل بورس با افت ۱۰ هزار و ۱۳۶ واحدی در پایان معاملات امروز همراه شد و این نماگر در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۹۷۱ واحد ایستاد.

شاخص کل هم وزن با وجود پس دادن بخشی از رشد خود تا پایان معاملات باز هم توانست سبزی خود را حفظ کند و با رشد اندک ۷۸۵ واحدی به کار خود پایان داد.

نماد تاپیکو،فولاد و کگل بیشترین تاثیر کاهشی را بر روند معاملات امروز بورس داشتند.همچنین نمادهای کچاد،خودرو،وغدیر و وامید نیز بر افت بیشتر شاخص بورس افزودند.

امروز نمادهای بانکی برخلاف دیروز میل به رشد و سبزماندن خود را حفظ کردند و نماد وتجارت با وجود عرضه در کلیت بازار وضعیت تعادل مثبت خود را تا لحظه آخر حفظ کرد.نماد وبصادر نیز در دقایق آخر معاملات مجددا به وضعیت صف خرید بازگشت.

کوتاه از فرابورس

معاملات فرابورس نیز امروز همچون بورس از نوسانات زیگزاکی در امان نبود و پس از افت اندک با بهبود معاملات در ادامه بازار همراه شد.اما در ادامه همزمان با ایجاد فشار فروش در بورس با واکنشی هماهنگ با آن همراه شد.

نماگر فرابورس با افت ۲۳ واحدی در ارتفاع ۱۹ هزار و ۱۷۸ واحد در پایان معاملات ایستاد، این در حالی است که نماد‌های مارون و کگهر با معاملات مثبت خود امروز از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.

حجم و ارزش معاملات امروز از ابتدای انتشار شایعات بی اساس در فضای مجازی به شدت رشد کرد؛ به طوری که امروز در پایان معاملات بیش از ۳ میلیون و ۷۹۸ معامله به ثبت رسید.

در داد و ستد بیش از ۲۶ هزار و ۵۱۸ هزار میلیارد سهم ارزشی معادل ۲۷ هزار و ۳۲۲ هزار میلیارد سهم برای امروز بورس و فرابورس در مجموع معاملات این بازار‌ها رقم خورد.

امروز حقوقی‌ها ۵۸۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و بیشترین تزریق پول آنها به سه گروه محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی صورت گرفت.حقیقی ها نیز امروز بیشتر خریدار گروههای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بودند.

ارسال نظر