اقتصاد۲۴ – «مجید جوایانزاده» در این باره اظهار کرد: برند پایتختی کتاب ایران، نشانی است که وزارت ارشاد اسلامی در چند سال اخیر تاکنون، هر ساله به شهری که بیشترین و موثرترین فعالیتها را در زمینه نشر و ترویج کتاب داشته باشد، اهدا میکند.
وی رسیدن به این جایگاه را متاثر از مجموعه فعالیتهای این اداره کل و همراهی نهادهای مربوطهی شهری و فرهنگی به خصوص شهرداری، شورای اسلامی و نهاد کتابخانههای یزد عنوان کرد و گفت: کسب این جایگاه نیازمند مجموعه برنامههای مدیریت شهری در زمینه کتاب و کتابخوانی بوده است و در همین راستا نیز یزد را نسبت به انجام فعالیتهای مربوط به کتاب و کتابخوانی متعهد میسازد.
این مسئول با بیان این که استان و شهر یزد در چند سال گذشته تاکنون خیزش خوبی در زمینه توسعه کتاب و ترویج کتابخوانی داشته است، تصریح کرد: این افتخار برای شهر جهانی یزد، برگ زرینی در قطعه افتخارات این استان است و در این رابطه نیز مجموعهای از توافقات و تفاهمنامهها نیز در این زمینه با دستگاههای خصوصی، غیرخصوصی و نهادهای مردمی منعقد میشود.
وی افزود: مبنای فعالیتهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 98 که ملزم به اجرای آنهاست، عمل کردن به مفاد این تعهدات و توافقات خواهد بود.
جوادیان زاده به اقدامات و برنامههای این اداره کل برای حمایت از نویسندگان استان اشاره و ضمن بیان این که ماندگاری نویسندگان بومی در استان مستلزم حمایت از آنهاست، عنوان کرد: نویسندگان و ناشران یزدی با حمایتی که از سوی اداره کل ارشاد میشوند، میتوانند احساس کنند که در شهر خود نیز برای نوشتههایشان مخاطب و خواننده دارند.
وی خرید تضمینی 50 تا 100 جلد از کتب نویسندگان یزدی را یکی از فعالیتهای این اداره کل در راستای حمایت از نویسندگان و ناشران یزدی خواند و گفت: سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعتباری بیش از 130 میلیون تومان از نویسندگان و ناشران بومی حمایت کرد که این کتب در بین کتابخانهها، مساجد و مدارس توزیع میشود.
این مسئول با بیان این که طرحهای پاییزه، تابستانه و زمستانه خرید کتاب نیز راه دیگری برای حمایت از این نویسندگان است، گفت: استان یزد جزو 10 استانی است که صدور مجوز کتاب نویسندگان در داخل استان انجام میشود و در قالب برنامههای سال کتاب از کتب فاخر استان نیز تجلیل میکند.
منبع: ایسنا