تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

رضایی: امکان صادرات قطعه برای قطعه سازان وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره هلدینگ آذین خودرو با بیان اینکه البته به یک شرط امکان صادرات قطعه وجود دارد که قطعه سازان سراغ خودرو‌های جدید غیر ایرانی و قالب‌های جدید بروند، گفت: تولید قالب برای خودرو‌های روز دنیا به این راحتی‌ها نیست، و تولید ما کیفیتی ندارد

اقتصاد۲۴ - یکی از طرح‌های مجلس برای کنترل بازار خودرو، آزادسازی واردات خودرو است. در این طرح ۴ گروه به صورت مشروط اجازه واردات خودرو را دارند. قطعه سازان یکی از این ۴ گروه هستند. در این طرح قید شده قطعه سازان به شرط صادرات قطعه می‌توانند خودرو وارد کشور کنند. رضا رضایی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ آذین خودرو در این خصوص معتقد است این طرح در عمل امکان پذیر نیست.

وی در گفتگو با خط بازار، با اشاره به اینکه ماهیت متفاوت قطعه و وابستگی صادرات قطعه به صادرات خودرو داخلی گفت: خودرو‌های تولید داخل ایرانی که توسط ایران خودرو و سایپا تولید می‌شود عمدتا به چند کشور محدود از جمله عراق و سوریه صادر می‌شود.

رضایی در ادامه گفت: این تعداد صادرات محدود اصلا کشش صادرات قطعه را برای قطعه سازان فراهم نمی‌کند؛ لذا به همین دلیل عملا این موضوع منتفی است.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ آذین خودرو تصریح کرد: مگر اینکه یک بازار لوازم یدکی پرسودی وجود داشته باشد که نیاز به صادرات قطعه ایجاد شود که این امر نیز با توجه به حجم بسیار پایین و محدود صادرات خودرو‌های داخلی به چند کشور خاص وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: قیمت ۱۰ مدل خودرو کم‌تیراژ و گرانقیمت آزاد شد


رضایی با بیان اینکه البته به یک شرط امکان صادرات قطعه وجود دارد که قطعه سازان سراغ خودرو‌های جدید غیر ایرانی و قالب‌های جدید بروند، گفت: تولید قالب برای خودرو‌های روز دنیا به این راحتی‌ها نیست و تولید ما کیفیتی ندارد که بتوانیم صادر کنیم. مثلا برای بی ام دبلیو، مرسدس بنز و تویوتا حقیقتا ما برای بازار لوازم یدکی آن‌ها حرفی برای گفتن نداریم.

وی با اشاره به طرح صادرات قطعه توسط قطعه سازان در دهه هشتاد گفت: شرکت‌های بزرگی مانند کروز و شرکت آذین خودرو در این زمینه گام‌های خوبی برداشتند، ولی حجم صادرات چشم گیر نبود.

رضایی گفت: در آن زمان ما با تأمین کنندگان رنو و پژو قرارداد بسته بودیم بابت صادرات قطعاتی که قابل رقابت باشند البته نه همه قطعات. در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون یورو یا شایدم کمتر. بعد از تحریم‌ها تمام آن قرارداد‌ها هم منسوخ شد به طوری که قطعه سازان حتی پول خودشان را نتوانستند بگیرند و سرمایه‌های قطعه سازان از دست رفت.

وی گفت: در زمان برجام حرکت‌های مشابهی صورت گرفت برای صادرات برخی قطعات به کشور‌های آسیایی و خاورمیانه که آن هم متاسفانه به محض اینکه ساختار‌ها آماده شد به تحریم‌های جدید خورد و عملا اجرایی نشد.

رضایی صراحتا تاکید کرد: در شرایط موجود قطعه سازان به هیچ عنوان توانایی صادرات قطعه را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر امکان صادرات وجود داشته باشد، آیا قطعه سازان حاضر خواهند بود ارز خود را صرف واردات خودرو کنند، گفت: به نظر من قطعه سازان ارز صارداتی شان را در کار‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کنند یا صرف واردات مواد اولیه مورد نیازشان؛ لذا بعید است این ارز‌ها صرف واردات خودرو شود.

منبع: خط بازار
ارسال نظر