تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
شورای عالی بورس مصوب کرد:

تغییر دامنه نوسان بورس از روز شنبه

بعد از جلسه روز جمعه شورای عالی بورس شامگاه گذشته یکبار دیگر تشکیل شد و طی آن چهارموضوع مهم به تصویب رسید که یکی از آنها تغییر دامنه نوسان بورس از روز شنبه است.

اقتصاد۲۴ -محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دامنه نوسان از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، تغییر می‌کند، ابراز داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت ۶ درصد خواهد بود. البته تصمیمات شورای عالی بورس پس از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس، از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، این تغییر اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم شورای عالی بورس، تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود. همچنین این اختیار به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهام داران عمده الزام کند.

سخنگوی شورای عالی بورس تصریح کرد: همچنین اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کرد.
وی با بیان اینکه رصد بازار سرمایه وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار داشت: کاهش دامنه نوسان به منفی دو درصد به این دلیل است که سرمایه گذاران فرصت بیشتری برای بررسی و تحلیل وضعیت سهام خود داشته باشند و ارزش دارایی هایشان از بین نرود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نظارت بر روند بازار نظامند است، افزود: به منظور جلوگیری از رفتار‌های غیرمنطقی به دنبال ارتقای سیستم‌های خود هستیم و نظارت به طور مستمر ادامه دارد. هم اکنون پرونده‌های زیادی وجود دارند که وارد فرایند قضایی شده است.

حذف قیمت گذاری دستوری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزار‌ها اشاره کرد و گفت: کالا‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، از شمول قیمت گذاری خارج می‌شوند و امید می‌رود که با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف، شاهد توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم.

کانون سهام داران خرد تشکیل می‌شود

دکتر دهقان دهنوی با اشاره به اینکه سهام داران حقیقی باید انتظارات خود را به صورت نظام‌مند و در چارچوب‌های قانونی پیگیری کنند، گفت: اقدامات اولیه به منظور تشکیل کانون سهام داران حقیقی انجام شده و ان شاالله به زودی برای تشکیل کانون سهام داران حقیقی اقدام خواهد شد.


بیشتر بدانید: هشت مصوبه مهم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار


نهاد‌های مالی توسعه می‌یابد

وی با بیان اینکه توسعه بازار سرمایه نیازمند نهاد‌هایی است که به عنوان بازاریاب، بازار سرمایه را توسعه دهند، خاطرنشان کرد: این بازاریاب‌ها همان نهاد‌های مالی مانند کارگزاری ها، تامین سرمایه ها، سبدگردان ها، مشاوران سرمایه و سایر نهاد‌ها هستند. به این منظور باید فرایند صدور مجوز‌های نهاد‌های مالی تسریع و تسهیل شود. در همین راستا، دستورالعمل بازنگری خواهد شد تا بستر توسعه بازار سرمایه فراهم شود.
وی در پایان در خصوص عرضه سهام شرکت‌های جدید و آزادسازی بخش سوم سهام عدالت، گفت: این موضوعات متناسب با شرایط بازار انجام خواهد گرفت.

منبع: سنا
ارسال نظر