تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
درگفتگو با اقتصاد۲۴ عنوان شد؛

موج جدید گرانی در راه بازار تایر/ انحصار واردات توسط چند شرکت خاص

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران از موج جدید کمبود تایر در بازار خبر داد و معتقد است این بازار همچنان در سلطه افراد و شرکت‌های خاص غیر از واردکنندگان ثبت شده در سامانه جامع تجارت وزارت صمت است.

اقتصاد۲۴ -سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تایر از ابتدای سال بدون ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و از ۲۲ فروردین سال جاری تایر با ارز نیمایی یعنی ۶ برابر نرخ گذشته وارد کشور می‌شود.

میر عابدینی گفت: با توجه به اینکه الزاماً واردات تایرباید با ارز بیش از ۲۵ هزار تومان انجام بگیرد، انتظار بازار آرام و با ثبات تایر خارجی دور از واقعیت است، از این رو از ماه‌های گذشته تا کنون این بازار دستخوش کمبود‌ها و گرانی‌های بیش از حد شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران ادامه داد: دلار تأثیر مستقیم بر قیمت تایر‌های وارداتی داشته است، این در حالی است که همین تایر‌ها در کشور‌های تولید کننده با همان نرخ گذشته تولید و به فروش می‌رسد؛ در حالی که واردکنندگان به ناچار باید به دلیل افزایش چند برابری نرخ دلار، تایر را با رقم بالاتر وارد کشور کنند و بدست مشتری نهایی برسانند.

به گفته این فعال صنفی، افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر‌های وارداتی، بزودی موج جدیدی را به بازار وارد می‌کند؛ چراکه تایر‌ها با نرخ‌های جدید دلار خریداری شده، اما هنوز وارد کشور نشده و به محض توزیع، مردم شاهد رشد قیمت این محصول در بازار خواهند شد.

میر عابدینی تأکید کرد: یکی - دو ماه آینده تایر‌های خریداری شده با نرخ ارز نیمایی وارد بازار توزیع می‌شود که این موضوع بسیار نگران کننده خواهد بود؛ چراکه با افزایش ۱۰ درصدی قیمت، قطعاً این بازار وارد رکود جدیدی خواهد شد.


بیشتربخوانید:افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر سواری


طی چند ماه گذشته تا کنون کمبود تایر از دیگر مشکلاتی است که مشتریان این محصول را سردرگم کرده است، این فعال صنفی در بخش واردات تایر با بیان این مطلب گفت: گرانی ارز باعث شد که واردکننده تمایلی برای واردات تایر نداشته باشد. از این رو، این کمبود برای ماه‌های آتی می‌تواند زمینه بروز مشکلاتی را تشدید کند.

به اعتقاد میر عابدینی، تنها چند شرکت خاص و مورد نظر دولتی‌ها اجازه واردات تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد؛ که این موضوع، توان واردکننده را برای اشباع بازار از این محصول کاسته و رقابت در این بازار را انحصاری کرده است.

وی تصریح داشت: از ابتدای تابستان سال ۱۴۰۰ بازار تایر وارداتی به دلیل کاهش ثبت سفارش‌ها با بحران جدیدی روبرو خواهد شد و این جریان سازی تنها به دلیل مغایرت دولت با سیاست‌های حمایتی است و به هیچ عنوان قصد توجه به مشکلات واردکننده و در نتیجه تنظیم بازار را ندارد.

قفل شدن راه های واردات رسمی تایر

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران یادآور شد: دولت تمام راه‌های منتهی به اقتصاد کشور را بسته و قفل شدن واردات برخی از کالا‌ها و محصولات اساسی تنها منجر به ایجاد تنش بیشتر در بازارخواهد شد.

وی تأکید کرد: کمبود و گرانی دو موضوع مهمی است که با سیاست‌های غیر کارشناسی وزارت صمت دربازار تایر رقم خورده است.

به گفته این فعال صنفی، وزارت صمت با ایجاد سامانه جامع تجارت قصد شفافیت در واردات را دارد، اما متأسفانه از معضل اصلی حاکم بر اقتصاد و بازار یعنی قاچاق تایر به واسطه عده‌ای خاص کاملاً بی توجه و بی اعتناست.

میر عابدینی ادامه داد: برای افرادی که به طور رسمی اقدام به واردات تایر می‌کنند سختی‌ها و موانع زیادی درنظر گرفته شده است، اما درمقابل سودجویان پشت پرده بدون هیچ مشکلی همچنان پیشتاز در قاچاق تایر و توزیع در بازار مصرف این کالا هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران اظهار داشت: واردات تایر نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته اما امروز شاهد توزیع تایر‌های وارداتی قاچاق در بازار مصرف علی رغم کاهش واردات از مبادی رسمی هستیم، این رویه همچنان با توجه به سیاست‌های اشتباه دولت و عدم حمایت از فعالان این بخش، قطعاً منجر به تنش جدید در بازار تایر وارداتی خواهد شد.

ارسال نظر