اقتصاد۲۴ – دسترسی دشوار، کمبود امکانات رفاهی از جمله سرویسهای جابهجایی مسافر و سرویسهای بهداشتی مناسب، گنجایش محدود فرودگاه بهویژه در زمانهای پرتردد، نبود غرفههای معرفی محصولات و جاذبههای گردشگری و نیز نبود نشانههای فرهنگی و هویتی ایران از جمله مهمترین ضعفهایی است که کارشناسان و فعالان بخش گردشگری در خصوص وضعیت فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان دروازه ورودی گردشگری کشور عنوان میکنند؛ این درحالی است که نگاهی به تجربه دیگر کشورها که با استفاده از صنعت توریسم جایگاه فرودگاههای بینالمللی و میزان تردد آن را به میزان قابل توجهی افزایش دادهاند نشان میدهد به نسبت بسیاری از فرودگاههای بینالمللی دنیا و منطقه روند رشد جذب گردشگر خارجی در فرودگاه امام کافی نیست به علاوه چند روز گذشته جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری خبر از اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی امام خمینی داد که حاکی از نداشتن تطابق همه الزامات جهانی ایکائو با فرودگاه امام است.
علی رستمی، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در گفتوگو با اقتصاد 24 در خصوص ماجرای اعطای این گواهینامه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به فرودگاه امام گفت: یکی از الزامات ایکائو این است که باید گواهینامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شود که بر اساس یافته های سازمان هواپیمایی کشوری در مواردی شهر فرودگاهی نیاز به برطرف کردن نواقصی داشت تا مجددا این گواهینامه را بتواند اخذ کند که نهایتا پس از رفع آن موارد به خصوص در حوزه ایمنی، امور استانداردتر شده و نهایتا این گواهینامه را برای شهر فرودگاهی صادر کردند.
تاکید بر ساخت فرودگاه مدرن
رستمی در مورد بازدید اخیر وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه امام و تاکید وی بر ساخت فرودگاه مدرن بیان کرد: چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی به شهر فرودگاهی امام آمد و از نزدیک ترمینال سلام را دیدن کرد و نظر ایشان بر این بود که افتتاح این ترمینال در بهار سال آینده انجام شود. از سوی دیگر تاکید آقای اسلامی بر ساخت فرودگاه مدرن بیشتر تکیه بر ساخت ترمینال ایران شهر بود که در فاز اول ظرفیت 25 میلیون نفر را داراست. همچنین با افتتاح ترمینال سلام نیز بخش دیگری از نیازهای حمل و نقل کشور پاسخ داده خواهد شد.
مسئول تاخیر پروازها ما نیستیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پروژه مدرن سازی فرودگاه امام تنها به ساخت دو ترمینال منتهی می شود؟ گفت: بخش های دیگری نظیر ساخت شیب راههای متحرک نیز قرار است تا اوایل سال جدید به بهره برداری برسد. همچنین قرار است تمام نمازخانه ها و سرویس های داخل ترمینال ها هم نوسازی شوند.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در مورد علت نارضایتی مردم از تاخیر پروازها نیز گفت: ما مسئول تاخیر پروازها نیستیم و در این زمینه سازمان هواپیمایی کشوری باید پاسخگو باشد و این سازمان است که نظارت بر ایرلاین ها را برعهده دارد و به ما مربوط نمی شود.
مقصر گرانی قیمت ورودی پارکینگ فرودگاه ها کیست؟
رستمی در مورد گرانی پارکینگ فرودگاه و نارضایتی شهروندان از این مسئله توضیح داد و گفت: قیمت پارکینگ فرودگاه طبق مصوبه اصناف بوده و مرجع قانونگذار قیمت آن را تعیین می کند. همچنین سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز بر قیمت ها نظارت دارد و مجامعی که باید قیمت های پیشنهادی را مصوب می کنند نیز تایید کننده دیگر این قیمت هاست البته که پروسه قیمت گذاری روند مشخصی دارد و سازمان تعزیرات نیز بر آن نظارت دارد اما آنچه مسلم است اینکه نرخ پارکینگ فرودگاه در شرکت فرودگاهی مشخص شده و بر اساس مصوبه آن را نهایی می کنند.