اقتصاد۲۴ – صید ترال موضوعی است که این روزها به صورت ملی در حال پیگیری است؛ ماجرا از آن قرار است که کشتی های چینی به بهانه تحقیقات، بساط صید ترال را در آب های کشور پهن کرده اند و کمر به نابودی ذخایر دریای عمان بسته اند؛ این مسئله مدت هاست که تبدیل به یک بحث حاشیه دار در مجلس و وزارت جهاد کشاورزی شده است و آنچنان که برخی از افراد مسئول می گویند همه مسئولان از مسئله صید ترال اطلاع دارند و تا وقتی یک نهاد نظامی به این مسئله ورود نکرده بود همگی ساکت بوده اند. اکنون نیز با برکناری صالحی رییس سازمان شیلات پیشبینی میشد این هجمه ها کم شود اما حرف و حدیث ها پیرامون این مسئله همچنان به قوت خود باقی است.
صید ترال در آبهای ساحلی کشورمان آن هم توسط چینی ها نه تنها موجب شده تا امکان صید برای لنجها و کشتیهای ایرانی تنها در فواصل دور از ساحل ممکن باشد بلکه ممکن است آسیب های زیست محیطی هم به دلیل رعایت نکردن شرایط اکوسیستم دریای عمان به بار آورد موضوعی که بارها مورد اعتراض صیادان ایرانی قرار گرفته و حتی به گوش دادستانی هم رسید، صیادانی که تأکید دارند، اگر زیاد پاپیچ مسئولان شوند، ممکن است مجوز صیدشان باطل و به کل زندگی شان فلج شود.
اعتراض ها تنها با سکوت و بیتوجهی سازمان شیلات روبرو شد تا جایی که نیروی دریایی سپاه به موضوع ورود کرد و چندین کشتی صید ترال در آبهای خلیج فارس و مکران را توقیف کرد. البته پیش از آن نیز دو کشتی غیرمجاز چینی توسط گارد ساحلی اداره بنادر و دریانوردی چابهار توقیف شده بود.
کشتی های چینی کف دریا را جارو کرده اند
این مسئله در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب گسترده ای داشت و شهروندان در واکنش به صید بی رویه ترال توییت های مختلفی کرده اند.
یکی از شهروندان به قول از ذوالقدر نماینده تهران نوشته است: «کشتیهای چینی با سوخت یارانهای کف دریا را جارو میکنند و بارها کشتیهای چینی به فاصله کمتر از ۱۲ مایل آمده و در محدوده صیادان سنتی حتی با آنها درگیر شدهاند این درحالی است که کل بازرسان شیلات تنها ۵ نفر هستند و اینها توان برخورد با تخلفات را ندارند.»
اجاره بلندمدت چینی ها در قرارداد با سازمان شیلات
شهروند دیگری از قول محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران توییت کرد: «محمدعلی حسنزاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران خبر حضور کشتیهای چینی در دریای عمان را تایید کرد و گفت که چینیها مجوز و قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات ایران دارند»، این درحالی است که معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی متذکر شده بود که کشتیهای ماهیگیری چینی که از فاصله ۱۰ مایلی ساحلی و ۲۰۰ متری عمق دریا اقدام به ماهیگیری کنند توقیف خواهند شد.
تغییر مدیرعامل شیلات دردی را دوا نخواهد کرد
اما غلامرضا شرفی نماینده آبادان و عضو کمسیون انرژی مجلس درگفتگو با اقتصاد24 گفت: برکنار کردن یک مسئول دردی را دوا نخواهد کرد چرا که معاملات از بالا صورت گرفته است و سودش به جیب برخی دیگر رفته و تنها در این میان مردم بومی و صیادان زیان دیدهاند.
شرفی افزود: کسانی که روزیشان به دریا وصل بود دود به چشمشان رفت و در این میان عده ای با معاملات پشت پرده سودهای هنگفتی به جیب زدند که به عقیده من جابهجایی یک مدیر هم تفاوتی در حل موضوع نخواهد کرد.