او بیان کرد: در این شرایط موضوعی که پررنگتر از مابقی موضوعات است، بحث مربوط به عرضه خودرو است که باید خودروسازان افزایش عرضه را حفظ کنند، اینگونه اقتصاد کشور نیز تهدید نمیشود و تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به، اما و اگرهای افزایش عرضه توسط خودروسازان، ادامه داد: خودروسازان برای افزایش عرضه نیاز به تامین مالی دارند و اکنون رئیس کل بانک مرکزی این برداشت را کرده که برای کنترل قیمت، باید به تولید کننده کمک کند تا عرضه حفظ شود.
خلخالی تشریح کرد: مسئلهای که وجود دارد، مدیریت نقدینگی و تسهیلاتی است که در اختیار خودروسازان قرار میگیرد، اما عملا به دلیل دخالت دولت در مدیریت خودروسازان، نمیتوان خیلی خوشبین باشیم. مدیران خودروساز را میتوان کارمندان دولت به حساب آورد و این تسهلاتی که از طرف بانک مرکزی در اختیار خودروساز قرار میگیرد به درستی نمیشود.
بیشتربخوانید:نیاز سالانه کشور، ۲ میلیون خودرو
او ادامه داد: بانک مرکزی، تولید کننده خودرو را مورد حمایت قرار داده تا بتواند عرضه را افزایش دهد، تا قیمت کنترل شود کاملا درست است، اما مسئله این است آیا باید دید خودروساز این قابلیت را دارد تا این مبلغ را به درستی هدایت کند تا اتفاقی که میخواهیم بی افتد، یعنی میتواند عرضه را افزایش دهد یا خیر؟
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: خودروسازی مدیریت در هم تنیده و پیچیده و غیر شفاف است و این همان فشل بودن را ایجاد میکند. الان در شرایط پایانی سال بخشی از تسهیلات باید به مجموعه پایین دستی برسد. قطعه سازان بخش خصوصی واقعی تولید خودرو هستند که به اشتغال کمک میکنند و تولید ثروت میکنند.
خلخالی افزود: حمایت از قطعه سازان، امری درست و منطقی است و باید انجام شود، اگر خودروساز مدیریت صحیحی داشته باشد، نباید به قطعه سازان بدهکار بماند، چون خودروسازی فرآیند درآمد زایی است و میتواند از پس خود بر آید.
او گفت:اگر خودروساز نتوانسته مدیریت کند، نشان از ضعف مدیریتی دارد. اگر الان هم پول را بگیرد در پس دادن آن به مشکل میخورد و بدهکار خواهد ماند. اساسا مدیریت خوردوسازی نمیتواند اثبات کند از بانک استخراج کندو منطقی آن را بر گرداند.