تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با اقتصاد۲۴ پاسخ داد؛

چرا دوبی پیشرفت کرد و چابهار نه؟/ هیچ بندری در ایران تحریم نیست که چابهار بخواهد استثنا شود

هادی حق شناس گفت: سواحل دوبی 40 سال گذشته فاقد آب، هوا و خاک مناسب بود اما از آنجایی که امکانات خوبی فراهم شد امروز دوبی به یکی از مقاصد گردشگران دنیا تبدیل شده است، اما در ایران امکانات آنطور که باید برای توسعه و پیشرفت چابهار تخصیص نیافت.

اقتصاد۲۴ – هفتم اسفند ماه جاری چابهار میزبان ۳۵ کشور مختلف از جمله هندوستان، افغانستان، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، گرجستان، ترکمنستان، پاکستان، عمان، قطر، عراق، چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، استرالیا، آلمان، هلند، ایتالیا، بلژیک، فنلاند، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، الجزایر، تونس و کنیا است که تحت رویدادی با عنوان همایش بین المللی توسعه بندر چابهار با حضور فعالان اقتصادی گردهم می‌آیند که به نظر می رسد یکی از اثرات این گردهمایی کمک به توسعه و جذب گردشگری این منطقه باشد.

هادی حق‌شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مورد هدف از برگزاری همایش های متعدد در چابهار به اقتصاد24 گفت: بندر  چابهار به عنوان یک بندر مهم و استراتژیک در ایران می تواند منشا ورود کالا و صادرات کالا باشد و نقش ویژه ای در ترانزیت کالا در منطقه بازی کند به طوری که کشورهای آسیای میانه مانند افغانستان و ترکمنستان کوتاهترین مسیری که می توانند به دریای عمان و اقیانوس هند دسترسی پیدا کنند از طریق بندر جابهار است؛ از سوی دیگر اگر بن سلمان ولیعهد عربستان برای مقاصد اقتصادی خود هند و چین را انتخاب کرد و قرار است میلیاردها دلار در این زمینه هزینه کند که این امر نشان از اهمیت این سه کشور (هند، چین و پاکستان) در منطقه دارد.

چابهار نزدیکترین بندر به اقیانوس هند

حق شناس بیان کرد: ایران به لحاظ دسترسی زمینی به پاکستان و نزدیک بودن به هند و چین در موقعیت مناسبی قرار گرفته است. همچنین مرکز تجارت ایران 40 سال قبل از انقلاب خرمشهر بوده است و بعد از انقلاب نیز بندر شهید رجایی شده است این درحالی است که بندر چابهار نزدیکترین بندر به اقیانوس، پاکستان، هند و چین است لذا همایش های مختلف فرصت مناسبی را برای معرفی ظرفیت های عظیم این بندر به کشورهای همسایه فراهم می کند.

وی ادامه داد: قرار است در هفته جاری همایش بین المللی در چابهار با هدف شناسایی ظرفیت دریایی این بندر برگزار شود که گذشته از خصوصیات منحصر به فردش جزء بخشی از سواحل مکران نیز محسوب می شود و این سواحل قرار است آینده ایران را به لحاط انرژی، گاز شل، انتقال نفت از خارک به سواحل مکران، آینده پتروشیمی ایران و فولاد ایران و انشاء الله انتقال بخشی از جمعیت کشور به سواحل مکران را تامین کند.

آهنگ توسعه چابهار با همایش ها تندتر می شود

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: با وجود امکانات بالقوه چابهار و سواحل مکران، برگزاری همایش های مختلف می تواند آهنگ توسعه بندر چابهار و سواحل مکران را تندتر کند. همچنین گذشته از توسعه آن، در جذب گردشگر داخلی و خارجی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه چابهار به معنای چهار بهار است، به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه اشاره کرد و گفت: چابهار دارای کوه های مریخی است که به جذب گردشگر در منطقه آزاد چابهار کمک خواهد کرد. همچنین گردشگری دریایی نیز به مزیت های بالقوه این بندر می افزاید اما همین مزیت های نسبی زمانی می تواند مورد توجه قرار بگیرد که امکانات آن از قبل مهیا شود.

چرا دوبی، دوبی شد؟ 

حق شناس در این مورد به دوبی اشاره کرد و گفت: نباید یادمان برود که سواحل دوبی 40 سال گذشته فاقد آب، هوا و خاک مناسب بود اما از آنجایی که امکانات خوبی فراهم شد امروز دوبی به یکی از مقاصد گردشگران دنیا تبدیل شده است. البته چابهار به لحاظ سواحل و مزیت نسبی، قابل مقایسه با سواحل خلیج فارس نیست و نه تنها به لحاظ منابع طبیعی بلکه به لحاظ تعداد جمعیت نیز قابل مقایسه نیست اما امکانات آنطور که باید برای توسعه و پیشرفت این منطقه تخصیص نیافت، لذا با اندکی توجه و فراهم کردن امکانات عمرانی می‌توان به ظرفیت‌های سایر بنادر خلیج فارس دست یافت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مورد همایش توسعه بندر چابهار نیز گفت: این همایش روز هفتم اسفند با حضور 35 کشور همسایه ایران از جمله پاکستان، هند، عمان، امارات، ترکیه، کویت، عراق و دیگر کشورهای آسیای میانه برگزار خواهد شد و هدف اصلی از برگزاری این همایش نیز شناسایی موقعیت و ظرفیت چابهار و منطقه آزاد چابهار برای تزانریت کالا است.

هیچ بندری در ایران تحریم نیست که چابهار بخواهد معاف از تحریم شود

حق شناس در پاسخ به این سوال که چرا چابهار از تحریم های آمریکا معاف شد گفت: اشتباهی که اکثر رسانه ها می کنند این است که فکر می کنند صرفا بندر چابهار معاف از تحریم شده است در حالی که هیچ بندری در ایران تحریم نیست و عملیات تخلیه و بارگیری در همه بنادر شمالی و جنوبی ایران انجام می شود اما با این حال هندی ها و افغانی ها برای آنکه نگران از این مسئله بودند که با تحریم های آمریکا آنها نیز تحریم بشوند تلاش کردند تا معافیت بیشتری از آمریکا برای این بندر بگیرند.

وی در عین حال درباره علت اهمیت چابهار به خصوص برای کشورهایی نظیر هند و چین گفت: بندر چابهار با آنکه در دریای عمان واقع شده است اما نزدیکترین بندر به اقیانوس هند است و تنها بندری است که بزرگترین کشتی های دنیا می توانند در آن با جزر 16.5 متر و مد 18.5 متر باشند لذا موقعیت این بندر بسیار حساس و مهم است.
ارسال نظر