تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
نریمان در پاسخ به اقتصاد۲۴:

مذاکره با محیط‌زیست برای نهایی شدن ساخت فرودگاه ارس/ صدور تاییدیه به زودی

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در خصوص آخرین وضعیت ساخت فرودگاه ارس کرد، گفت: دراین مورد مذاکراتی با سازمان محیط زیست صورت گرفته و در عین حال قول مساعد از وزیر راه گرفته شده که درنهایت پیش‌بینی می‌شود به زودی تاییدیه آن صادر شود.

اقتصاد24- محسن نریمان در یک نشست خبری با اصحاب رسانه در تهران درباره ویژگی های منطقه آزاد ارس گفت: ارس جزء صنعتی ترین مناطق آزاد است و با داشتن مساحتی بالغ بر 31 هزار هکتار و پوشش زیست محیطی متنوع یکی از مناطق مهم محسوب می شود.

وی محصولات گلخانه ای را از مزیت های منطقه آزاد ارس عنوان کرد و درباره تعاملات اقتصادی این منطقه با کشورهای همسایه گفت: ما با نخجوان با یک پل فاصله داریم به همین دلیل ارتباطات فرهنگی و اقتصادی خوبی با کشورهای همسایه نظیر ارمنستان و نخجوان داریم که همین ارتباطات اقتصادی موجب کاهش آسیب پذیری ما در مقابل تحریم ها می شود چرا که  با گره خوردن منافع کشورها با یکدیگر، اثر تحریم ها کاهش می یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در ادامه درباره میزان سرمایه گذاری های انجام شده در این منطقه تصریح کرد: معادل 1200 میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری خارجی بوده است که نسبت به سال گذشته 29 درصد بیشتر شده است که اغلب سرمایه گذاری ها در بخش های تولیدی، صنایع سلولزی، آهن آلات، فولاد، تولیدات روغن و صنایع بسته بندی بوده است.

نریمان ادامه داد: یکسری از محصولات و برندهای خارجی تحت لیسانس کشورهای خارجی به مناطق آزاد وارد می شوند و مجددا بسته بندی شده و به کشورهای دیگر صادر می شوند. برای مثال گردو از کشور کلمبیا و شیلی وارد ارس می شود و مجددا بسته بندی شده و صادر می شود که این امر هم اشتغالزایی در منطقه را افزایش داده و هم برای ما ارزش افزوده ایجاد می کند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در بخش دیگری از این نشست خبری با انتقاد از بخشنامه های فراوان صادر شده که باعث اخلال در روند مناطق آزاد شده است، گفت: امسال 300 بخشنامه دریافت کردیم که در آخرین آنها، تسهیلاتی برای مناطق آزاد درباره عدم نیاز به ثبت سفارش قائل شده اند.

احتمال تمدید بخشنامه گمرک 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بیان کرد: پیش از صدور بخشنامه جدید بسیاری از سرمایه‌گذاران و مغازه داران برای ثبت سفارش به مشکل برخورده بودند که خوشبختانه با بخشنامه جدید گمرک این مشکل تاحدی حل شد و به نظر می‌رسد که مجددا این بخشنامه تمدید شود چراکه ما درتعامل اقتصادی با کشورهای دیگر هستیم و متقابلا درکنار شرط صادرات ملاحظات واردات هم لحاظ شود.

نریمان درخصوص سوال خبرنگار اقتصاد 24 در خصوص آخرین وضعیت ساخت فرودگاه ارس کرد، گفت: منطقه آزاد ارس باید حتما فرودگاه داشته باشد و درحال حاضر کسانی که می‌خواهند به ارس بیایند باید به فرودگاه تبریز بیایند و درآنجا فعالان اقتصادی چون قانون سرزمین اصلی حاکم است با مشکل روبرو می‌شوند که دراین مورد مذاکراتی با سازمان محیط زیست صورت گرفته و در عین حال قول مساعد از وزیر راه گرفته شده که درنهایت پیشبینی میشود به زودی تاییدیه آن صادر شود.

او افزود: با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، آهنگ توسعه مناطق نتوانست ما را عقب براند به طوری که گواهی‌های تولید ما در محصولاتی که براساس «هزار تن» محاسبه می‌شود، گویای این مساله است. ما از ابتدای سال گذشته تا پایان سال، 45 هزار تن گواهی تولید صادرکردیم. همچنین درسال جاری نیز در زمان مشابه توانستیم 68 هزار تن گواهی تولید صادرکنیم که این نشان از روند صعودی فعالیت ما دارد.
ارسال نظر