وی گفت: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ که بیشتر برندهای بین المللی در کشور حضور داشتند، میزان تولید، تلویزیون ۸ درصد، لباسشویی ۱۹ درصد، یخچال فریزر ۴۵ درصد و کولر آبی ۶ درصد رشد داشت. نکته ای که در حوزه تولید لوازم خانگی در مقایسه با سال 96 و97 بسیار حائز اهمیت به شمار می رود، افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است. هم اکنون میزان عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بزرگ ۷۰ درصد بوده و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست های وزارت صمت برای توسعه صنعت لوازم خانگی تصریح کرد: امسال برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک برنامه ریزی کرده ایم و سال گذشته نیز ۹ میلیون دستگاه تولید کردیم.
بیشتربخوانید:تداوم روند رو به رشد تولید لوازمخانگی در کشور
صادقی نیارکی افزود: تولید لوازم خانگی حدود ۱ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین آن میکنیم که اگر این کالاها در داخل تولید نمیشد، باید ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میکردیم.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است .
صادقی نیارکی افزود: شاخص بهای تولید کننده بیشتر از شاخص بهای مصرف کننده است.
وی گفت: مهمترین اولویت وزارت صمت تأمین مواد اولیه برای تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله توزیع عادلانه ورق و محصولات پتروشیمی برای این صنعت وهمه صنایع کشور است.
صادقی نیارکی افزود: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم لوازم خانگی از تولید کننده به مصرف کننده هستیم.