اقتصاد24- این روزها صنعت خودرو یکی از بی سابقه ترین نوسانات خود را تجربه میکند. قیمت خودرو که افزایش های بی سابقه ای را تجربه کرده بود با تاخیر عرضه از طرف خودروسازان همزمان شد که این دو مسئله صدای اعتراض بسیاری از متقاضیان خودروسازان را بلند کرد.
در این میان اما وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت که قیمت خودرو به علت افزایش تیراژ تولید خودروسازان کاهش می یابد. هر چند وعده وزیر می تواند امیدوار کننده باشد اما پرسش اینجاست که در طی هشت ماهه اخیر چرا تیراژ تولید بالاتر نرفته است و آیا صنعت خودرو در کشور ما صرفا با دستور تغییر می کند. و اگر قیمت خودرو تا امروز، غیرمنطقی بوده است چرا وزیر پس از چندین ماه، دیروز به این مسئله پرداخته است؟
علی خاکساری، کارشناس خودرو در خصوص این پیش بینی وزیر صنعت بر تاثیر افزایش تیراژ خودرو نسبت به قیمت آن به اقتصاد۲۴ گفت: قیمت خودرو در ایران با توجه به کیفیت خودروهای خارجی حدود 10 تا 20 برابر قیمت جهانی است و هیچ مبنای اقتصادی ندارد.
وی افزود: قیمت خودرو بر اساس درآمد مردم ایران و کارگران و مهندسین فعال در صنعت خودرو نیست و با واقعیت اقتصادی قیمت تمام شده کالا نیز ارتباطی ندارد. صنعت خودرو ما سه دهه است که در انحصار ایران خودرو و سایپا و یکسری افراد خاص است و کسی نمیتواند روی آن تاثیری بگذارد مگر اینکه یک تغییر سیاسی و اقتصادی همهجانبه در صنعت خودرو ما شکل گیرد.
این کارشناس خودرو افزود: اگر قرار باشد روزی به قیمت واقعی خودرو در کشور برسیم باید یک خودرو با مدل و استاندارد روز جهانی و با تجهیزات واقعی که در خودروهای دنیا میبینیم تولید کنیم. همچنین باید قیمت آن معادل حداکثر معادل 4 تا 6 ماه حقوق یک کارمند باشد؛ هرمقدار از این حد بالاتر رود غیرواقعی است و در انتها در این زمان است که می توان قیمت گذاری اقتصادی انجام داد.