وی بیان کرد: از سوی دیگر زمانی که حجم زیادی حباب پولی در کشور داشته باشد به سمت سرمایه گذاری بر محلهایی مثل مسکن، خودرو و مواردی از این قبیل خواهد رفت که باز هم بر بازار و تأمین معیشت مردم تأثیر خواهد گذاشت.
گرهگشایی از مشکلات صادرکنندگان با ابلاغ سیاستهای صادراتی جدید
وزیر صمت با بیان اینکه در این مدت در تلاش بودیم تا اصلاحاتی انجام دهیم، گفت: پیش از این کسانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه نیما عرضه نمیکردند مشمول پیگیری قضائی میشدند، اما واردات در مقابل صادرات آزاد شد تا به راحتی بتوانند تعهد ارزی کنند و با این روند ترخیص کالاهای مانده در گمرک حل شد.
تمدید اعتبار مصوبه شورای عالی سران برای تصمیمات ستاد تنظیم بازار
رزم حسینی اضافه کرد: ستاد تنطیم بازار مصوبه شورای عالی سران داشت که به تأیید مقام معظم رهبری هم رسانده شد تا وزارت صمت با این ابزار اجازه کنترل بازار را داشته باشد. اما از ابتدای سال این اعتبار به پایان رسید و این ستاد دیگر توان مداخله در کنترل کالاهای صادراتی و اقدام برای کنترل بازار در برخی اقلام را نداشت که در فرایند فعلی با تأخیر حداقل ۳ ماهه در تصمیم گیری، تأیید و اجرا مواجه خواهیم بود.
بیشتربخوانید:وزیر صمت: لزوم توجه به تولید خودروی رقابتی
وی با تاکید بر این که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در بازار فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: مجوز فروشی، امتیازات و انحصارات، امضاهای طلایی، فساد، رانتخاری و هزاران دلیل دیگر باعث افزایش قیمت در فولاد، خودرو و بازار شدند، اما در خط مقدم برای مقابله با این فسادها برخواستیم.
کاهش قیمتها با ارائه شیوه نامه عرضه محصولات فولادی در بورس
وزیر صمت اضافه کرد: در فولاد ظلمی به مصرف کنندگان میشد و کالایی که در داخل تولید میشد با قیمت جهانی به فروش میرسید. ما شروع به کنترل قیمت کردیم و شیوه نامه عرضه محصولات فولادی در بورس را ارائه دادیم که در همین راستا قیمت ۱۶ هزار تومانی میلگرد به زیر ۸ هزار تومان رسید.
بازگشت وظایف اصلی وزارت صمت به این مجموعه
رزم حسینی بیان کرد: یکی از آسیبهای این وزاتخانه انتقال وظایف به خارج از این مجموعه بود، تجارت خارجی، فولاد، قیمت گذاری در کالاهایی مثل خودرو با وزارت صمت است اما افراد زیادی در آن دخیل هستند که با تلاشها و رایزنیهای انجام شده وظایف دوباره به این مجموعه در حال بازگشت است.
تمرکز فعالیتهای صنعت خودرو در سازمان ایدرو
وی اضافه کرد: تمام فعالیتهای صنعت خودرو در سازمان ایدرو متمرکز شده تا هم انحصار شکسته شده و هم زیان خودروسازها رفع شود و پذیرفتنی نیست که ملت ایران خودرویی با ضریب اطمینان و قیمت مناسب نداشته باشند.
وزیر صمت در پایان با اشاره به تحریمهای ظالمانه دشمنان و نقش مهم وزارت صمت در تأمین معیشت مردم در این برهه حساس کنونی، خواستار حمایت تمامی ارکان نظام از مجموعه وزارت صمت برای پیشبرد اهداف و برنامههای این وزارتخانه شد.