تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴تاکید شد:

رشد بورس، مشروط به تعیین تکلیف سیاست خارجی/ رانت خبری، بهترین ابزار برای کسب سود در بورس است!

پیش بینی کارشناس اقتصادی از بازار سرمایه نشان می‌دهد؛ بورس ایران به دلیل تابعیت از مسائل سیاسی، بی توجهی بودجه ۱۴۰۰ به مسائل اقتصادی کلان و حفظ نقدینگی توسط شرکت‌های بورسی، بازارهمچنان ریزش سهام را تجربه خواهد کرد.

اقتصاد۲۴ - علی حیدری کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد۲۴ درباره وضعیت این روزهای بورس گفت: ادامه ریزش‌ها در بازار سرمایه به عوامل زیادی بستگی دارد که در مجموع گفتار درمانی دولت، عدم توجه بودجه به مسائل اقتصادی برای سال ۱۴۰۰ و پایان سال مالی شرکت‌ها، برجسته‌ترین دلیل برای نزولی شدن شاخص‌ها در این بازار می‌باشد.

این کارشناس مسائل یادآور شد: امروز اقتصاد تابع تحولات سیاسی است، پس می‌توان انتظار داشت بازار بورس نیز به دلیل ماهیت اقتصادی تابع حرکت‌ها و شایعات سیاسی باشد. بلاتکلیفی در تصمیم گیری برای سیاست‌های بین المللی ایران، مسیر بازار بورس را به گونه‌ای تغییر داده که پیش بینی می‌شود تا تعیین تکلیف نهایی سیاست خارجی نمی‌توان انتظار رشد دراین بازار را داشت.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی؛ هر چند ممکن است فعالان در بازار سرمایه در برخی روزها شاهد سبز پوشی بورس باشند، اما به دلیل پیروی این بازار از شرایط سیاسی قطعاً این شرایط نمی‌تواند ادامه دار باشد. البته طبق سنوات گذشته همواره بورس در اسفند ماه با رکود مواجه خواهد شد که دلیل اصلی آن به پایان سال مالی شرکت‌ها بر می‌گردد.


بیشتربخوانید:اهرم فشار‌هایی فراتر از دولت سرنوشت بودجه را تعیین می‌کنند/ مجلس در آفساید قرار دارد


حیدری گفت: تمایل سهامداران برای سرمایه گذاری به علت نیاز شرکت‌ها به نقدینگی بیشتر عامل مهم دیگری است که می‌تواند بازدارنده بازار بورس برای رشد و عدم سبزپوشی بیشتر در روز‌های پایانی سال باشد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید دوباره به این موضوع که دولت تنها به گفتار درمانی برای بازار سهام اکتفا کرده است و بودجه ۱۴۰۰ هم برای این بازار حرفی برای گفتن ندارد، گفت: از این رو به خریداران برای سال آینده توصیه می‌شود که تمام فعالیت خود را برای خرید سهام‌ شرکت‌های صادرات محور متمرکز کنند و در این بخش بیشترین سرمایه گذاری انجام بگیرد. اما در کنار این که باید سهام شرکت‌های صادرات‌محور مورد توجه باشد، باید قیمت‌ها را هر لحظه رصد کنند و تاکنون اگر از موارد تحلیلی استفاده می‌کردند امروز از گسترش دامنه ارتباطات نیز بیشتر از گذشته بهره بگیرند. به بیان بهتر، نبود شفافیت‌های کافی و عدم ثبات در سیاست‌های کلان اقتصادی – سیاسی، رانت و منابع خبری، بهترین ابزار برای افزایش سود از بازارسرمایه است.

ارسال نظر