اقتصاد۲۴ -در گروه محصولات ایرانخودرو، ۱۱خودرو شامل پژو پارس الایکس تییو۵ اتوماتیک، پژو۲۰۷ اتوماتیک (هاچبک)، پژو۲۰۷ پاناروما دستی (هاچبک)، سمند سورن پلاس، رانا پلاس ایسی۵، رانا پلاس تییو۵، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایمای توربو اس۵ دستی، هایمای توربو اس۷ اتوماتیک، تارا (k۱۳۲) و در گروه سایپا نیز ۷خودرو شامل ساینا اس، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوتی، در شرکت بهمنموتور ۲ خودروی دیگنیتی و فیدلیتی و در کرمانموتور جک K۷ بهزودی وارد بازار خواهند شد.
پیشفروش محصولات جدید خودروسازان آغاز شده است. شرکتهای خودروسازی پیشفروش این خودروها را با دریافت ودیعه و تعیین قیمت نهایی در زمان تحویل به مشتریان در دستور کار قرار دادهاند. در شرایطی که بازار خودرو با توجه به نوسانهای قیمتی اخیر در ابهام و سردرگمی به سر میبرد، ابهام در مورد محصولات جدید خودروسازان که هیچ سابقه قیمتی قبلی در بازار ندارد، نسبت به محصولات عرضه شده قبلی بهمراتب بیشتر است. متقاضیان پیشخرید خودروهای تازهوارد که با مشارکت در قرعهکشی برنده و به پرداخت وجه اولیه ثبت نام ملزم میشوند بهدلیل مشخص نبودن قیمت تمامشده و نهایی با مشکلات بسیاری برای تامین وجه یا مشخص نبودن چشمانداز بازار مواجه شدهاند و به ناچار ناگزیر به انصراف از این خرید با صرفنظر کردن از سود مشارکت و از دست دادن امتیاز مشارکت در طرحهای پیشفروش بعدی میشوند.
نرخهای مبهم محصولات جدید خودروسازان
با وجود کاهش تیراژ تولید و عرضه خودرو و تداوم ممنوعیت واردات، خودروسازان از طراحی، تولید و فروش یا پیشفروش برخی خودروهای مونتاژی چینی یا تولید داخل خبر میدهند که هنوز قیمت تمامشده و مصوب اینگونه خودروها مشخص نیست. تارا، پژو ۲۰۷ و رانای پانارومای ایران خودرو - شاهین، کوئیک اس، ساینا اس سایپا - دیگنیتی و فیدلیتی شرکت بهمنموتور- جک K۷ کرمانموتور- ون فیات دکاتو و... ازجمله خودروهای تولید و مونتاژ داخلی هستند که هنوز قیمت مصوب نهایی فروش آن به مشتریان مشخص نشده و با توجه به نوسان قیمت خودرو در بازار، مشتریان خرید احتمالی اینگونه خودروها از مشخص نبودن قیمت نهایی فروش آن گلایه دارند. این ابهامات در حالی است که براساس مصوبات شورای رقابت تعیین قیمت نهایی فروش اینگونه خودروها معمولا با تأخیر چندماه پس از آغاز پیشفروش و به شیوه کلینیک تجاری مشخص میشود که عملا مشتریان را در زمینه قیمت نهایی خودرو در مقابل عمل انجام شده قرار داده و برخی از خریداران اینگونه خودروها را ناگزیر به انصراف از خرید خودرو میکند.
تعیین قیمت دو محصول جدید سایپا
شورای رقابت در تازهترین اقدامات خود، در همین هفته قیمت خودروهای کوئیک اس و ساینا اس را برای پاییز سال ۹۹ به شرکت سایپا ابلاغ کرد؛ درحالیکه اکنون فصل تعیین قیمت زمستانی خودروهای پرتیراژ و کمتیراژ داخلی است. بنابر اعلام این شورا، قیمتگذاری این خودروها حاصل جلسات ۴۲۲ و ۴۴۹ این شوراست که بر مبنای آن تعیین قیمت خودروهای مذکور از طریق کلینیک تجاری به مرکز ملی رقابت واگذار شده بود. بر این اساس گزارش مرکز ملی رقابت در مورد برگزاری کلینیک تجاری قیمتگذاری ساینا اس و کوئیک اس در جلسه ۴۵۰ شورای رقابت (شنبه هفته جاری) بررسی و در نهایت شورای رقابت با اکثریت آرا قیمت ۳ ماهه سوم کارخانه ساینا اس را ۱۱۴ میلیون و ۶۲۵ هزار و قیمت کارخانه خودروی کوئیکاس را ۱۲۵ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۳ ماهه سوم سال ۹۹ اعلام کرد. این در حالی است که با وجود قرعهکشی و پیشفروش برخی دیگر از محصولات جدید ایران خودرو و سایپا، هنوز قیمت نهایی فروش این خودروها به مشتریان مشخص نشده است.
بیشتر بدانید: سه دلیل سکته ناقص بازار خودرو
تعیین قیمت مطابق با ضوابط شورای رقابت
رئیس شورای رقابت در پاسخ به همشهری در مورد ابهامات و مشکلات ناشی از تعیین قیمت خودروهای کمتیراژ و جدید داخلی با منتفی شدن اجرای دستورالعمل جدید قیمتگذاری برای ۲۱ خودروی جدید، گفت: بهدلیل محقق نشدن پیششرط اصلی اجرای این شیوه قیمتگذاری یعنی رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید این خودروها در بهمنماه امسال، هیچ افزایش قیمتی برای محصولاتی که قبلا سابقه قیمتی دارند، حداقل تا پایان امسال صورت نخواهد گرفت. رضا شیوا، با اشاره به اینکه با این روند فعلا قیمت خودروهای کمتیراژ تغییری نمیکند، در مورد چگونگی تعیین قیمت محصولات جدید خودروسازان افزود: شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای کمتیراژ داخلی درصورتی که تولید این خودروها بر مبنای سی کی دی یا خودروی جدید تولید داخل باشد، دستورالعمل دارد که مطابق آن اگر این خودروها سابقه قیمتی قبلی داشته باشند همان قیمتهای قبلی مبنای تعیین قیمت کنونی فروش این خودروها خواهد بود. بهگفته او همچنین تعیین قیمت خودروهای جدید مانند تارا یا شاهین که هیچ سابقه قیمتی قبلی ندارند نیز با تشکیل کلینیک تجاری خودرو صورت میگیرد. شیوا تأکید کرد که پیششرط افزایش قیمت خودروهای کمتیراژ داخلی از بهمنماه امسال رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید این خودروها در دیماه بود تا با محقق شدن این رشد تیراژ تولید دستورالعمل قیمتگذاری این خودروها هر ۳ ماه یکبار بررسی و ابلاغ شود، اما این پیششرط در دیماه امسال محقق نشده و عملا فرمول جدید قیمتگذاری در مورد این خودروها اجرا نخواهد شد. شیوا تأکید کرد که با این روند حتی درصورتی که طی بهمن و اسفند امسال نیز افزایش تیراژ تولید خودروهای کمتیراژ اتفاق بیفتد، تأثیری در افزایش قیمت این خودروها تا پایان امسال نخواهد داشت و تعیین قیمت اینگونه خودروهای جدید به شیوه کلینیک تجاری خودرو صورت خواهد گرفت.