تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹
روند بورس، صعودی است اما در بلندمدت

پارامترهای بنیادی همه به نفع بورس است

تاجبر، متخصص بازار سرمایه معتقد است: در حال حاضر ما در یک روند صعودی بلندمدت برای شاخص کل به خاطر افزایش حجم فروش و نرخ دلار و نرخ‌های جهانی هستیم و فراز‌ها و فرود‌های مقطعی هم در این بازار متلاطم طبیعی است.

اقتصاد۲۴ - علیرضا تاجبر، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیل شرایط چهارشنبه بورس گفت: در حال حاضر ما در یک روند صعودی بلندمدت برای  شاخص کل به خاطر افزایش حجم فروش و نرخ دلار و نرخ های جهانی هستیم و فرازها و فرودهای مقطعی هم در این بازار متلاطم طبیعی است.
وی ادامه داد: مشکلی که در بازار پیش آمده، این است که در پی افت شدید شهریور ماه و مهر ماه هم سهامداران تازه وارد و حتی قدیمی ها از هر اصلاحی ترسیده و آن را سقوط می‌بینند و البته در این میان، مقداری هم به دلیل عدم حمایت دولت از بازار نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند و این باعث تشدید رفتارهای هیجانی شده است که اصلاحات موقت را به حالتی تبدیل می‌کند ما بازار را در این وضعیت که همه سهم‌ها را قرمز ببینیم. 
این کارشناس بازار سرمایه همه این ریزش ها را موقت دانست و تصریح کرد: پارامترهای بنیادی همه به نفع بورس است و در کل روند شاخص صعودی است اما هیجان همچنان در بازار وجود دارد و هر عاملی می‌تواند عامل این هیجان باشد ولی اگر کسی دید میان‌مدت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشد، مطمئنا بازارسرمایه سودی بیشتر از بازارهای موازی نظیر سکه و دلار و مسکن خواهد داشت. 
تاجبر تأکید کرد: در یک روند صعودی ما در کل مقاومت‌های رفتاری و هیجانی را خواهیم داشت و عددهایی روی فرود شاخص اثرگذار هستند. حالا این مقاومت‌ها با یک سری از اخبار و شایعات در کنار هم باعث تغییر روند و اصلاح می‌شود اما این شایعات بهانه‌ای برای اصلاح شاخص است چراکه شاخص در این مقطع نیاز به یک اصلاح موقت داشت.
وی افزود: با این حال، این شایعات و هیجانت ناشی از آن این اصلاح را تشدید کرد و در غیر این صورت، این اتفاق پیش می‌آمد و البته اکنون دیگر این ریسک سیسماتیک از معاملات برداشته شده است و امیدواریم در هفته آینده رشد خوبی را در بازار شاهد باشیم چراکه حجم معاملات بسیار خوب است و زمانی که حجم معاملات بیش از 20 هزار میلیارد تومان باشد، قطعا روند عمومی بازار مثبت است.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان به اهمیت استراتژی سرمایه‌گذاری برای سهامداران تأکید کرد و گفت: ذائقه بازار متاسفانه با سهم‌های بنیادی و ریشه‌ای نیست و ماه آذر بهترین زمان برای سهم‌های کامودیتی محور و حوزه فلزات نظیر روی و محصولات پالایشی بود و عمدتا سهامداران علاقه به ورود در سهم‌های گروه‌های پتروشیمی و خودرو دارند و در این هفته هم همین مسائل را بیشتر شاهد بودیم.
منبع: بازار

ارسال نظر