یوسف اسماعیلزاده با اشاره به نقش این تجهیزات در انتقال جریان الکتریکی خاطرنشان کرد: بخشی از ساپورت نگهدارندۀ این تجهیزات همواره بهطور اجتنابناپذیر تحت ولتاژ و برقدار است و درعینحال بخش دیگر ساپورت که به دیوارۀ بتونی متصل و مهار شده باید بدون برق باشد.
وی در ادامه یادآور شد: در قسمتی از اتصالات این ساختار از یک مجموعه عایق الکتریکی شامل عایقهای صفحهای، واشری، لولهای و ۱۸ مجموعۀ پیچ و مهرۀ استیل ضدمغناطیسی استفاده شده است.
در همین خصوص علی علیخانی، کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریختهگری مداوم گفت: در قسمت کورههای قوس الکتریکی، مشکل آرکزدگی این عایقها و پیچ و مهرهها ممکن است باعث بروز توقفات و از دست رفتن قابلملاحظۀ تناژ تولید شود.
بیشتربخوانید:بومیسازی تیوبهای ریفورمر واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه
علیخانی با اشاره به تبعات آرکزدگی عایقها و پیچ و مهرهها در هر مرتبه گفت: هر بار باید بهاجبار چند صد فعالیت تعمیراتی سنگین، با حجم زیادی از عملیات نصب داربست، جهت کار در شرایط دشوار و ارتفاع انجام گیرد تا در نهایت امکان شروع مجدد برای کوره فراهم شود.
کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریختهگری مداوم در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند با اجرای اقدامات اصلاحی نظیر تغییر جنس و ابعاد عایقها، برخی از موارد آرکزدگی را میتوان برطرف کرد، اما در نهایت تصمیم بر این شد که برای اولین بار و در دشوارترین مرحله، برای این سؤال پاسخ مناسب بیابیم که آیا میتوان جنس پیچ و مهرههای استیل را که تحت تنش و بار مکانیکی قرار دارند تغییر داد و بهجای آن پیچ و مهرههایی از جنس کامپوزیت، تفلون یا هر مادۀ دیگری که ذاتا عایق الکتریکی باشد استفاده کرد؟
در ادامه، عبدالرسول نوروزی، کارشناس طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات، در پاسخ به این سؤال و توضیح فرایند طیشده گفت: با مشارکت واحد مهندسی قطعات و تجهیزات، یک تیم کارشناسی باتجربه تشکیل و با حمایت رؤسای مربوطه و مدیریت ناحیه، در فاز اول، اطلاعات مربوط به نحوۀ وقوع و گسترش آرکزدگی جمعآوری شد. در فاز دوم، اطلاعات فنی تجهیزات، میزان بار مکانیکی، نیرو و گشتاورهای وارده بر تجهیزات و اتصالات ساپورت استخراج گردید و در فاز سوم، تمامی محاسبات لازم از ابتدا انجام گرفت و در نهایت پروسۀ ساخت پیچ و مهره از جنس عایق الکتریکی بر اساس طراحی و ابعاد خاصی که توسط تیم کارشناسی تهیه شده بود، با کمک یکی از سازندگان توانمند داخلی آغاز شد.
در ادامۀ این گفتگو، مهدی رستاقی، کارشناس تعمیرات و نگهداری کورههای قوس الکتریکی، با اشاره به فرایندهای صورتگرفته گفت: پس از ساخت پیچ و مهرۀ عایق در شرکت سازنده و آزمایش موفقیتآمیز آن در آزمایشگاه، پیچ و مهرههای استیل تعویض و بهجای آن پیچ و مهرههای جدید عایق نصب شد.
رستاقی با اشاره به اهمیت طراحی و اجرای چنین پروژهای برای اولین بار افزود: خوشبختانه این پروژه در عمل کاملا رضایتبخش بود، بهنحویکه پس از نصب اولین مجموعۀ پیچ و مهرهها بر روی یکی از کورهها و تداوم این کار در سایر کورهها، همانطور که انتظار میرفت مشکل آرکزدگی و توقفات ناشی از آن رفع شد.
وی در پایان تأکید کرد: مایۀ مباهات است که پیگیریهای دفتر فنی تعمیرات فولادسازی، در کنار همکاری و مشارکت واحدهای مهندسی قطعات و تجهیزات، تعمیرات و تولید کورههای قوس و البته پشتیبانی و اعتماد مدیریت ناحیه، با کمک تیم کارشناسی به بار نشست و در سال جهش تولید برگ زرینی بر افتخارات فولاد مبارکه افزوده شد.